projectielspugen/reflux?????????

Hallo,

Even een vraagje. Mijn dochter Isa gooide na 3 uur haar volledige voeding eruit en niet mondjemaat neeee echt met een enorme boog alles eruit!
Ik vond het zoooo erg om te zien. Ik schok me echt wezeloos!
Hopelijk blijft het bij 1x......

Heeft iemand dit al eens meegemaakt????? En wat kan je eraan doen??

Ze wil bovendien ook maar max 100cc per keer drinken en ze weegt nu 5 kilo! Ze krijgt 5 a 6 keer per dag, maar net wanneer ze honger krijgt........Ze slaapt de nachten nu ook al bijna door! Ik vind dat eigenlijk heel eng omdat ze nog zo weinig eet voor mijn gevoel....

Nog meer kleintjes/mama's die dit hebben/herkennen?

Groetjes,
Rosanne mama van Isa 13dec

hoi,
mijn zoon (inmiddels 3,5 jaar) had dit ook maar dat gebeurde wel vaker op een dag.
het kan zijn dat het een keer niet lekker valt, of dat er een virusje voorbij komt.
je kindje drinkt iid niet erg veel, want ze zou minimaal 750cc   per 24 uur moeten hebben.
maar als ze goed groeit en normaal wel haar flesjes erin houdt dan zou ze wel genoeg hebben.
mijn dochter deed verleden maand ook erg veel spugen het borrelde zo omhoog maar dat bleek aan de nieuwe 6mnd voeding teliggen. we hebben een ander merk en dit gaat nu goed.
als je kindje blijft spugen dan contact opnemen met de huisarts of consultatiebureau.
je hebt speciale voeding tegen spugen of je kan johannesbroodpitmeel(bij de drogistery tekoop) toevoegen dit verdikt de voeding zodat het beter in het maagje blijft.
suuces

Hallo,

Mijn dochter (11,5 maand) spuugt ook geregeld hele voedingen eruit. Zij is dit gaan doen toen ze 8 maanden was.
Het was toen ongeveer wekelijks, maar sinds begin deze maand was het meerdere malen per dag.
We zijn naar het ziekenhuis geweest omdat ze uitgedroogd was. We dachten eerst aan een buikgriep, maar na wat testen bleek dat niet zo te zijn.

We kregen uiteindelijk een drankje mee dat haar maag sneller leegt, zodat de kans op spugen verkleind. Het zou te maken hebben met haar maagklep (nog niet volgroeid) Maar waarom krijgt ze er nu dan pas last van? Dat hebben baby's dan toch al vanaf het begin?

Sinds dit weekend begint het vele spugen weer, ondanks het drankje. Het is zo naar om te zien!!
Herkend iemand dit misschien ook?
De artsen hebben geen idee, het enige wat steeds overeenkomt is dat haar neusje verstopt zit een dag nadat ze begint te spugen. Volgens de artsen heeft het alleen zeer waarschijnlijk niks te maken met een verkoudheid o.i.d.
Ik maak me zorgen.

Groetjes Marjanne mama van Lisa

Hoi,
Mijn eerste dochter heeft reflux gehad, maar volgens mij is dit altijd vanaf de geboorte. Het gaat namelijk om een niet volgroeid klepje dat de voeding tegenhoudt tegen terugstromen.
Mijn dochter spuugde meerdere malen per dag (niet alle voedingen, maar een groot deel). Soms ging het inderdaad met een boog door de hele kamer, soms leek het meer op overgeven. Reflux heeft nog meer kenmerken. Zo gaat je kindje vaak krijsen als je het plat neerlegt. Voordat wij er achter waren krijste mijn dochter het uit in de kinderwagen. De zure voeding komt dan namelijk naar boven en dat is pijnlijk.
Ik denk dat als je kindje het maar een enkele keer heeft gedaan, dat er geen sprake is van reflux. Het overgeef reflex van baby's is zeer gevoelig (om verstikking te voorkomen) zelfs een klein brokje in de melk kan het oproepen. Soms kan dat gepaard gaan met veel kracht.
Als je het niet vertrouwd, kan je natuurlijk het beste even naar de huisarts gaan.
Wat betreft het verhaal van Marjanne, zoiets heb ik nooit meegemaakt, maar zou het geen allergie kunnen zijn? Ik weet het niet hoor, maar je zou het eens ter sprake kunnen brengen. Allergien kunnen de vreemdste symtomen geven.
Ivy

