Raadseltje voor rekenwonders ...

Er zijn drie vrienden op zoek naar een hotel. Na enig zoeken komen ze in een hotel bij de receptie en vragen wat een kamer daar kost.
€ 30,=
Nou da's makkelijk! Ze lappen alledrie een tientje en gaan naar boven. De baggagist (draagjongen voor de koffers) loopt met hub koffers achter ze aan.
Eenmaal bij de kamer aangekomen treffen ze een vieze, onopgemaakte, kleine kamer aan. Dit was toch niet wat ze hadden verwacht en ze klagen wat tegen de baggagist.
De baggagist loopt naar de receptie en verteld wat er aan de hand is. Ze krijgen 5 euro korting, besluit de receptionist, en de baggagist krijgt 5 losse euro's mee. Onderweg naar boven bedenkt de baggagist dat hij die 5 euro's nooit eerlijk kan verdelen over de drie vrienden. Dus hij besluit om 2 euro's in z'n zak te houden en geeft alle drie de vrienden 1 euro terug.

Nu komt ie:

Ze lappen alledrie € 10  en krijgen € 1  terug. Per persoon hebben ze dus € 9 betaald.
3x € 9 = € 27
Plus de € 2 die de baggagist in z'n zak heeft = € 29.
Waar is die ene euro gebleven?

Succes!
Liefs Nelleke

Je rekend niet terug niet 30.
Ze hebben in totaal 27 euro betaald, waarvan er 25 euro aan de balie betaald is en 2 euro door de bagageman gehouden is. 25 en 2 is dus 27 euro = 3 maal 9

30 euro - 5 euro = 25 euro

25 euro : 3 = 8.33

8.33 + 1 euro = 9.33

3 x 9.33 = 28 euro (afgerond)

28 euro + 2 euro is dus gewoon 30 euro

Je moet er dus niet vanuit gaan wat ze  in eerste instantie  betaald hebben, maar naar wat ze feitelijk betaald hebben.

Groetjes........

Hahaha Nelleke, jij zit wel goed op je (werk)plek dus!

Ik moest al even nadenken over je % bij de Sonja-topic en deze snápte ik wel, maar zou ik niet eens zo snel uit kunnen leggen. Aan mij is zéker geen rekenwonder verloren gegaan dus.

Susan

Terug
Bovenaan