problemen met poepen

Ik zou graag ervaringen willen horen van andere moeders die hetzelfde probleem tegenkomen: mijn dochter heeft problemen met poepen.

Ze is ruim 3,5 en het speelt al een hele poos. Uiteindelijk poept ze wel regelmatig (dus ze is niet volledig verstopt), maar het kost haar wel moeite. Dat merk je aan grote onrust (niet stil kunnen zitten, niet willen slapen). Als het dan komt, is het soms ook hard (kleine 'geitenkeutels', maar soms ook zacht. Qua voeding ben ik heel bewust bezig: bruinbrood/pap, geen bananen, wel veel ander fruit, groente, rozijnen en digestive-biscuitjes, en goed laten drinken. Soms wil ik haar wel eens aan een infuusje leggen, want erg gemotiveerd om te drinken is ze ook al niet. Ik geef nu sap met laxo erdoor. Haar voedingspatroon is op zich gunstig (veel info op internet gezocht!).
'k Word er zelf knettergek van! Ik wil haar op tijd laten slapen omdat ze de dag erop weer naar de creche moet, maar slapen ho maar. Gister sliep ze pas om half elf en nu (21.20) is ze ook nog steeds wakker.
Ik wil wel naar de dokter, maar aangezien ze uiteindelijk niet echt verstopt is (het komt wel altijd en het duurt niet ongezond lang), weet ik niet of de dokter er iets zinnigs op kan zeggen (op internet wordt vaak van verstopping gesproken met dagenlang uitblijven van ontlasting en allerlei erge bijverschijnselen) maar dit is ook niet leuk. Het heeft ook effect op de zindelijkheidstraining: ze wil niet zindelijk worden!

Zijn er moeders die er ervaring mee hebben/het probleem herkennen? Ik hoor graag oplossingen, mogelijke oorzaken, slimme tips etc.!

 
Beste mama.

Wij hebben hier met onze oudste precies hetzelfde probleem. Ik moet je wel écht aanraden naar de huisarts te gaan. Obstipatie doet echt heel veel pijn. Het komt de sfeer thuis vaak niet ten goede, doordat alle aandacht daarop gericht is. Als onze dochter heeft gepoept, is er niks aan de hand, als ze twee of drie dagen niet heeft gepoept, wordt ze opstandig, grote mond, weinig eten, nergens zin in, echt drama. Zodra het er weer uit is. Die kleine keuteltjes zijn waarschijnlijk een teken, dat ze een verstopping heeft. De kleine keuteltjes piepen er langs, omdat er een grote in de weg zit.Google anders eens op 'poeppoli' daar staan heel veel tips op. Wij hebben van de huisarts Forlax gekregen. Eerst hadden we wat anders, weet even niet meer hoe het heet, maar Forlax helpt goed. Al is het sinds een week (verjaardagen gehad, waar ze stokbrood en soepstengels heeft gegeten). We zijn een maand geleden doorverwezen naar bekkenfysiotherapie, daar zijn we 2x geweest, maar was geen succes. Mijn dochter schaamde zich en wilde er niet met een vreemde over praten. Maar we hebben er wel iets heel leuks aan over gehouden, wat erg goed werkt. Namelijk het boekje: hillie en billie leren plassen en poepen. Je kan dit boekje ook bestellen op www.hillieenbillie.nl  . Het gaat over 2 koetjes die leren hoe je goed moet plassen en poepen. We hebben nu een toiletverhoger, dat staat ook in het boekje, zodat ze de juiste houding hebben met poepen en ze zelf de grote bril niet vast hoeven te houden, zodat ze relaxter kunnen zitten en dus minder pijn hebben. Mijn dochter is helemaal gek van dit boekje en ze wil het elke avond lezen. Ze kent m inmiddels helemaal uit haar hoofd en als ze dan op de wc zit, zeggen we soms samen wat dingen uit het boekje op. Echt een aanrader dus! Maar zeker naar de huisarts gaan!! (onze dochter is trouwens 4,5 jr. Ze heeft dit probleem nu ruim een jaar. In voeding is niks veranderd en eerder had ze nergens last van..
Heel veel succes en sterkte ermee! Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Groetjes Judith
 
Beste Judith,

Bedankt voor je reactie. Klinkt heel bekend allemaal. Ik heb a.s. maandag inderdaad een afspraak met de HA. Ik wil het oppakken volgens het stepped care-principe: niet gelijk de poli (waar ik al eens over gelezen had), eerst maar eens beginnen met een laxeer-kuur. Ik zal naar Forlax vragen. Waar ik op hoop is dat het laxeermiddel het poepen minder spannend zal maken, want het ophouden (uitstellen) versterkt het probleem natuurlijk! Mocht dat niet (blijvend) baten, dan kunnen we daarna eens kijken naar die poli. Ik zal het boekje ook eens opzoeken. Mijn dochter poept nog niet op de wc, maar wil altijd staan. Misschien dat het boekje haar kan helpen met een betere zithouding, of haar ervan kan overtuigen dat het poepen zittend makkelijker gaat   (kan ze gelijk leren zindelijk te worden... joepie!). Ze heeft overigens vandaag indeens de smaak weer te paken en heeft al wel een plas op de pot gedaan!

Groeten, Jeanet

 
Van de huisarts heb ik nu Lactulose gekregen. Hoewel op de verpakking/bijsluiter staat dat het wel eventjes kan duren voordat er effect optreedt, ging het bij mijn dochter al na 2x gebruik zoveel beter. En ze is spontaan op de pot/wc gaan poepen! Ze is nu ruim een week volledig zindelijk. Ze moet er wel even aan wennen: vandaag moest ze ook weer poepen. Ze werd onrustig, naar de wc toch maar niet, toch maar wel, mag ik een luier, toch maar niet... en uiteindelijk ging het gewoon heel makkelijk op de wc. Je kunt ook zien dat die lactulose helpt: de ontlasting is niet meer zo donker en hard. Moeders die dit probleem ook hebben: wacht niet te lang! Als je alles al geprobeerd hebt wat betreft eten en drinken, ga dan gewoon naar de huisarts! Wat een opluchting! Vooral voor mijn dochter natuurlijk, maar ook voor mij!
 
Terug
Bovenaan