Hallo,

Nou we zijn eruit waarom ze zo spuugt: aandacht!
Ze doet het blijkbaar om haar zin te krijgen (het is wel een driftkoppie) Ten einde raad ben ik nog maar eens naar het cb gegaan. Er is toen iemand bij mij geweest een aantal dagen om Lisa te observeren. Haar conclussie was dus spugen om aandacht.
Negeren is de enige oplossing (zie dat maar eens voor elkaar te krijgen) en boos worden (!?!?) als we haar het op zagen halen. Met lood in onze schoenen zijn we hiermee begonnen. Gelukkig hebben we alleen maar hoeven te negeren (net doen of er niets aan de hand is als je haar verschoond ed.) en ze is er vanaf + van haar driftbuien!!!!

Ik wist niet dat een baby onder 1 jaar dat al kon doen, maar blijkbaar toch.
Ben blij dat we er nu vanaf zijn!!

Succes allemaal

Groetjes Marjanne

mijn zoontje (nu bijna 10 maanden) heeft het ook een paar keer gehad.
Waar het door komt weet ik niet maar het was in de zomer (hij is in mei geboren) en braakte inderdaad de hele boel er in een flinke golf uit.
Je schrikt je inderdaad rot.
Ik heb het toen weleens bij het cb gevraagd en daar zeiden ze, zolang ie het niet bij iedere voeding doet kan het niet zoveel kwaad.
In totaal deed ie het misschien een keer of 5, steeds met tussen posen van een paardagen, was ik het net weer "vergeten"en hup daar kwam het weer.
Niet al te veel zorgen over maken zolang het niet bij iedere voeding voorkomt.
Doet ze dit nu een paar voedingen achter elkaar en houdt ze geen voeding meer binnen ga er dan even mee naar de huisarts.
groetjes Martine

quote: mamammeke reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('20-02-2007 13:56:25'));

Hallo,

Nou we zijn eruit waarom ze zo spuugt: aandacht!
Ze doet het blijkbaar om haar zin te krijgen (het is wel een driftkoppie) Ten einde raad ben ik nog maar eens naar het cb gegaan. Er is toen iemand bij mij geweest een aantal dagen om Lisa te observeren. Haar conclussie was dus spugen om aandacht.
Negeren is de enige oplossing (zie dat maar eens voor elkaar te krijgen) en boos worden (!?!?) als we haar het op zagen halen. Met lood in onze schoenen zijn we hiermee begonnen. Gelukkig hebben we alleen maar hoeven te negeren (net doen of er niets aan de hand is als je haar verschoond ed.) en ze is er vanaf + van haar driftbuien!!!!

Ik ben blij voor je dat ze ervanaf is. Toch moet me even wat van het hart, een baby van onder een jaar kan lichamelijke reflexen niet zelf beïnvloeden. Ik snap werkelijk niet hoe ze er op komen dat een baby zelf kan projectiel spugen. Ik hoop dat je de volgende keer naar een gewone arts gaat want, dit soort dingen hebben altijd een lichamelijke oorzaak. Dus of ze heeft een allergische reactie gehad of ze was ziek. Maar een lichamelijk reflex gebruiken voor aandacht, nee. Dat kan echt niet. Een baby is daar gewoon weg niet toe in staat. De manieren zijn over het algemeen heel erg duidelijk zoals een driftbui bevoorbeeld. Ik ben wel blij voor je dat die over zijn en dan is het idd erg goed om haar te negeren. Maar over het spugen, voor het zelfde geld is het een symptoom van een ziekte die je dan dus van het cb moet gaan zitten negeren, met alle gevolgen vandien. Ik hoop dat je dat een volgende keer niet doet en naar een echte arts gaat.

Groetjes Esther www.bewustouderschap.nl

Ik wist niet dat een baby onder 1 jaar dat al kon doen, maar blijkbaar toch.
Ben blij dat we er nu vanaf zijn!!

Succes allemaal

Groetjes Marjanne

Hoi,

Ik sta ook te kijken van de conclusie van het cb. Dat een baby een driftbui kan hebben snap ik, maar dat een kind daarbij zo hard kan spugen, in een boog, lijkt mij onwaarschijnlijk. Maar ik ben natuurlijk geen expert.
Een virus lijkt mij waarschijnlijker en misschien is dit gewoon vanzelf weer overgegaan.

Groetjes

Terug
Bovenaan