Prolactine

<p>Na een jaar proberen zwanger te worden (onregelmatige cyclus etc), ben ik doorverwezen naar de gynaecoloog. Op de echo was gelukkig niets te zien, maar in mijn bloedwaarde is een verhoging van prolactine geconstateerd. Normaal mag dit maximaal 500 zijn, maar bij mij was het 600 (niet extreem verhoging dus). Nu wil ze aan het begin van mijn volgende cyclus nog een keer langskom om bloed te prikken omdat deze waardes best kunnen schommelen en iets te hoog dus vaker voorkomt.</p><p>Ik had nog nooit van prolactine gehoord en ben dat eens gaan googlen. De volgende symptomen kunnen voorkomen:</p>Onregelmatige of uitgebleven menstruatieMelkuitvloed uit de borstenMogelijke onvruchtbaarheidMinder zin om te vrijen (minder libido)Emotionele klachten, somberheidGewichtstoenameHoofdpijnVerminderd zien<p>Vooral melkuitvloed vroeg mijn gynaecoloog steeds naar, maar dat is nu juist de enige die ik niet heb. Ik heb bijvoorbeeld wel een onregelmatige cyclus, laag libido en gewichtstoename. Dat laatste kan natuurlijk ook gewoon met mijn levensstijl te maken hebben.</p><p>Maar de laatste twee ben ik vooral benieuwd naar. Ik heb namelijk nu al 8 jaar oogpijn die geen arts kan verklaren. Nu zie ik hierbij hoofdpijn staan en verminderend zien. Ik ben benieuwd of iemand anders ook een verhoogd prolactine heeft/heeft gehad en wat daar de klachten bij zijn geweest?</p>

Hai Nancyy,
Ik weet nu al een aantal jaar dat ik, net als jij, een iets te hoge waarde heb van prolactine. Daarnaast controleren ze nog meer waardes bij mij zoals cortisol en groeihormoon. 
Ik had als puber ook last van onregelmatige en ook super zware menstruatie en daarom al vroeg aan de pil gegaan. Daarnaast heb ik last van migraine die ook toegeschreven zou kunnen worden aan hormonen die niet goed zijn. Ook het stukje gewicht herken ik wel, ben zelf niet te dik maar wel vet vasthouden op bepaalde plaatsen. Wel een slanke taille maar toch een buikje doordat het vet daar blijft zitten. 
Slecht zicht zou kunnen komen door een cyste op de hypofyse die voor druk op je ogen zou kunnen zorgen. Dit kunnen ze controleren door een scan van je hoofd te maken. Maar dan gok ik dat je waardes wel veel hoger zouden zijn dus ik zou me daar niet te druk om maken.
Hopelijk heb je hier wat aan!

Ik had ook zon lichte prolactine verhoging. Doorgestuurd naar de internist die heeft mri laten maken van mn hoofd. Gelukkig geen prolactinoom (goedaardig gezwel) te zien op de hypofyse. Heb toen cabergoline gekregen om de prolactine te verlagen en ben daarna meteen zwanger geraakt. Ik had geen last van druk op mn ogen wel van uitblijvende menstruatie en beetje melkvloei uit mn tepels. Hopelijk kunnen ze je snel helpen.

Bij mij hebben ze ook te hoge prolactine gemeten. Het was 948. Behoorlijk hoog dus! Ik moest toen nog een keer op een ander moment en op het juiste tijdstip en toen was het 236 dus gewoon goed. Het schommelt nogal zei ze toen. 
Ik heb alleen last van onregelmatige cyclussen. Ze doen er even niks meer aan, maar ben zo bang dat het ook zo weer omhoog schiet.... 

[quote quote=10262523]Hai Nancyy, Ik weet nu al een aantal jaar dat ik, net als jij, een iets te hoge waarde heb van prolactine. Daarnaast controleren ze nog meer waardes bij mij zoals cortisol en groeihormoon. Ik had als puber ook last van onregelmatige en ook super zware menstruatie en daarom al vroeg aan de pil gegaan. Daarnaast heb ik last van migraine die ook toegeschreven zou kunnen worden aan hormonen die niet goed zijn. Ook het stukje gewicht herken ik wel, ben zelf niet te dik maar wel vet vasthouden op bepaalde plaatsen. Wel een slanke taille maar toch een buikje doordat het vet daar blijft zitten. Slecht zicht zou kunnen komen door een cyste op de hypofyse die voor druk op je ogen zou kunnen zorgen. Dit kunnen ze controleren door een scan van je hoofd te maken. Maar dan gok ik dat je waardes wel veel hoger zouden zijn dus ik zou me daar niet te druk om maken. Hopelijk heb je hier wat aan![/quote]
Hi! Dank voor je reactie. Bij mij hebben ze ook inderdaad andere waardes gecheckt, maar die waren allemaal goed. Ik was zelf ook al vanaf jong aan de pil doordat ik onregelmatige menstruatie had. Migraine heb ik niet, maar wel dus 24/7 last van oogpijn (drukkende pijn in ogen). Er is in 2013 wel een MRI gemaakt van mijn hoofd ivm oogpijn, maar heb daar nooit van over de hypofyse gehoord. Kan uiteraard toen nog heel klein zijn geweest. Ben benieuwd of de waardes volgende week weer normaal zijn.

[quote quote=10262541]Ik had ook zon lichte prolactine verhoging. Doorgestuurd naar de internist die heeft mri laten maken van mn hoofd. Gelukkig geen prolactinoom (goedaardig gezwel) te zien op de hypofyse. Heb toen cabergoline gekregen om de prolactine te verlagen en ben daarna meteen zwanger geraakt. Ik had geen last van druk op mn ogen wel van uitblijvende menstruatie en beetje melkvloei uit mn tepels. Hopelijk kunnen ze je snel helpen.[/quote]
Thanks voor je reactie! Ben ook benieuwd of dit bij mij eenmalig was of dat deze waarde volgende week nog steeds te hoog is.

[quote quote=10262668]Bij mij hebben ze ook te hoge prolactine gemeten. Het was 948. Behoorlijk hoog dus! Ik moest toen nog een keer op een ander moment en op het juiste tijdstip en toen was het 236 dus gewoon goed. Het schommelt nogal zei ze toen. Ik heb alleen last van onregelmatige cyclussen. Ze doen er even niks meer aan, maar ben zo bang dat het ook zo weer omhoog schiet….[/quote]
Dat is precies wat bij mij gezegd wordt, dat het dus schommelt. Hebben ze bij jou ook geen hsg-onderzoek gedaan? Die wil ze bij mij gaan doen.

Terug
Bovenaan