pukkeltjes van vanwege het duimen

Wie weet raad?

Mijn dochter van 2,5 is gek op haar duimpjes. Tijdens het duimen prikt en wrijft ze uit gewoonte met haar vingertjes over haar wangen. Dit doet ze aan beide kanten. Met als gevolg dat ze daar rode plekjes, bultjes heeft die maar niet weg willen. Af en toe krabt ze het wat open. Ze is zich inmiddels bewust van wat ze doet en geeft aan dat ze niet meer gaat duimen, maar met name als ze slaapt is dat uiteraard moeilijk. Ze wordt dan met vuurrode wangen wakker. Ik houd haar nageltjes expres kort, was regelmatig haar handjes  en smeer haar wangetjes 's ochtends en 's avonds in met vette zalf.    Vannacht heb ik één wang zelfd afgeplakt met een steriel gaasje, maar dat zit niet echt lekker op dat kleine koppie.
Graag hoor ik tips wat ik kan doen om die wangetjes weer gaaf te krijgen en te houden. Ik zou het zo jammer vinden als ze hier littekens of plekjes aan overhoud. Ook overweeg ik naar de huisarts te gaan.

Alvast bedankt!
Mirjam
 
Hoi,Mirjam,

het kan best zijn dat de pukkeltjes door ets anders komen maar door het friemelen ze open gaan en de huid infecteren.
mijn dochter is juffrouw frummel met name als ze gaat slapen dan gaat ze frummelen.
Op haar wangetje zat maanden een plekje dat neit weg wilde en als eht bijna weh was kwam er een nieuw plekje. Ze heeft nu al 3 weken een antibiotica creme en de plekjes zijn nu echt bijna weg. Ik zeg ook echt elke dag een paar keer per dag tegen haar dat ze niet mag krabbelen. En het lijkt dus te helpen. ALs ze gaat slapen hou ik haar handje vast dat ze niet per ongeluk toch gaat krabben.
Ik kan me herinneren van toen ik klein was en duimde dat je gewoon graag wat de frummelen wilde hebben. Misschien helpt het als ze een lekker zacht doekje of knuffeltje kan vast houden bij het duimen waardoor ze niet aan haar wang frummelt maar aan het doekje of de knuffel.
Om de plekjes te latne weggaan zou ik iig een antobiotica zalf aanvragen.

succes
groetjes
Desi
 
Hoi Desi,

Vorige week ben ik bij de huisarts geweest, en zij vond het toch wat typisch die pukkeltjes alleen vanwege het duimen. Maar omdat ze het al zolang heeft is niet te achterhalen wat wat veroorzaakt.
Afijn ze heeft een hormoonzalfje meegekregen. Dit smeren we nu 's ochtends heel dun  op en 's avonds krijgt ze een dikke laag zinkzalf op haar wangen (dolle pret voor de spiegel). Dit mogen we maar twee weken doen. Dus volgende week weer naar de huisarts. De pukkeltjes zitten er nog wel, maar worden elke dag minder vurig. Het lijkt iets weg te trekken.

Ik ben in ieder geval blij dat ik naar de huisarts ben gegaan. Dit had misschien toch eerder gemoeten. Nogmaals dank.

Groetjes Mirjam
 
hay hay mijn dochtertje is blond en heeft een hele lichte huid en is erg gevoelig.als ze wat gegeten heeft,bij koud weer enzv krijgt ze ruwe en rode pukkeltjes wangen,ik kreeg toen van een vriendin met een zoontje met exceem de gouden tip:gewone VASELINE"
paar x per dag smeren en weg pukkeltjes en vlekjes!daarna wel elke dag uit voorzorg smeren!bij ons helpt het super!mischien bij jouw kindje ook!ps de dokter had ons trouwens ook hormoonzalf voorgeschreven maar die hebben we dus gelukkig niet gebruikt!(ivm kans op zichtbare plekken)succes!
 
Hoi Jessica,

Dank voor je tip. Maar Vaseline Lanette (extra vet) hebben we altijd gesmeerd, zelfs 3 x per dag, al vanaf het moment dat ze met de pukkeltjes begon. Helaas helpt dat niet afdoende. De huisarts adviseerde  ons om voor de nacht zinkzalf te gebruiken (sudocreme) om te voorkomen dat  het mondvocht door de huid dringt, wat nog meer irritatie veroorzaakt.
Inmiddels zijn we  op verzoek van de huisarts  een tweede keer  bij haar langs geweest en hebben we een antibioticazalfje voorgeschreven gekregen. Dit keer was er een vervangende arts en  hij vond het meer op een onderhuidse onsteking lijken. Met dit zalfje  zijn we afgelopen zaterdag  gestart, maar ik zie nog te weinig resultaat. Toch zijn de pukkeltjes minder  erg dan voordat we met de zalfjes van de huisarts zijn begonnen.
We blijven het in  de gaten houden.
 
Terug
Bovenaan