Problemen met borstvoeding

<p>Beste lezers,</p><p> </p><p>Sinds 3 weken heb ik een dochtertje erbij. Ik heb besloten om haar de borst te voeden en na de bevalling kwam de borstvoeding goed op gang. De borstvoeding gaat zelfs "zo goed", dat ik de eerste anderhalve week veel last had van stuwing, maar op het moment is de melkproductie zodanig terug gelopen dat deze goed is afgestemd op de behoeften van mijn meisje.</p><p>Het probleem waar ik tegen aanloop is dat ik een ontzettend sterk toeschietreflex heb. Dit zorgt ervoor dat mijn kleine onrustig drinkt, maar 20 seconden de melk kan wegslikken, om zich vervolgens te verslikken of de tepel los te laten omdat ze het niet kan bijhouden. Resultaat: veel lucht. Dan moet ik haar laten boeren (kan tot 15 minuten duren). Zodra het boertje eruit is, kan ze pas verder drinken, om het allemaal nog eens te herhalen. Frustrerend, voedingen duren hierdoor ontzettend lang en aangezien ik een dreumes heb, zou ik graag wat meer nachtrust krijgen. </p><p>Ik heb geprobeerd om vóór de voedingen met de hand de eerste melk weg te kolven, dit mag niet baten. Zelfs met een lege borst is het toeschietreflex zo sterk dat ze het niet kan bijhouden. De verloskundige heeft mij afgeraden om te kolven omdat er zo nog meer gestimuleerd wordt tot melk aanmaak waardoor er meer stuwing ontstaat en de melktoevoer nog krachtiger wordt. </p><p>Zijn er hier mama's met hetzelfde probleem of tips?;</p>

Lactatiekundige inschakelen. Kan je misschien tips geven. En wat hier enorm hielp was naturel feeling. Dus jij liggend op je rug baby buik op jou buik. Moet de melk al tegen zwaartekracht in. Gaf net beetje minder heftig spuit effect ?mijn dochter leerde er uiteindeljk mee om te gaan. Maar de eerste 8 weken ook veel krampjes ?

Ik heb bij beide kindjes hetzelfde gehad.. De lactatiekundige zei inderdaad dat eerst wat afkolven geen goed idee is. Ik kreeg de tip om op de rug te gaan liggen tijdens het voeden. De melk moet dan tegen de zwaartekracht in, waardoor het rustiger het mondje in komt. Klonk goed, maar werkte bij mij helaas niet. De oplossing voor mij was om fulltime te kolven en dan de fles te geven. Dat ging even, maar toen mijn dreumes ziek werd ben ik gestopt omdat het simpelweg niet meer voor elkaar kreeg allemaal. 

En [quote quote=10190557]?mijn dochter leerde er uiteindeljk mee om te gaan. Maar de eerste 8 weken ook veel krampjes ?[/quote]
Thanks voor de tips! Hoe oud was ze toen ze hiermee kon omgaan? En voedde je hierna ook weer in andere houdingen? Ik vind het zelf een super ongemakkelijke houding ? heb jij iets gebruikt tegen de krampjes, infacol of sapsimplex? 

[quote quote=10190586]. De oplossing voor mij was om fulltime te kolven en dan de fles te geven. .[/quote]
Hoe lang heb je het voeden met de borst volgehouden tot je overstapte op afgekolfde melk?

Mijn zoon is inmiddels 6 weken en krijgt al 6 welen volledig bv..
Ook ik heb een best sterk toeschiet reflex, zo dat als hij los laat de eerste minuutjes de melk in zn gezicht sproeit ? (ik lig dan echt helemaal dubbel van het lachen!!)
Soms verslikt hij zich, maar meestal laat hij de te veel aan melk gewoon via zn mondhoekje er uit lopen. Dus hij kan er goed mee omgaan ?
Ik gebruik infacol tegen de krampjes. Werkt goed. Ik probeer het na ieder flesje af te bouwen maar dat wil dus niet. Dan is het een heel ontevreden mannetje in de avond met veel huilen! Ik ga nu eens kijken naar de kipkep woller! Wellicht wil dat hem helpen

Je adem inhouden tijdens het toeschietreflex kan helpen om het iets minder heftig te laten zijn.
Als ik dat doe verslikt hij zich een stuk minder vaak. Als ik het een keer vergeet, verslikt hij zich direct en sproeit het ook in z’n gezicht ?

Ik heb ook hetzelfde probleem gehad. Ik kreeg van de lactatiekundige ook tip om 'lean back' te liggen. Dat hielp helaas niet. Toen raadde ze me aan om een tepelhoedje te gebruiken. Dat werkte een beetje. Uiteindelijk is het goed gekomen maar heeft wel wat tijd gekost. 

Terug
Bovenaan