Radeloos

<p>Ik weet het af en toe niet meer met die peuter van mij. In juni wordt hij 3 en ik dacht dat we de peuterpuberteit goed door waren gekomen. Maar de laatste 2 weken is alles, maar dan ook echt alles een strijd met hem. Het begint s ochtends al met niet willen aankleden, niet willen tandenpoetsen, geen schoenen of jas aan willen doen, niet in mijn auto, maar in de auto van papa mee willen etc etc en dan is het pas 8uur s ochtends. De hele dag door is een strijd en hij maakt overal een probleem van. Wij trekken duidelijke grenzen en we merken dat hij die aan het testen is, maar ik word er gewoon moedeloos van. Ik heb tegen mijn man gezegd dat ik het gewoon even niet meer leuk vind. We laten hem al veel kiezen op dag (welke schoenen, jas, eten oo boterham ed) dus in dat opzicht laten we hem denk ik wel ervaren dat hij zelf keuzes mag maken. Ik weet het af en toe gewoon echt niet meer en moet ook zeggen dat ik soms s ochtends al geen zin in de dag heb, omdat ik weet dat ik alleen maar een strijd aan het voeren ben met hem. Tips zijn er waarschijnlijk niet, maar soms werkt het al om het even van je af te schrijven haha. Ik hoop dat er een leeftijd komt waarin het allemaal toch wel iets makkelijker wordt. </p>
 
Misschien een x dagje opa en oma? Ik heb ook een peuter en ja ook zelfde verhaal. Maar zodra ik hem helemaal zat ben breng ik hem na opa en oma. Heeft hij weer ander s speelgoed en ik dagje rust. Gelukkig ma 1 x in 3 maanden
 
Een echte peuter. Wel, je peuter heeft hele grote voelsprieten en voelt al van mijlen afstand dat je geen zin hebt in de dag en moedeloos wordt van zijn gedrag. Inderdaad een dagje opa en oma zodat jij kan opladen en weer vol goede moed er tegen aan kan zou kunnen helpen. Goed dat je grenzen stelt, hoe moeilijk ook. Dat is waar hij hard om vraagt en roept. Sommige dingen kan en mag hij gewoon niet zelf beslissen. Maar oh wat lastig! Kan je partner sommige momenten misschien overnemen?
Heel veel sterkte! Vergeet niet je mag soms best balen en het even niet zo leuk vinden !
 
Af en toe is die strijd inderdaad heel pittig ? ons zoontje is bijna 2 en is ook al lekker begonnen met peuterpuberen... wat ik doe is eerst de boodschap en daarna een keuze waarin het me echt niet uitmaakt wat hij kiest. Dus in jouw geval dan bijvoorbeeld: we gaan zo met mama's auto, wat neem je mee, je auto of je boekje? Dat werkt hier echt geweldig ? zo krijg ik geen strijd meer over het eerste stukje, omdat hij direct afgeleid wordt met een keuze, waardoor hij denkt dat hij de regie heeft. Hopelijk kun je daar iets mee ?‍♀️ 
 
Onze zoon van 3 jaar heeft ook zo’n periode gehad. Dat was echt niet te doen, hele dag strijd! Ik dacht echt, waar is m’n lieve jongen gebleven?! Gelukkig duurde dit maar een week op 3. Nu is hij gelukkig weer helemaal de ‘oude’. Geen tips verder. Volhouden maar en hopen dat de fase snel voorbij is!
 
Mijn moeder zei dat ze dit soort dingen ook met mij had gehad. Zoals strijd over kleding. Het hielp zei ze, als we savonds samen een outfit voor de volgende dag uitkozen. Zo kan je miss verder: dus bijv een weekmenu maken qua eten (wil je maandag pindakaas of appelstroop op brood? Wil je dinsdag havermout of yoghurt? Dat idee?) Ik doe het met mijn peuter ook vaak zoals hierboven (we gaan op de fiets boodschappen doen, wil je je roze of witte jas aan, dat idee). Maargoed, ik kan me voorstellen dat je erg gefrustreerd bent! Soms is een patroon lastig te doorbreken!
 
Terug
Bovenaan