Problemen voorschool..

Mijn zoontje gaat sinds kort (2 maanden) naar de voorschool. Hij heeft een taalachterstand maar red zich prima op de groep. Nu heeft hij twee keer een kindje gekrabd en 1 keer een kind gebeten. Ze wouden hem hiervoor observeren maar ik wou dit nog niet, aangezien hij gewoon nog moet wennen en hij niet gewend was om met kindjes te spelen. Nu word er gezegd dat als ik het niet wil laten observeren het contract wordt stop gezet en mijn zoontje niet meer welkom is. Kan dit zo op deze manier?
 
Als hij andere kinderen fysiek letsel toebrengt dan lijkt me dat ze het contract kunnen ontbinden, zeker als jullie niet mee willen werken aan een oplossing. Observeren is volgens mij vooral bedoeld om te kijken wat het gedrag uitlokt zodat er een oplossing kan komen. 
 
Ik snap wel dat ze een observatie willen, als ouder zou ik er ook lekker in meegaan want het enige dat het je op kan leveren is meer info over je kind in een schoolse situatie. Kan nooit kwaad denk ik.
Ik snap vanuit jou dat je denkt hij moet gewoon wennen, zij hebben echter natuurlijk ook de verantwoordelijkheid over de andere kinderen, dus kaarten het gedrag waarschijnlijk sneller aan dan je zelf zou doen. Ze willen denk ik alleen maar het beste voor jouw kind en voor de groep.
Kortom, ik heb begrip voor de situatie. Niet een te groot ding van maken denk ik...
 
Ik zou ook gewoon even vragen wat ze willen bereiken met de observatie. Misschien krijgen ze meer handvatten hoe ze hem op zijn gemak kunnen stellen in de groep. Het hoeft niet negatief te zijn. 
 
Fysiek geweld gebruiken is niet normaal voor een kindje van zijn leeftijd. Zeker niet als hij zich prima redt op school. Ook al loopt hij op taal achter. Mijn oudste is inmiddels 4 jaar. Liep 1.5 jaar achter met taal. Heeft nooit fysiek geweld gebruikt op school. En is ook pas 1.5 jaar op school. 
Hij heeft wel een klasgenootje die ook fysiek geweld gebruikt tegen de juf en andere kindjes en daar is de ouders ook van gevraagd om hem te laten observeren. Er kan meer achter liggen waarom ze zo doen. Beter nu naar laten kijken en dat je je kindje kan helpen dan er veel te laat mee zijn. 
 
 
Ik kan me naar andere ouders wel voorstellen dat ze er iets mee moeten. Als jullie daar geen akkoord voor geven vind ik het niet gek dat ze het contract willen ontbinden. Zij moeten de veiligheid van de andere kindjes kunnen waarborgen. 
 
Sluit mij aan bij de anderen. Behalve bij de opmerking dat fysiek geweld nooit normaal is, nee heftig geweld niet, maar bijten en bijvoorbeeld knijpen doen heel veel kindjes op die leeftijd uit frustratie. Ook kinderen die heel goed kunnen praten. Mijn dochter is in 3 jaar kdv al een paar keer gebeten door andere kindjes. Ze heeft nog nooit andere kinderen gebeten (tenminste niet gehoord), maar mij wel 2 keer. Uit frustratie, ik maak dat bespreekbaar met haar en het gebeurd op dit moment niet meer.
Vraag idd waarom ze willen observeren, maar observeren is niet negatief. Het kan helpend zijn om te begrijpen wanneer en waarom hij bijt/krapt. Dan kunnen ze je kindje helpen en daarmee het voorkomen dat andere kindjes worden gebeten/gekrabd. 
 
Ik weet niet hoe het zit met een contract ontbinden vanuit hun kant.
Verder heb ik alleen ervaring maar dan van de andere kant, een jongetje waar mijn zoontje destijds mee speelde, hij had achterstand in zijn spraak, mijn zoon liep juist voor. Ze konden heel leuk spelen (vriendjes) maar in een split second haalde dat jongetje uit en had mijn zoon weer een kras te pakken. Is toen ook met de directrice van de opvang besproken, leidsters vonden het moeilijk want het kon niet wat er gebeurde ivm veiligheid. Ik zat op die opvangdag ook niet meer lekker te werken want misschien had mijn zoon weer een (diepe) kras. Uiteindelijk hebben de ouders (voor zover ik gehoord heb) dat jongetje van de opvang afgehaald.. Ik voelde me heel rot tegenover die ouders, maar niet ten koste van mijn kind (1 litteken op zijn wang heeft ie nog 2 jaar gehad). Die ouders hadden trouwens wel alle hulp ingeschakeld en leidsters waren ook alert, maar toch, het is 1 seconde en dan kan het al gebeurd zijn.  Ergens nu ik dit zo typ kan ik me wel voorstellen dat ze het contract ontbinden als je niet wil laten observeren. Ze moeten de veiligheid kunnen garanderen. Ik heb dit gedeeld zodat je ook een verhaal van de andere kant hoort..
Dus ik zou zeggen, ga akkoord met observeren, je helpt je eigen kind er ook mee waarschijnlijk. 
 
Terug
Bovenaan