<p>Beste lezers,</p><p> </p><p>Sinds 3 weken heb ik een dochtertje erbij. Ik heb besloten om haar de borst te voeden en na de bevalling kwam de borstvoeding goed op gang. De borstvoeding gaat zelfs "zo goed", dat ik de eerste anderhalve week veel last had van stuwing, maar op het moment is de melkproductie zodanig terug gelopen dat deze goed is afgestemd op de behoeften van mijn meisje.</p><p>Het probleem waar ik tegen aanloop is dat ik een ontzettend sterk toeschietreflex heb. Dit zorgt ervoor dat mijn kleine onrustig drinkt, maar 20 seconden de melk kan wegslikken, om zich vervolgens te verslikken of de tepel los te laten omdat ze het niet kan bijhouden. Resultaat: veel lucht. Dan moet ik haar laten boeren (kan tot 15 minuten duren). Zodra het boertje eruit is, kan ze pas verder drinken, om het allemaal nog eens te herhalen. Frustrerend, voedingen duren hierdoor ontzettend lang en aangezien ik een dreumes heb, zou ik graag wat meer nachtrust krijgen. </p><p>Ik heb geprobeerd om vóór de voedingen met de hand de eerste melk weg te kolven, dit mag niet baten. Zelfs met een lege borst is het toeschietreflex zo sterk dat ze het niet kan bijhouden. De verloskundige heeft mij afgeraden om te kolven omdat er zo nog meer gestimuleerd wordt tot melk aanmaak waardoor er meer stuwing ontstaat en de melktoevoer nog krachtiger wordt. </p><p>Zijn er hier mama's met hetzelfde probleem of tips?;</p>