"Verplichte" coronatest in zhs bij bevalling

<p>Beste mede-zwangeren,</p><p>Inmiddels ben ik 33 weken zwanger en eigenlijk gaat alles hartstikke goed! Nu het einde in zicht komt ben ik me natuurlijk aan het voorbereiden op de bevalling. Ik wil heel erg graag thuis bevallen en gaan er eigenlijk vanuit dat dit gewoon lukt, maar voor de zekerheid hebben we natuurlijk toch een plan B.</p><p>Bij ons in het ziekenhuis (Reinier de Graaf in Delft) is het sinds half februari verplicht om als bevallende vrouw, preventief, 2 (!) coronatesten af te laten nemen bij binnenkomst, een sneltest én een PCR test. Dit betekent dat als je vol in de weeën in het ziekenhuis komt, er doodleuk even twee wattenstaafjes je neus in gaan. De partner hoeft dit overigens niet omdat hij gezien wordt als één met de barende vrouw, maar omdat hij officieel geen patiënt is moet de vrouw het ondergaan. Logica...</p><p>Laat ik vooropstellen dat ik over het algemeen helemaal geen problemen heb met testen, ik heb er al twee achter de rug en in principe gaat dat prima, ze zijn alleen oncomfortabel. Waar ik echter wél een probleem mee heb is preventief testen tijdens de bevalling. I.v.m. oxytocine aanmaak, het idee van "je veilige plek" etc. lijkt me dit werkelijk echt het slechtste moment voor zo'n test (of twee, dus). Ik sta hier dan ook totaal niet achter en ben geneigd aan te geven dat ik hier geen toestemming voor wil geven (ervan uitgaande dat ik geen klachten heb natuurlijk en het dus echt puur preventief is omdat dit nou eenmaal ziekenhuisbeleid is).</p><p>Zijn hier mensen die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt of hier wellicht verstand van hebben? Wat als je zegt dat je dit pertinent niet wil? Hoe zit het in dit geval met "informed consent" en toestemming geven voor een interventie? Mijn kennis (en wat ik erover kan vinden) reikt helaas niet ver genoeg om hier zeker van te zijn. Het lijkt er namelijk ook op dat ons ziekenhuis het enige ziekenhuis is dat dit doet...</p><p>Ben benieuwd wat jullie ideeën zijn! :)</p>

Wat lastig zeg. Zou je het ziekenhuis kunnen bellen om te vragen hoe dit zit? Kan me voorstellen dat meer vrouwen vol in de weeën hier moeite mee hebben. Dus ze hebben het vast eerder bij de hand gehad. Ik zou naar de afdeling verloskunde bellen en het gewoon even vragen :)

Wat raar zeg.. ik snap wat je bedoeld. Zou daar ook echt niet op zitten te wachten. En verplicht? Ik kan mij niet voorstellen dat ze je dat kunnen verplichten. ZIJ zijn verplicht om jou volledig te helpen als jij een ziekenhuis nodig hebt. Wat willen ze doen? Jouw weigeren en dat jij of de baby dan risico’s loopt?
Ik snap het idee erachter natuurlijk helemaal, maar in zo’n situatie is dat wel het laatste waar je zin in hebt natuurlijk.

Succes!

Ik heb in maart mijn zwangerschap met 18 weken moeten beëindigen (kindje was niet levensvatbaar) dit was in reinier. Ik had toen nog geen weeën of de medicatie gekregen om dit op te wekken toen de test afgenomen werd. Kan me heel goed voorstellen dat als je midden in de weeën zit dit erg vervelend is. Het gaat erom of jij en daarmee de verpleegkundige in quarantaine moeten in het geval de test positief is. Waarom ze alleen de vrouw testen vond ik zelf ook vreemd. Ik zou je zorgen gewoon uitspreken aan het ziekenhuis en kijken of er een gangbare weg is te vinden. Misschien houden ze er juist wel rekening mee wanneer je onwijze weeën hebt en kan je afspreken dat ze ipv jou je man testen. Succes in ieder geval!

Wat raar! Kan je niet uitwijken naar een ander ziekenhuis?
Mn zoontje is laatst opgenomen, en daar worden dus idd ook alle kinderen geteest voor opname! (Mn zoontje had koorts en verkouden door luchtweginfectie, dus het was prima) 

Ik snap je wel, maar aan de andere kant... Het is een testje van nog geen paar seconden. Tussen de weeën door even. Bedenk dat het aan de andere kant ook een prettig idee is dat anderen ook getest worden en je op die manier veiliger kunt bevallen.
Als het je echt stoort kun je kiezen voor een ander ziekenhuis natuurlijk. 

In het ziekenhuis waar ik ben bevallen deden ze dit ook. Zelf heb ik dit niet als heel vervelend ervaren.. Juist omdat je al weeën hebt maakt de rest je op zo'n moment niet meer zoveel uit, is mijn ervaring!

Handig om te weten, dan doen ze dat vast ook waar ik wil bevallen. Ik moet zeggen dat ik het zelf niet zo’n probleem vind, omdat ik van de vorige bevalling weet dat als het eenmaal begonnen is, het me niets meer uitmaakt wie wat waarin steekt;) Zo houden we het wel veilig voor alle andere mensen.

Terug
Bovenaan