Net in de kleuterklas van mijn dochter een gastles gegeven over proeven. Of hoe je iets kunt leren lusten (door te oefenen). En raar of niet, ze deden allemaal enthousiast mee! Sommige kinderen stoppen zo iets in hun mond (zelfs met blinddoek), anderen vinden het al snel spannend en voelen liever of kijken en beschrijven.
Bedenk dat proeven breder is dan alleen eten in je mond stoppen. Ook het voelen aan eten met je handen, ruiken aan eten, kijken naar eten (en dan graag ook beschrijven, dus de kleur benoemen en de vorm), luisteren hoe het kraakt in je mond bij bijvoorbeeld een cracker is allemaal onderdeel van proeven. Je kunt het dus ook stap voor stap uitbreiden als je kindje het heel spannend vindt.
Ik vraag kinderen welke 2 dingen ze willen leren lusten. Wat ze kiezen mogen ze tekenen en daarachter 10 tot 15 vakjes. Iedere keer als ze het goed geproefd hebben mogen ze een vakje inkleuren. Is alles vol, dat is het of gelukt om te leren lusten of niet, maar dan hebben ze hun best gedaan. In mijn vraagstelling wat ze willen leren lusten laat ik dus geen ruimte voor niets iets leren, maar ze hebben wel controle. Zoiets kun je dus ook bij het eetmoment vragen. "Wat wil je als eerst proeven of wil je eerst je wortels proeven of je aardappels".
Ook zeg ik altijd bij mijn kinderen dat ze iets niet lekker hoeven te vinden, maar dat ik het belangrijk vindt dat ze het proeven. Ik dwing niets af, maar geef wel mijn verwachtingen aan.
Proeven gaat stap voor stap en niets forceren, maar biedt gelegenheid en maak het niet te zwaar.