"Tienermoeders"

Dag allemaal,

Ik ben Kim en nu 21 jaar oud. Ik ben nu 7 weken zwanger. Het was niet gepland, maar zeker voor 100% gewenst door beide ouders. Mijn vraag is nu, wat vinden jullie nou van vrouwen zoals ik die op mijn leeftijd zwanger worden.
Ik heb een goede baan, woon samen met m'n vriend al 2,5 jaar en het gaat hartstikke goed.

De enkele mensen die ik heb het verteld zeggen wel dat ze blij zijn voor je, maar je merkt aan hun gedrag dat ze liegen.
Bijvoorbeeld mijn tante, die had ik het als eerste verteld, die zei dat ik niets tegen mijn moeder moest zeggen en het maar gewoon moest weg laten halen, onder het mom van je bent nog zo jong en je vergooit je carrière.

Mijn moeder daarintegen is gelukkig heel blij voor me (na de 1e klap te boven te zijn gekomen, want ze wordt op haar 43e oma).
Ik ben er iedergeval heel blij mee en weet zeker dat ik een goede moeder zal wezen, die natuurlijk heel veel zelf nog te leren heeft, maar dat heeft volgens mij iedere nieuwe moeder, omdat er een wereld voor je opengaat.

Ik hoop dat mensen ervaring hebben met jonge moeders en me misschien wat daarover kunnen vertellen. Want ik heb alle steun nodig die ik kan krijgen.

Groetjes Kim
 
Hoi Kim,

allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

En wat maakt het jou nu uit wat een ander ervan vindt? Jullie zijn er blij mee en dat is het allerbelangrijkste. Het is in deze tijd nu eenmaal gebruikelijker om op latere leeftijd kinderen te krijgen maar ja, dat zijn maar statistieken.
En als ik reken was je moeder ongeveer net zo oud als jij toen ze jou kreeg?

Ik zelf ben 36 jaar en zwanger van de 1e. Wij zijn er ook blij mee en hebben het ook geplandt, (voor zover dat kan). Ook ik heb al meegemaakt dat mensen verbaasd waren dat ik zwanger ben, omdat ik een goede baan heb en ze dachten dat ik alleen carriere wilde maken. Dus volgens mij zegt leeftijd niet zoveel.
Dus meid, geniet er gewoon van en trek je niets aan van commentaar. Het gaat om jullie!

groetjes, Pietje
 
Hartstikke bedankt  voor je reactie !
Dat doet me toch goed.

Ook gefeliciteerd met je / uw (als ik mag   tutoireren) zwangerschap.
Geniet er van dat zal ik nu dubbel en dwars doen.

Gr Kim
 
Lieve Kim,

Maak je niet druk om de reacties van andere mensen! Ik vind helemaal niet dat je te jong bent. Je zegt het zelf: je hebt een goede baan, een stabiele relatie én jullie willen dit kindje graag! Niet iedereen kan dat zeggen, ook niet als ze ouder en 'volwassener' zijn dan jij. Ikzelf was 24 toen mijn zoontje geboren werd, en ook dat vonden veel mensen te jong. Maar hij was heel erg gewenst, gepland zefs, en dat is toch het belangrijkste? Mijn relatie was 'te pril' (2jaar), ik had geen vast werk (werkte interims) en het hek was helemaal van de dam toen ik besloot thuis te blijven voor mijn zoontje en geen carrière te maken! Als iemand commentaar wil hebben, vindt die toch wel altijd iets. Nu ben ik 26, en zwanger van nummer 2. En inderdaad, ik ben volgens hen weer te jong. Maar ja, ik heb er vertrouwen in dat ik ook voor 2 bengels een goede mama kan zijn!
Veel succes, en nog gefeliciteerd met je zwangerschap! Het blijft toch iets heel speciaals hoor.

Groetjes,
Marian
 
Dag kim,

Eerst en vooral proficiat met je zwangerschap.
21 jaar is toch niet zo piep. Zo te lezen heb jij een even stabiel leven als een bv. 30-jarige. De één is pas klaar voor een kind op 35 jaar en de ander al op 18 jaar. Speelt geen rol wat de omgeving zegt, het is jouw leven en zolang jij gelukkig bent is alles oké.

Ik ben zelf 32 en zwanger van een derde (niet gepland) en ik vrees dat ik ook mindere reacties ga krijgen (vooral dan van familie) Het is zo dat het 'modelgezinnetje' van 2 kindjes als ideaal wordt voorgesteld. mogelijke reacties: 3 is wel wat veel, je weet niet waar je aan begint, het was zo handig met maar 2 kindjes,....
Dus je ziet dat je bijna altijd commentaar krijgt van verschillende personen
Niets van aantrekken en genieten
groetjes,
Kirsten
 
Hoi Kim,

Gefeliciteerd met je zwangerschap! en wat betreft leeftijd, ach joh, dat voelt iedereen zelf aan. De één is rond haar 30e er aan toe, en de ander al rond haar 20e. Wat belangrijk is, is dat jij denkt je kindje alle liefde en aandacht te kunnen geven. Tuurlijk is het een hele verantwoording, eentje die blijft, maar dat geldt voor alles. Ik was ook 21 toen ik mijn eerste kreeg. En, ik ben nu (ook, net als jouw moeder 43 jaar)  zwanger van nr 7. En geloof me, leeftijd is belangrijk, maar zegt echt niet alles!

