"Stout-stoeltje"-methode voor 1,5-jarige?

Hi allemaal,

Mijn zoontje van 1,5 jaar is een lekker actief en extrovert jochie. Altijd druk in de weer om alles te onderzoeken. Op "nee" reageert hij nog niet erg, maar dat schijnt bij de leeftijd te horen. Hij weet wel wat het betekent, maar volgens het CB kunnen kids in het algemeen tot 3 jaar niet gehoorzamen, omdat de drang om iets toch te doen groter is dan de wenselijkheid om te gehoorzamen (zo legde het CB het uit). En dus roep ik maar zoveel mogelijk "nee" en pluk hem vervolgens overal -tig keer vandaan. Dat laatste wordt zwaar nu ik bijna 38 weken zwanger ben en erg moe en niet meer zo mobiel ben. Verder beloon ik hem als hij toevallig wel luistert en probeer hem af te leiden van datgene wat hij niet mag doen.

Nu haalden we hem vandaag van de creche op en hoorden we dat hij niet goed geluisterd had en dat hij de hele tijd glazen met drinken van de "juffentafel" had gepakt. Daarop hebben ze vandaag de "stout-stoeltje"-methode toegepast (bekend van o.a. The Nanny op t.v.) en dat zou goed hebben gewerkt. Ik dacht dus dat hij op grond van zijn leeftijd (en wat het CB zei) daar te jong voor is, maar weet eigenlijk ook geen andere oplossing.

Zijn er meer van jullie die deze methode al bij een dergelijk jong kind toepassen en werkt het? Wie raadde jullie dit aan, of begonnen jullie er zelf mee?

Greetz van Ingrid.
 
Bij ons gaan de kinderen op de mat bij de voordeur. Onze oudste(bijna 4) maakt er een heel drama van, ligt daar te krijsen en te spartelen tot ik haar kom ophalen. Maar zodra ik de deur opendoe is ze stil, en komt ze heel lief sorry zeggen en is het weer vergeten.
Onze jongste wordt komende week 2, en een paar weken terug haalde ze zo het bloed onder mijn nagels vandaan, dat ik haar ook op de mat heb gezet. Toen ik na een kleine minuut ging kijken, zat ze met aan te staren met een blik van : hier heb je me niet mee hoor.   Ze zei nog wel sorry, maar voor mijn gevoel lachte ze me gewoon uit. (En dan moet ik weer oppassen om niet te gaan lachen om dat ondeugende snoetje van haar)

Ik denk dat het per kind dus heel verschillend  is of zo'n aanpak werkt. Wel denk ik dat kinderen al heel jong doorhebben wat wel en niet mag, ook al snappen ze misschien nog niet waarom.   Je zou het bij jouw kindje dus gewoon kunnen proberen, al is het alleen maar om voor je zelf even time-out te hebben.

Veel succes verder met je zwangerschap !

groetjes Melanie
 
hoi Ingrid,

Mij lijkt 1,5 jaar nog wel erg jong om met zoiets te beginnen. Ze hebben totaal geen besef waarom ze daar neergezet worden. Ook zouden ze er 1,5 minuten (minuten omgezet in leeftijd) moeten zitten. Deze methode is bedoeld om kinderen te laten nadenken over hun gedrag. Denk je echt dat je kind van 1,5 gaat bedenken dat hij dit de volgende keer niet moet doen? Ik denk het niet! Eigenlijk vind ik het heel zielig dat ze dat nu al op het kinderdagverblijf doen met zulke jonge kinderen. Mij lijkt het beste om toch het positieve gedrag te belonen, zoals je al doet. Voor de rest zou ik hem gewoon afleiden met iets dat hij wel mag en leuk vindt. Succes ermee!

Groetjes Marieke
 
Oh ja, nog vergeten te vragen. Een vraag die je denk ik wel bij jezelf moet stellen.
Wat wil je ermee bereiken?
- dat hij dit de volgende keer niet doet en weet wat hij wel of niet mag
- of wil je zelf even rust van hem (ook heel logisch, maar het helpt je kind niet verder)

 
Hoi Ingrid,

Ik zat in dezelfde situatie als jij. 1,5 jaar tussen twee kinderen en bij mijn dochter werkte het wel met 1,5 jaar. Wij hebben de straftrap. Werkte en werkt geweldig. Ligt inderdaad aan het soort kind dat je hebt, maar onze dochter snapte het heeel goed.
Wij slaan niet en waarschuwen altijd eerst, maar daarna op de straftrap als ze niet ophoudt is de oplossing.
Maar ieder voor zich, hoor.

Succes!
M.
 
Mijn zoontje is een paar maanden ouder (21 maanden), maar die zou daar nog niet veel van begrijpen hoor. Het zou dus meer zijn om mijzelf even tijd te geven om bij te komen, dan om hem te leren dat iets niet mag. Leren dat iets niet mag doen wij vergelijkbaar met wat je beschreef in je berichtje: zeggen "dat mag niet" en vervolgens afleiden met wat anders. Als hij leuk aan het spelen is, krijgt hij een complimentje.

Persoonlijk zou ik er ook wel wat van zeggen tegen het kdv, namelijk dat ik er niet van gediend ben dat zij mijn dreumesje op die manier proberen te straffen. Zij horen beter te weten...

Groetjes,
Helena
 
Hoi,

Ik vind dat er niks mis is met het stoutstoeltje. Onze zoon is 15 mnd en ik heb hem er pas ook op gezet. Hij bijt soms (waarschijnlijk onmacht maar toch). Hij heeft er 15 sec op gezeten omdat ik een   minuut te lang vind maar het maakte wel indruk en dat is wat  ik ermee wil bereiken.

Groeten
 
hallo,
ik als leidster en moeder van 2 kinderen wil graag even reageren.
kinderen van ongeveer 1,5 jaar kunnen door even apart gezet te worden (door middel van een stoeltje of aan de andere kant van de kamer,maar wel altijd in het zicht!)
gecorrigeerd worden, zo zal een 1,5 jarige het niet direct begrijpen maar naar een aantal keer snappen ze het heel goed!
je waarschuwt ,leid hem af na het herhalen van het ongewenste gedragen zet je hem daarna even apart, en maakt het daarna weer goed.
dit apart zetten hoeft niet zo lang 30 sec.is meer dan voldoende voor zon kleintje.
bij 2 jarige kan het iets langer hoor!
als je je kindje apart zet of de leidster van het kdv. betekent dit niet dat je of ze een hekel aan hem hebben, maar dit alles heeft te maken met het opvoeden van het kind.
en dat gaat ook door als het op het kdv zit.
succes groetjes
 
Terug
Bovenaan