PUPPP gehad en opnieuw zwanger willen worden

Ik heb een dochter van 18 maanden. Aan het einde van mijn zwangerschap kreeg ik een verschrikkelijk jeuk op mijn buik, polsen en knieën. Terwijl ik aan het bevallen was, breide deze jeukplekken zich verder uit en werd het allemaal heel vurig. Na de bevalling werd het heel heftig. Uiteindelijk kwam in bij de dermatoloog terecht en na het afnemen van een kweek, was het duidelijk dat ik PUPPP had, wat normaliter na de bevalling juist verdwijnt. Om een lang verhaal kort te maken: ik ben een beetje bang dat ik het bij de volgende zwangerschap weer krijg. Ik weet dat PUPPP echt niet terug hoeft te komen maar toch vind ik het wel erg spannend. Ik vraag me af of er meer vrouwen zijn die bij een eerdere zwangerschap PUPPP hebben gehad of ernstige jeuk en hoe het hen bij een volgende zwangerschap is vergaan. Ik hoop dat mijn verhaal herkenbaar is voor mensen.

Bij de 1e niets gehad. bij de 2e ook PUPPP gehad. Bij de 3e en nu de 4e godzijdank nergens last vvan gehad. De 2e zwangerschap was werkelijk een hel!
groetjes!!

PUPPP is de afkorting van het Engelse "Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnancy”. Het is de meest voorkomende vorm van jeuk tijdens de zwangerschap
Het betreft een sterk jeukende rode huidafwijking die vrijwel altijd gepaard gaat met galbulten (urticaria). PUPPP begint typisch in de laatste 3 maanden van de zwangerschap en verdwijnt na de bevalling. De jeukende galbulten ontstaan meestal eerst op de buik, maar kunnen zich uiteindelijk over de gehele huid verspreiden.

Terug
Bovenaan