Puntbloedingen

Hallo,

Vrijdag 31-12-04 zijn we naar de huisarts geweest omdat ons zoontje van drie allemaal uitslag bleek te hebben onder zijn huid. Dus geen bultjes of iets. Het leek een allergie en met een zalfje gingen we het nieuwe jaar in. Woensdag 05-01-05 had hij veel meer vlekjes erbij gekregen en ik vertrouwde het niet. Nu naar een andere huisarts en zij constateerde dat het puntbloedingen onder de huid waren. (Ook wel een teken van hersenvliesontsteking, maar dat is het in zijn geval zeker niet). Vrijdag 07-01-05 zijn we naar het ziekenhuis geweest en is zijn bloed onderzocht. De waarde van zijn bloedplaatjes bleek veel te laag te zijn! Dit moet een waarde van 150 zijn en bij ons zoontje was dit nog maar 34. Verder is hij helemaal gezond, vrolijk en fit als altijd. Na het afnemen van 9 buisjes bloed mochten we weer naar huis. Gisteren moesten we weer terug komen. Zijn waarde was gestegen naar 42. Alhoewel dit een minimale stijging is vindt de arts (een waarde van 100 is pas acceptabel voor het ziekenhuis)is dit wel positief. Het wachten is nu op uitslagen van het bloed. Zijn lever, milt, nieren en urine zijn in ieder geval al goed. En ook heeft hij geen stollingsziekte. De arts denkt dat het misschien van voorbijgaande aard is, maar weet wel te vertellen dat het niet goed is dat hij dit heeft. Volgende week moeten we weer terug komen en krijgen we uitslagen, ook wordt hij weer geprikt om de waarde te bepalen. Ondertussen hoef ik me van de arts geen zorgen te maken. Maar dat doe ik natuurlijk wel als een gek zelfs. Op Internet (ik weet dit moet ik eigenlijk niet lezen op dit momement) kom ik de meest enge ziektes tegen. Wie kan mij vertellen wat voor oorzaken deze puntbloedingen nog meer kunnen hebben (daarnaast extreem blauwe plekken)

Alvast bedankt voor de reacties

Hoi Anon,

Schrikken zeg! Mijn jongste heeft het ook gehad toen ze 5 maanden oud was. Dus wij werden ook gelijk naar het ziekenhuis doorgestuurd. Daar hebben ze ook een hele lading bloed afgenomen en bij Luna kwam er niets uit. Ze noemden van te voren inderdaad hersenvliesontsteking of een tekort aan bloedplaatjes dat schijnt inderdaad ook weer verband te houden met de blauwe plekken. Luna had dus geen van beiden. Bij Luna was het een reactie op een virus (ze had toen ook de waterpokken), toen ze later nog eens ziek was kreeg ze ze weer, maar in mindere maten en nu heeft ze ze helemaal niet meer als ze ziek is.

Je hebt waarschijnlijk helemaal niets aan mijn verhaal, maar ik leef in iedergeval met je mee.
Laat je weten hoe het afloopt.
Groetjes Esther

Hoi Esther,

Bedankt voor je reactie. Was inderdaad schrikken. Gisteren zijn we terug geweest naar het ziekenhuis omdat hij pijn in zijn knieën kreeg. Weer is zijn waarde geprikt en die is nu nog maar 29. Hij blijkt antistoffen aan te maken die zijn eigen gezonde bloedplaatjes aanvallen. Nu moet hij onder strenge controle in het ziekenhuis blijven. Zeer regelmatig naar het ziekenhuis om te prikken en om hem te laten zien aan de arts. De officiële naam van deze "aandoening"is ITP. Kan 3 maanden tot chronisch duren. Maandag gaan we weer voor controle en dan krijgen we het hele traject te horen van de hematoloog. Het is bij hem ook veroozaakt door een virus (verkoudheid e.d.), maar de antistoffen blijven. Zijn lichaampje moet in principe zelf genezen behalve wanneer de waarde levensbedreigend wordt, maar dat is ie nu nog niet.

Groetjes

Terug
Bovenaan