Röntgenfoto

<p>heey!</p><p>iemand ervaring met röntgenfoto’s tijdens zwangerschap? </p><p>Ik ben 26 weken zwanger en heb sinds een week echt enorme pijn in mijn kiezen/kaak in de nacht. Hierdoor slaap ik vreselijk slecht.. vannacht ook maar 2 uur geslapen en paracetamol helpt niet. </p><p>Ik kan niet precies aanwijzen welke kies het is.. want de pijn trekt met name door in mn gehele kaak.</p><p>Ik ben met deze klacht bij de tandarts geweest alleen deze vindt de klachten vaag ??‍♀️ Te vaag om een röntgenfoto te maken gezien in ik zwanger ben en hij ging ook niet meerdere kiezen behandelen.</p><p>hij heeft er wat fluoride opgesmeerd en kon weer vertrekken. </p><p>Ik vind op het internet dat röntgenfoto’s van de kaak wel veilig zijn.. </p><p>ik heb nog nooit eerder kiespijn gehad, heb enorme last van ontstoken tandvlees waardoor mijn tandhalzen wat bloot liggen maar dit verklaard die acute aanhoudende pijn snachts niet </p><p>Ik ben bang dat dit een ontsteking is en dit kan ook nooit goed zijn voor de baby lijkt mij? De verloskundige hamerde er juist zo op dat ik mijn tandvlees liet behandelen. </p><p>Weet nu niet wat wijsheid is. </p><p>Iemand tips?</p><p>thnx </p>

Als het goed is heeft de tandarts een kleed wat je buik beschermt tijdens het maken van de röntgenfoto en kan het geen kwaad.
Ik had het zelf ook tijdens de zwangerschap van mijn zoon, klinkt idd als een ontsteking. 

Succes en sterkte 

Als het goed is heeft je tandarts ook speciale mini "rontgen" dingen. Dan zetten ze een soort zwart filter in je mond en het apparaat direct op je kaak. Ze moeten hem dan wel niet naar beneden laten wijzen. Dan kan het eigenlijk geen kwaad. 

Wat wel kwaad kan is dat jij niet meer slaap en veel te veel pijnstillers zou kunnen gaan slikken om te pijn te bestrijden. Stress lijkt me een veel groter probleem. 

Ik ben het met de VK eens. Paradontitis kan problemen veroorzaken zoals vroegeboorte, miskraam, problemen met ongeboren kind. Als je tandarts je niet wil helpen zou ik met spoed anderen bellen om te kijken wie je wel wil helpen. 

Bij mij wilde ze ook foto's maken. In het Radboud tandheelkunde notabene. Ik heb dit geweigerd. Het voelt gewoon niet goed. Alle testen die zijn gedaan zijn gedaan op dieren. Geen enkele op mensen. Ook leggen ze je een schort over je schort waarvan ook niet bewezen is dat t veilig is. Waarschijnlijk kan het heen kwaad maar ik heb toch besloten het risico niet te nemen. Ook omdat als ik het aan andere tandartsen of verloskundige vroeg de antwoorden verschillend waren wat dus eigenlijk betekend dat ze het niet weten. Maar goed ik had ook geen pijn, wel gaatjes maar heb besloten ondanks de risico's deze niet te laten behandelen en wel vaak op controle te komen om te zorgen dat mijn mond verder gezond was. Want tandvleesontsteking kan lijden tot vroeggeboorte inderdaad maar om tandvleesprovlemen te behandelen is geen foto nodig alleen goede mondhygiëne en af en toe naar een mondhygienist die je hiermee kan helpen 

Wat ik begrijp uit jouw verhaal klinkt dit wel vrij acuut. Ik heb ooit (voor mijn zwangerschap) een heel heftig ontstoken wortelkanaal gehad en die klachten begonnen ook zo (dat ik s nachts wakker werd en een pijnstiller moest nemen, omdat het zoveel pijn doet). Dit is nu bijna vier jaar geleden, maar ik heb nog steeds last van die kies.
Het is inderdaad niet bewezen dat een schort 100% uitmaakt qua röntgenstraling voor de baby, maar het maakt zeker wel iets uit. En het is - gezien je verhaal - wel echt beter erop aan te dringen dat er toch een foto gemaakt wordt hoor! Bij mijn verloskundige zijn ze niet enthousiast over foto's laten maken tijdens de zwangerschap, je moet het tot een minimum beperken volgens hen, maar ze zijn nog veeeeel minder enthousiast over (mogelijke) ontstekingen in je mond omdat infecties in je mond juist relatief risicovol zijn. 
Zou echt nogmaals om een foto vragen! Sterkte!

Oja, wanneer je op je tandvlees drukt boven de verschillende kiezen die het zouden kunnen zijn, is er dan één plek (dus bij één kies) waar het meer pijn doet? Bij mij was het in het begin ook niet duidelijk welke kies het was, tot ik dat probeerde.

Nee ik voel dus geen extra pijn als ik ergens op druk.
de pijn lijkt echt van binnenuit mijn kaak te komen.. ik heb er nu ook gewoon last van dus het zakt ook niet meer weg overdag. 

Natuurlujk liever geen foto’s maar weet ook niet of erosie klachten en blootliggende tandhalzen zon zeer horen te doen. 
Voor hem is de klacht vaag maar voor mij is de pijn helemaal niet vaag! 
Hij verzekerd mij bijna dat het geen ontsteking is.. vraag me af hoe hij dat zo kan zien.. maar probeer het van hem aan te nemen. 
Mijn vriendin is tandarts assistente en neemt fluoride mee straks.. ik hoop dat dit me gaat helpen. Anders ga ik denk ik morgen toch een andere tandarts bellen voor advies. 
Voel me zo beperkt en tegelijkertijd lichtelijk ongerust vanwege mijn zwangerschap. Het maakt het er niet leuker op zo! 
Dames bedankt voor jullie reacties ! 

Terug
Bovenaan