Pylores Hypertrofie (verdikking spier)

Hoi hoi,

Onz zoon van 5 weken begint sinds een paar dagen steeds meer te spugen en krijgt zijn flessen niet meer leeg. Hij krijgt de melk gewoon niet weg en verslikt zich erin. WIe herkent dit

Heb weleens gehoord van een verdikking van de maapspier, maar wat zijn daar de symptomen van. Hij spuugt namelijk niet met een boog, maar soms komt na drie uur nog wel voeding van de vorige fles zijn mond uitlopen. Ook tijdens de fles doet ie net of hij moet poepen. Het zit hem niet echt lekker.

Groetjes,
Miriam

Hoi,

Ja dat kan.... maar ik zou in 1e instantie dáár niet vanuit gaan.
Mijn dochtertje had dat ook (en nog vele met haar) en het kan ook iets anders zijn, veel simpeler zeg maar.
Als die dingen (de simpele) zijn uitgesloten, kan je altijd nog verder kijken.

In mijn geval was het KISS-syndroom, het vastzitten van de hoge nekwevels.. dat geeft namelijk dezelfde klachten/symptomen.
Ook andere aanverwante aandoeningen (spanning in het maagje) zijn simpel opte lossen door een consult aan te vragen bij een osteopaat óf een manueeltherapeut.

Een osteopaat haalt de spanning op het maagje/darmstelsel weg, en een manueeltherapeut in het nekje. Via de site www.kiss-kinderen.nl vind je een lijst met therapeuten die erkend zijn.
Hiervoor heb je géén verwijsbrief nodig van de HA.

Ýls het zo is, is het met 2 á 3 behandelingen zo goed als over (mits je op tijd erbij bent) en heb je een heel ander kind.
Als het niet zo is, kan je altijd nog verder kijken.

Succes!! en hopelijk is het simpel op te lossen voor jou en je beebje.
Groetjes Debby mv B'Elanna

hoi,
ons zoontje heeft ook veel gespuugd. Dat begon toen hij 3 weken oud was, van het ene op andere moment. Ook hij groeide niet, maar omdat hij genoeg plasluiers had en tevreden was hoefden we ons geen zorgen te maken. Toch deed ik dat wel. Uiteindelijk na 2 weken ALLES geprobeerd te hebben (stoppen BV, FV, ARvoeding, verschillende soorten spenen, 30min rechtop houden na voeding) zijn we na een verslikmoment van onze zoon bij de EHBO terecht gekomen. Daar bleek hij een verdikking van de spier te hebben overgang maag/darm. Dit komt veel voor bij jongens en openbaart zich rond 4 tot 6 weken leeftijd dmv veel spugen, in een grote golf. Het CB en de huisarts   noemen het ook wel projectiel braken, maar dan zou het braaksel 1 meter verder terrecht moeten komen. Dit was bij onze zoon absoluut niet het geval, die spuugde met een flinke golf bij ons op schoot zeg maar.

volg je moederinstinct! Laat je niet op het verkeerde pad zetten door het CB en de huisarts. Ik vind ook dat een baby die zo jong is niet zoveel hoort te spugen en gewoon lekker moet groeien. Als je je ongerust voelt, sta er dan op om door gestuurd te worden naar een kinderarts. Je baby is nog harstikke jong...ga niet tobben...Met een echo (geheel onschadelijk) kunnen ze zien of het die verdikte spier is of niet. Het kan natuurlijk ook een vorm van reflux zijn.
Wij hebben er achteraf spijt van dat we het zolang hebben aangezien.

ps onze zoon is toen de dag erna geopereerd en nu gaat het super goed.
ps 2: let er op dat het heel moeilijk uitleggen is hoeveel je zoon braakt en of het projectiel braken is. Daardoor hebben wij onnodig 3 weken lopen tobben. Laat je gewoon doorsturen, dan weet je het zeker.

oja, onze zoon spuugde soms direct na de voeding, soms ook pas na 2,5 uur na de voeding. En hij slikte de voeding weg, ook nog na 3 uur!!! Zijn maagje kan niet genoeg legen, dus het blijft in zijn maag zitten. Daarom ook misschien dat je zoon de flessen niet meer leegkrijgt, omdat hij gewoon nog half vol zit!!!

normaal spugen is: dat het langs zijn mondje eruit loopt!!
alles wat er met meer kracht of in een boogje uitkomt is projectiel/met kracht braken.
wat je ook kan doen: weeg eens een spuugdoekje. En weeg het spuugdoekje daarna nogmaals. Dan weet je hoeveel voeding hij ongeveer gespuugd heeft!!

hou me op de hoogte!!
groetjes, Petra

Hoi Miriam,

Ik kom al enige tijd spieken op het forum maar reageer nooit i.v.m. tijdgebrek.
Ik zag jou onderwerp staan en wou toch even reageren.
Onze oudste zoon van bijna 4 had pylorustenose.
Bij hem was het echt heel duidelijk te herkennen.
Op advies van het consultatie bureau moesten we johannesbroodpitmeel door de voeding doen en daardoor kwam echt alles er weer uit.
Door die verdikking van de maaguitgang wil de voeding er niet door en word het met een hele harde boog weer uitgespuugt. (ongeveer 2 meter ver)
Op een echo kunnen ze heel goed zien of hij een verdikkig heeft.
Onze zoon is met 4 weken er aan geopereerd en heeft vanaf de dag na de operatie niet meer gespuugd.

Onze jongste zoon van 3 maanden spuugde ook zo veel en bij hem hebben we ook johannesbroodpitmeel door de voeding gedaan en hij spuugde het niet weer uit.
In het ziekenhuis is gebleken dat hij Reflux heeft.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Een vernauwde maaguitgang is echt heel duidelijk te herkennen.
Als je het zeker wil weten kun je om een echo vragen via de huisarts.

Groetjes Margaretha,

mijn zoon had een heel goed slaap-drink-ritme. Kwam elke 3 a 4 uur en sliep ook weleens een nachtje door. Hij sliep goed, huilde weinig.

vergeet niet dat niet elke baby 2 meter ver weg spuugt! mijn zoon deed dat dus niet!!! Je twijfelt heel erg, dus ik zal gewoon een verwijzing vragen aan je huisarts. Het schaadt niet, dus gewoon doen (al is het maar voor je eigen rust).

groeit jou zoontje wel?
onze zoon is 2 weken lang niet gegroeid toen.

gr.Petra!

Terug
Bovenaan