probleempje

A

Anoniem

Guest
Hallo dames

Ik zit met een probleem.... Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen of raad geven.
Nu zijn we met kindjes krijgen bezig en zitten we overal over na te denken, finanieel.

Ik werk in een winkel en heb het enorm naar mijn zin, erg gezellig met mijn baas.
Ik werk 31 uur al 2  en half jaar.
Ik heb een twintig uren contract voor onbepaalde tijd.
Nu komt het probleem, als ik zwanger ben en met verlof ga dan krijg ik maar twintig uur per week uit betaald, en daar kan ik niet mee rond komen. (nu krijg ik 31uur uitbetaald)
Mijn baas peinst er niet over om mij een groter contract te geven!?????

Ik ben bang dat als ik het ten sprake breng dat dat dan niet ten goede komt voor de sfeer maar nu  zit ik er ook mee.

Weten jullie of ik ook  maar 20 uur krijg  uitbetaals als ik in de ziekte wet kom?  
en wat zijn de voor en na delen voor mijn baas nu hij mij 20 uur in dienst heeft?
of kan iemand mij vertellen waar ik er info over kan vinden?

Als ik niet helemaal duidelijk in het verhaal ben geweestof als je nog iets wilt weten hoor ik het graag. ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Noomie22, 23 jaar, eerste kindje, ronde  11    

Hoi, ik weet er het fijne niet van behalve dat je baas niet je salaris betaalt tijdens je verlof maar het UWV.   Het kost je baas dus (bijan) niets! Voor hoeveel het UWV gaat betalen zou je ze aan de hand van je situatie na moeten vragen.

Succes, groetjes Annemarie

Uh... moeilijk zeg.
Ik heb gewoon betaald gekregen van mijn werkgever hoor, maa wellicht is er iets te verhalen, verzekeren oid door de werkgever?

Ik heb even gegoogled en kwam dit tegen
babybox
szw
weer wat geleerd

Dit stuk tekst staat op de site van het UWV en betekent in mijn ogen dat het bedrag niet wordt betaald op basis van je contract maar op basis van je gemiddelde inkomen over de afgelopen 13 weken, wat betekent dat dat voor jouw dus de 31 uur is (als je dat volhoudt met je zwangerschap).

Als u zwanger bent en werkt, heeft u rond de bevalling recht op verlof. U regelt dit met uw werkgever, uiterlijk vier weken voordat het verlof ingaat. Het verlof duurt minimaal zestien weken en gaat uiterlijk zes tot vier weken voor de verwachte bevallingsdatum in. Dat moment kunt u kiezen. Tijdens het verlof kunt u een uitkering krijgen. Ook als u geen werkgever heeft, bestaat er recht op deze uitkering van minimaal zestien weken.
De uitkering is gebaseerd op uw gemiddelde inkomen in de laatste dertien weken voordat u met verlof gaat en zal doorgaans nagenoeg gelijk zijn aan uw salaris. Er geldt een maximum van € 167,70 per dag.
Dit alles staat in de Wet arbeid en zorg (WAZO).

Misschien het UWV eens bellen of langs bij de rechtswinkel?

Hoi,

Het is inderdaad wat Elisa zegt. Ze kijken naar wat je de afgelopen maanden heb verdiend en daar krijg je het gemiddelde van. Maak je dus geen zorgen.
Maarre, wat je eens na zou kunnen vragen; als je al jaren 31 uur werkt, dus 11 uur meer dan je contract, is je baas je dan wettelijk niet verplicht om je die 11 uren ook op contract te geven????

Succes!
Yvet

Hoi,
Als je al geruime tijd meer dan 10 procent dan je contracturen werkt (20 uur bij jou) dan kun je extra uren claimen. Dit is een nieuwe wet, ik werk 26 uur en mijn baas kwam van de week naar me toe om te zeggen dat ik recht heb op 4,5 uur extra per week. Ik doe dit niet maar jij zou dit wel kunnen doen. Ik weet niet hoe je hier achteraan kunt gaan, maar je zou het aan je baas kunnen vragen, als jij al ruim 2 jaar 11 uur per week extra werkt dan kun je zeker een aantal uren voor vast erbij krijgen.
Succes ermee.
Liefs Rene

Terug
Bovenaan