<p>Beste mede-zwangeren,</p><p>Inmiddels ben ik 33 weken zwanger en eigenlijk gaat alles hartstikke goed! Nu het einde in zicht komt ben ik me natuurlijk aan het voorbereiden op de bevalling. Ik wil heel erg graag thuis bevallen en gaan er eigenlijk vanuit dat dit gewoon lukt, maar voor de zekerheid hebben we natuurlijk toch een plan B.</p><p>Bij ons in het ziekenhuis (Reinier de Graaf in Delft) is het sinds half februari verplicht om als bevallende vrouw, preventief, 2 (!) coronatesten af te laten nemen bij binnenkomst, een sneltest én een PCR test. Dit betekent dat als je vol in de weeën in het ziekenhuis komt, er doodleuk even twee wattenstaafjes je neus in gaan. De partner hoeft dit overigens niet omdat hij gezien wordt als één met de barende vrouw, maar omdat hij officieel geen patiënt is moet de vrouw het ondergaan. Logica...</p><p>Laat ik vooropstellen dat ik over het algemeen helemaal geen problemen heb met testen, ik heb er al twee achter de rug en in principe gaat dat prima, ze zijn alleen oncomfortabel. Waar ik echter wél een probleem mee heb is preventief testen tijdens de bevalling. I.v.m. oxytocine aanmaak, het idee van "je veilige plek" etc. lijkt me dit werkelijk echt het slechtste moment voor zo'n test (of twee, dus). Ik sta hier dan ook totaal niet achter en ben geneigd aan te geven dat ik hier geen toestemming voor wil geven (ervan uitgaande dat ik geen klachten heb natuurlijk en het dus echt puur preventief is omdat dit nou eenmaal ziekenhuisbeleid is).</p><p>Zijn hier mensen die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt of hier wellicht verstand van hebben? Wat als je zegt dat je dit pertinent niet wil? Hoe zit het in dit geval met "informed consent" en toestemming geven voor een interventie? Mijn kennis (en wat ik erover kan vinden) reikt helaas niet ver genoeg om hier zeker van te zijn. Het lijkt er namelijk ook op dat ons ziekenhuis het enige ziekenhuis is dat dit doet...</p><p>Ben benieuwd wat jullie ideeën zijn! </p>