pseudokroep / snurken

Hallo,
Bij ons zoontje (7 maanden)  is gisteravond pseudokroep geconstateerd. Hij begon nl. ineens flink te zweten tijdens het voeden, was helemaal nat. Daarna kreeg hij een flinke hoestbui. Uiteindelijk contact gehad met de huisartsenpost, juist omdat hij geen verhoging had. Die hoorde door de telefoon dat hij last had van pseudokroep, omdat het inademen bemoeilijkt werd.   We hebben Ventolin 2x gebruikt, dat hadden we al in huis omdat hij vaak benauwd is geweest vanwege longinfecties.

INeens bedachten we ons dat hij waarschijnlijk dan al langer last heeft van pseudokroep. De afgelopen 2 weken wordt hij steeds hoestend wakker 's nachts. Het begint 's avonds al, maar 's nachts blijft hij hoesten. We waren al 2 weken geleden 2x bij de huisarts geweest omdat we dachten dat hij benauwd was en weer een infectie op z'n longen zou ehbben. Ze konden echter niets horen. Het advies was om 1x daags ventolin te geven. We hebben het idee dat dat het hoesten wel iets verminderde.
Toch werd hij dus al 2 weken lang 's nachts regelmatig wakker van het hoesten (met een tussenpoos van 2 rustige nachten). Ik gaf hem dan steeds borstvoeding, werd hij rustig van en ging weer slapen. Maar het hoesten bleef wel.
Nu de diagnose 'pseudokroep' is gesteld, gaat ineens het belletje rinkelen... vandaar...

Alleen zie ik op internet overal staan dat het een paar dagen duurt. Bij ons zoontje dus al meer dan 2 weken (met 2 rustige dagen). Zou hij het 2x achter elkaar kunnen hebben? Of moeten we ook iets anders in de gaten houden?

Hij blijft hoesten, piept regelmatig, huilt ook af en toe bji een flinke hoestbui en is de hele dag hees. Heeft geen koorts (soms zelfs ondertemperatuur), maar zweet dus wel af en toe.

Onze zoon kan vaak ook vrij luidruchtig snurken, komt dat vaak voor bij baby's?

Er komt ook astma in de familie voor en voorheen heeft hij dus al een aantal keer een infectie op de longen gehad. (maar misschien zat daar ook wel een aantal keer pseudokroep bij, want ik ben wel vaker naar de huisarts geweest dat hij vooral 's nachts hoestte, benauwd klonk en vaak wakker was, maar dan hoorde ze niets op zijn longen).

Heeft hier iemand een reactie op? Ervaring, oid?
 
hallo gerann,

Ik heb niet zo veel ervaring met pseudokroep, maar stomen schijnt ook erg te verlichten.zet de douche met de warme kraan aan en houdt de badkamerdeur dicht. Zo wordt het lekker dampig in de badkamer en ga dan met je zoontje in de badkamer zitten.
Als het goed is wordt het hoesten dan minder.

Groeten,
Henriet

 
Terug
Bovenaan