Prikkelgevoelige baby

<p><span style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;">Eventjes een korte situatieschets: ons ventje van 8 weken blijkt een prikkelgevoelige baby te zijn. Dit verklaart het vele huilen en de hazenslaapjes door de dag. 's Nachts is hij zo moe dat hij gelukkig goed slaapt. Dit waarschijnlijk ook omdat er dan weinig of geen prikkels zijn. Hij krijgt al 4 weken Novalac Allernova AR+, dit voor reflux en (vermoeden) koemelkeiwitallergie. Doet het super goed met deze voeding, al is er wel omeprazole opgestart moeten worden.</span><br style="margin-top: 0px; color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;" /><br style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;" /><span style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;">Ik ben mijzelf gaan informeren over het hoe of wat met een prikkelgevoelige baby, aangezien dit iets is waar zowel ik, mijn moeder als zus (2 zoontjes) totaal geen ervaring mee hebben. Ik kwam uit bij het boek PrikkelProofPlan en hierin stonden dezelfde richtlijnen die de kinderarts mij gegeven heeft. we gingen hiermee onmiddellijk van start en we volgen ook allebei dezelfde richtlijnen. Belangrijk natuurlijk!</span><br style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;" /><br style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;" /><span style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;">Het weekschema is eigenlijk bedoeld om ook strikt uit te voeren. Samen met de partner thuis, geen uitstapjes, bezoek, enz. Het probleem is nu wel dat hij de jongste in het gezin is. Wij hebben nog een dochter van 3 jaar, die al naar school gaat, maar ze heeft natuurlijk haar aandacht ook nodig en zal dit ook opeisen. Ze is stapelzot van haar broertje, waardoor ze er altijd bij wilt zijn als we hem verluieren of de fles geven. Als we haar zouden laten doen geeft zij zelf de fles... Natuurlijk moet hij door de week mee naar school om zijn zus te brengen/halen en ik ga ook winkelen.</span><br style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;" /><br style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;" /><span style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;">Hij ligt altijd op zijn eigen kamer, hemeltje boven het bed, gordijnen dicht. Altijd hetzelfde ritueel ('s nachts boven fles, door de dag beneden) en we doen hem ook altijd een slaapzak aan. Inbakeren helpt ook, maar met het weer dat we momenteel hebben (+25 graden) is dit echt te warm heb ik gemerkt, zelfs met alleen een romper aan. Zijn kamer is jammer genoeg de warmste van het huis door de ligging...</span><br style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;" /><br style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;" /><span style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;">Zijn er ouders die in dezelfde situatie zitten of gezeten hebben? Ik merk aan mijn ventje dat hij het onmiddellijk moeilijker heeft met in te slapen als er ook maar 1 iemand extra in huis is. Als we met ons tweetjes thuis zijn valt hij eigenlijk vlot in slaap en slaapt hij ook door. In het weekend is het dan weer een ramp om hem vlot in slaap te krijgen. Ik vermoed dat dit komt doordat er gewoon meer geluid in huis is.</span><br style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;" /><br style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;" /><span style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;">Moest er iemand nog tips and tricks hebben hoe we de weekends vlotter kunnen laten verlopen hoor ik het graag! En vooral hoe we het kunnen aanpakken met onze dochter, want haar aanwezigheid is duidelijk wat veel voor hem met momenten. </span></p>
 
Ik herken je verhaal. Ik heb er hier ook 1 van bijna 8 weken. Hij is heel alert, wil alles zien en meemaken en daardoor ook snel overprikkeld. Wij doen hier ook weinig bezoek, geen gekke dingen. Jongetjes zijn vooral visueel ingesteld, dus verminderen we de visuele prikkels (fel licht, bewegingen). Geluid is hij minder gevoelig voor. In zijn kamer inderdaad donker als hij gaat slapen. Witte ruis al geprobeerd? Werkt hier heel goed. Schrikt snel wakker dus dat filtert ook omgevingsgeluid. Misschien iets om in de weekenden te proberen? In combinatie met een ander kind kan ik je niet mee helpen. Succes!
 
Terug
Bovenaan