Aan de andere kant, de schrikreactie van je moeder kan ik me levendig voorstellen. Want ook ik moet er nog niet aan denken oma te worden! en dat zou heel goed kunnen. Mijn oudste dochter is ondertussen 22 en heeft al 2 jaar een vaste relatie.    Dus wie weet wordt ik wederom moeder en korte tijd later ook oma! Het kan verkeren, niet?

Maar eerlijk is eerlijk, als ik nu meiden zie van rond de 21 denk ik echt wel eens: Moeten die nu al aan kinderen beginnen???? Leef eerst jezelf uit, julle zijn nog zóoo jong! (en dan even vergeten dat ik er zelf ook vroeg bij was!) Hihi, maar ik vrees, dat ik over 20 jaar hetzelfde over 40 jarigen denk!

Dus meid, trek je dat alles maar lekker niks aan hoor! Geniet van je zwangerschap, van elkaar en het kindje dat komen gaat.

Anita
 
Hey Kim,

Ik hoor zelf niet helemaal thuis op het forum van zwanger ''zijn'' maar ik wilde toch even op je berichtje reageren. Mijn vriend en ik zijn nu een half jaartje bezig om zwanger te raken. Mijn vriend is dan wel  32 maar ik ben (pas) 20 jaar! Wij hebben ook 2.5 jaar een relatie en gaan nu over twee maandjes trouwen.

Ook ik denk er wel overna, zo van als ik straks zwanger ben, hoe zullen de mensen reageren... Maar gelukkig weet iedereen van mij wel dat ik heeeeeeeeeeel graag kinderen wil. Alleen weten ze nog niet dat we er ook echt daadwerkelijk mee bezig zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Ik zou je als ik jou was niet zo druk maken over andermans reacties. Geniet zoveel mogelijk van je zwangerschap!!! En zoals je dus wel leest niet iedereen is hetzelfde!
Ik ben 20 maar ben er  echt dubbel en dwars aan toe om moeder te worden!!!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Geniet van je zwangerschap en ik hoop zo snel mogelijk echt bij jullie op het forum zwanger ''zijn'' te mogen komen.
Het zou leuk zijn want dan heb ik ook een leeftijdsgenootje om mee te kletsen hihi!

Veel liefs x isa.
 
Ha Kim,

Van harte gefeliciteerd jullie beide van jullie prille geluk in je buik. Waanzinnig dat jullie er zo goed achter staan en super blij zijn met jullie beslissing. Jullie hebben al een tijdje van elkaar kunnen leren en genieten van het samen zijn. Zeker met het samenwonen leer je elkaar kennen als de beste. Vertrouw op jullie kennis die jullie hebben. Jullie zijn oud en wijs genoeg om de juiste beslissingen te kunnen nemen. Geniet van jullie zwangerschap en beloof aan elkaar om jullie in aller tijden te kunnen helpen en ontzien van moeilijke zware dingen. Jullie hebben voorgoed voor elkaar gekozen om gelukkig te zijn met jullie uk. Geniet ervan.
Zelf ben ik 25 jaar. Mijn partner 13 jaar ouder. na 3 jaar samen wonen en een wereldreis van ruim een jaar hebben wij ook besloten om aan kinderen te denken. (daardoor aardig blut geworden, het kost altijd super veel geld dat reizen, maar nooit geen moment speit van gehad...)  We zijn nu ong 8 weken in bleide verwachting. We hebben net een huis gekocht (nieuwbouw, dus nog even wachten, maar wel alvast betalen...), we gaan over 3 weken trouwen, we zijn nog maar net terug van het reizen... Hebben daardoor nog geen vaste baan, mijn partner sinds 2 dagen nu wel.... Maar ik nog niet! Ik ben nog bezig met een HBO opleiding die ik over 4 weken hoop af te kunnen ronden.
Toch hebben we er bewust voor gekozen om zwanger proberen te worden...
Er is nooit een goed of beste moment! Niemand verwacht het ook op dit moment dat we zwanger zijn, en eigenlijk ben ik ook wel erg benieuwd hoe ze allemaal gaan reageren... Maar als er iemand minder leuk reageerd kan me dat weinig schelen. Ik zal het ook gelijk afkappen en duidelijk zeggen wat wij van onze beslissing vinden! Ik hoop nog een paar weekjes slank te blijven, anders pas ik mijn trouwjurk niet meer... hihi En daarna ga ik flink genieten van onze zwangerschap, samen met mijn partner.
Doe lekker hetzelfde, genieten is het beste wat je kan doen. Mensen hebben altijd wel iets negatiefs te zeggen, draai het voor hun gelijk om  in de positieve richting en zeg snel dat je weg gaat om verder  te kunnen genieten van jullie zwangerschap.

Ik wens je veel succes met het vertellen.
Groetjes J
 
Terug
Bovenaan