Röntgenfoto heupjes baby 2,5 maand

Hallo,
mijn zoontje is nu 2,5 maand. In verband met heupdysplasie in de familie hebben we uit voorzorg een echo laten maken van zijn heupjes. Hij was nogal beweeglijk en de foto's van de echo waren 'discutabel'. Dus moest ik ook nog maar eventjes een rà ¶ntgenfoto laten maken. Zijn geslachtsdelen plakten ze af met een kartonnetje, maar verder lag hij onbeschermd, terwijl ikzelf een loodzware jas aan moest. Waarom was ik zo beschermd en hij niet? En een ander punt: zojuist las ik op internet dat ze pas een rà ¶ntgenfoto gaan maken van de heupjes als het kind 4 a 5 maanden is omdat de heupjes nu nog voornamelijk bestaat uit kraakbeen en dat zou niet zichtbaar zijn op de rà ¶ntgenfoto.
Wie heeft dit ook meegemaakt met haar kind(eren) en wil mij haar ervaring doorgeven?

Alvast bedankt,
Henrià «tte
 
Henriëtte,
Dit is echt veel te vroeg om het goed te kunnen zien op foto's. Mijn dochtertje heeft ook foto's en een echo moeten laten maken. Eerst werd verteld bij 3 mnd, maar uiteindelijk was ze 4 mnd. Het was toen heel goed te zien dat een heupje hoger en meer graden verwijders stond dan het andere. 25 en 33 graden had zij.
Mijn dochtertje heeft toen een spreidbroek gehad gedurende 8 weken de gehele dag. Daarna nog 6 weken alleen 's nachts. Ze is blijkbaar veel gegroeid in die periode zodat het snel ik hersteld. Ben er vroeg bij, maar 2,5 mnd lijkt mij wel erg vroeg. Als ze al iets zien is het wel goed als ze dan actie gaan ondernemen. maar als ze twijfelachtig zijn en geen actie ondernemen zou ik er zeker op staan bij 3-4 mnd nog foto's te laten maken.
Mijn dochtertje werd niet afgedenkt bij de foto's maken, ik wel met inderdaad die zware schort.

Sterkte! Het komt allemaal goed.
Groet,
Denise
 
Mijn dochter heeft ook heupdysplasie en luxatie ( uit de kom)...Ze is nu 8 maanden en het CB is erachter gekomen met 3 maanden toen zijn we naar de orthopeed geweest en hebben we foto's laten maken en daar was op te zien dat het helemaal niet goed was. We zijn nu al 5 maanden onderweg en waarschijnlijk duurt het nog 5 maanden voor we er echt af zijn...Ze heeft eerst 3,5 maand in een pavlick bandage gezeten en zit nu sinds 1,5 maand in een beckerspreider nog steeds dag en nacht....misschien mogen we eind maart af gaan bouwen maar ik hou nergens rekening meer mee want elke bezoek is er weer iets anders...Eerst moesten we elke 6 weken een foto laten maken en nu pas over 3 maanden....EN ik wil je dit zeggen het is hel verdrietig als het zo is maar ze hebben er zelf helemaal geen weet van het hoort er gewoon bij voor ze en de ontwikkeling gaat niet meer als bij een ander kindje van dezelfde leeftijd maar als ze klaar zijn halen ze dat allemaal weer in en het is allemaal voor een goed doel....Heel veel sterkte
 
Hoi meiden,
bedankt voor jullie reakties. We hopen op een goede uitslag volgende week. Bovendien ga ik ook navragen waarom hij al bij 2,5 maand een rontgenfoto moest maken, terwijl ze weten dat er dan toch nog niet veel te zien is.
Meiden, jullie ook veel sterkte. Mijn nichtje heeft heupdysplaxie gehad in een behoorlijk ernstige mate en een zoontje van mijn andere zus ook, zij het in mindere mate. Beiden zijn er goed doorheen gekomen, als het maar op tijd ontdekt wordt. Dus dat was bij ons de reden van het onderzoek.

Groetjes,
Henriette

PS: Ik zal maar geen trema's meer gebruiken, anders krijg ik van die rare tekens...
 
Onze dochter heeft met 10 weken een echo + rontgen gekregen en hierop was al duidelijk de dysplasie te zien. Ze heeft nu een al 4 maanden een spreidbroek. Eind maart moeten we weer terug voor een rontgen en dan weten we weer meer.
Groetjes Natasja
 
mijn zoontje inmiddels 9 maand
kreeg met 4 maanden ook een echo van zijn heupjes omdat ik zelf heupdisplasy heb gehad, maar de echo was goed. dus hoefden wij geen foto's te laten maken
 
Hoi,

Inmiddels ben je alweer in het ziekenhuis geweest maar ik hoop je toch nog een beetje gerust te kunnen stellen. Ik ben rontgenlaborante en weet dus hoe belangrijk het is om (goede) foto's te maken om zo vroeg mogelijk heupdysplasie op te sporen. Er is wel degelijk wat te zien bij 2,5 maanden, als de foto maar goed gemaakt wordt. Hierbij is het van belang dat het kindje stil ligt en dat de heupjes/bekken symmetrisch op de tafel ligt (mag dus niet op linker of rechte zij gedraaid zijn). Daarom moeten de ouders het kindje vasthouden en vanwege de strooi straling (rontgenstralen die verstrooid worden doordat ze van richting veranderen) moeten de ouders een loodschort aan. Het kindje zelf heeft hier geen last van en het beschermen van de geslachtorganen wordt alleen gedaan bij vervolgopnamen. Vraag erom als dit niet gebeurd. Het wordt niet gedaan bij de eerste opname omdat het risico te groot is dat hierdoor de foto mislukt en de metingen niet goed gedaan kunnen worden. Hopelijk heb je hier nog wat aan.
 
Terug
Bovenaan