Productie borstvoeding teruggelopen, iemand tips?

Hallo Allen,

Onze dochter (10 weken oud) heeft 4 dagen opgenomen gelegen in het ziekenhuis en ik ben daar haast de hele tijd geweest omdat ik borstvoeding gaf. Echter nu is mijn productie enorm afgenomen. Vrijdag kolfde ik 120cc in 10 min uit 1 borst en nu mag ik blij zijn als ik na 30 min 70 a 90cc uit 2 borsten krijg. Zojuist kreeg ik na 4,5 uur zelfs maar 40cc uit 2 borsten.
Ik drink en eet goed. Maar heb natuurlijk niet erg goed geslapen in het ziekenhuis op zo'n stoel/bed ding.

Heeft iemand tips hoe ik de productie weer op gang kan krijgen?
Hoe vaak kan ik het beste gaan kolven?
Onze dochter drinkt 140cc per voeding.
 
Kolf je bewust? Anders zou ik zeggen, leg je dochter vaak aan de borst. En wissel steeds van kant als ze ontevreden wordt aan de borst.

Powerkolven kan ook helpen. Lactatiekundige zei dat dit niet tijdens het Powerkolven voor meer melk zorgt, maar juist je lijf een seintje geeft dat het wel meer moet gaan produceren. Heeft hier geholpen :). 10 min. kolven, 10 minuten rust en dat dan een uur lang.

Succes!
 
Door het slechte slapen en waarschijnlijk ook stress door de opname kan het goed zijn dat je productie achteruit is gegaan. Dat komt wel weer goed. Het beste kun je zo vaak mogelijk kolven; hoe vaker je kolft, hoe vaker je lijf het seintje krijgt dat er melk nodig is. Je gaat dan vanzelf meer melk aanmaken. Probeer overdag iedere 2 uur te kolven en 's nachts 1 of 2 keer. Dan zal je gaan merken dat je productie weer gaat toenemen. 
Daarnaast kan het helpen om niet te focussen op hoeveel je kolft, dat levert nu alleen maar stress op. Je kunt bijvoorbeeld sokjes om de flesjes doen zodat je niet ziet hoeveel je kolft. 
 
Drinkt je kindje nooit aan de borst? Anders kun je het beste zoveel mogelijk aanleggen. Je kindje krijgt er meer uit dan dat een kolf doet. Bij elke kik zeg maar. Je lichaam weet dan dat er meer melk aangemaakt moet worden. Als je alleen kolft dan kun je beter korter en vaker kolven. Dus elke 2 uur en dan bijvoorbeeld maar 10 min.
 
Mijn Lactatiekundige heeft me geadviseerd om te wisselkolven (afwisselend met korte intervallen links en rechts), frequentie opvoeren, je borsten warm maken (heet water in een pamper werk goed) en met vibratie te werken (zij deed t met een massage apparaat, ik gebruikte de tondeuse van mijn partner). Succes!
 
Terug
Bovenaan