Pureren

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik geef mijn kleintje op het moment lekker groentenhap met 1 aardappeltje helemaal fijn gepureerd met de staafmixer. Ze vind dit heerlijk!!

Alleen ze is nu bijna 7 maanden en volgends mij moet ze nu wat eten met wat meer textuur en stukjes etc. Klopt dat?

Ik heb dit al geprobeerd maar ze vind dit verschrikkelijk de stukjes vliegen om me oren.

Ik heb zelf zo iets van als die kleine meid haar hele kommetje leeg eet zonder stukjes waarom veranderen?

Hoe kan ik haar aan stukjes laten wennen.

Groetjes

Mamma Marieke

Hoi,

Je zou de aardappel met de vork klein kunnen prakken en de rest net de staafmixer en dit dan door elkaar, als je in 1 keer alles prakt veranderd de structuur misschien te snel.
Een beetje kookvocht bewaren voor als het te dik word!

Gr MJ.

Hoi Marieke,

In de eerste plaats zou ik zeggen: ze  moet niks hoor, vroeg of laat komt het echt wel, dus maak je er vooral niet druk over.
Daarnaast een vraagje: Krijgt ze al andere hapjes, zoals een koekje, brood(korstje) o.i.d. waar ze op kan kauwen/sabbelen? Zo ja, doe dan vooral rustig aan met stukjes in de groentehap, want dan leren ze de kauwtechniek al. Zo nee, misschien wil ze wel een rijstewafeltje, liga of broodkorstje, zodat ze het hiermee  kan leren. Daniel wilde in het begin ook geen stukjes in fruit of groentehap, maar at al wel rijstewafeltje enzo, aldoende leert men en opgegeven moment vond hij de stukjes in zijn eten ook niet meer erg.....

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes

Groetjes, Yvette

quote: mariekedaphne schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('30-11-2008 18:53:49'));

Hallo allemaal,

Ik geef mijn kleintje op het moment lekker groentenhap met 1 aardappeltje helemaal fijn gepureerd met de staafmixer. Ze vind dit heerlijk!!

Alleen ze is nu bijna 7 maanden en volgends mij moet ze nu wat eten met wat meer textuur en stukjes etc. Klopt dat?

Ik heb dit al geprobeerd maar ze vind dit verschrikkelijk de stukjes vliegen om me oren.

Ik heb zelf zo iets van als die kleine meid haar hele kommetje leeg eet zonder stukjes waarom veranderen?

Hoe kan ik haar aan stukjes laten wennen.

Groetjes

Mamma Marieke

Vaak lukken stukjes beter als je ze in de hand geeft zodat ze zelf de eetsnelheid kan bepalen. Aardappel krijg je heel goed fijn door te prakken. En verder, als ze lekker eet zoals ze eet, gewoon zo geven en tussendoor wat grovers zodat ze er aan kan wennen zonder dat ze hongerig is.

Hier was op dat moment witlof énorm favoriet, nou dat was helemaal geen probleem hoor als dat wat grover was! Haha
Ik heb dus de groentes die hij bijzonder lekker vond gewoon ietsjes grover gelaten (deed dat zelf ook zoals reeds door iemand genoemd; na het pureren nog een derde deel er gewoon doorheen prakken) en de groentes waar hij niet zo gek op was of nog nooit gehad had maakte ik wat fijner.
De olvarit a la carte was en is nog steeds, een van de favorieten; lekker gekruid en goede structuur!

Succes enne lekker niets overhaasten komt vanzelf!
Eten moet wel leuk blijven

Groetjes Saskia

Hoi,

Ik ben rond de 8 maanden overgegaan op niet gepureerde voeding, maar sommige voeding wilden ze toen nog niet. Dus die pureerde ik dan toch nog effe.
Nu is ze 12 1/2 maand en eet gewoon met de pot mee, ik prak alles nu gewoon of snij het klein. En ze eet nu alles.

Ze is ook wat later met gewoon koekjes etc uit de hand eten. Eerder stopte ze alles tegelijk in haar mond, met gevolg dat ze zich verslikte natuurlijk en mama in de stress.... Maar nu breek ik het koekje (biscuitje)  in tweeën  en hapt ze het netjes af of sabbelt het eraf.

Ze heeft ook nog maar 2 ondertandjes, de boventanden komen nu pas door. Misschien  dat   daarom  wat later is met zelf iets uit de hand eten.

In iedergeval: niets overhaasten, het komt echt vanzelf.

Groetjes Renata.

Zarah is nu 7,5 maand en eet ook nog gepureerde groente/aardappel. Ik ben al lang blij dat ze eindelijk eet! Ze is met 5,5 maand begonnen en vond er in het begin echt niks aan, kreeg dus amper wat naar binnen. Nu sinds kort vindt ze het pas echt lekker, dus voorlopig houden we het lekker zo. Nu moet ik wel zeggen dat ze liga lekker zelf opknabbelt, en stukjes banaan zijn absoluut favoriet. Stukjes brood heeft ze 1 keer gehad en ook dat kauwde ze goed. Als ik een fruithap maak, rasp ik een appeltje heel fijn, en een banaan wat grover, en daar wat mandarijnensap doorheen. Nou, heerlijk vond ze het, en toch een beetje kauwen.

Kortom: groente/aardappel mag ze van mij best nog gepureerd hebben! :)

Hi,

Zelf heb ik er geen ervaring mee. Maar ik zag eens op TV dat kinderen wel op een gegeven moment moeten gaan kauwen omdat de mond spieren getraind moeten worden om te gaan praten. Dat was in zo'n nanny programma, die moeder had twee kindje (waren al wel ouder hoor) en omdat ze zo moeilijk deden over vast eten blijf zij alles pureren en melk geven, met als gevolg dat ze nog helemaal niet praatte. Nu hoe je je daar natuurlijk nu nog helemaal geen zorgen om te maken, maar misschien is het wel belangrijk informatie voor over een paar maanden?

xxx

Terug
Bovenaan