Hoi,
Ik wil je proberen gerust te stellen! Bij ons heeft deze fase zich ook voorgedaan.... sinds een paar dagen is het weer over (HOERA!!!!!!).
Onze zoon heeft ook 14 maanden supergoed geslapen, hij wordt wel altijd vroeg wakker (rond 06.30) maar verder geen enkel probleem. Tot drie weken geleden........ huilen, krijsen, gillen zodra we de kamer verlieten. Gek werden we ervan.
Ik ging echt twijfelen aan mezelf, wat doe ik verkeerd?, wat doe ik anders dan normaal?, waarom sliep hij eerst zo goed en nu niet meer?. Allemaal vragen waar ik geen antwoord op kon vinden. Maar....... ik denk dat het verlatingsangst is geweest. Het is bekend dat kinderen met 14 maanden een moeilijke periode ingaan. Het ene kind fietst hier redelijk makkelijk doorheen, maar het andere heeft er echt last van.
Wat uiteindelijk bij ons heeft geholpen is het volgende. Ik ging steeds als ik bij hem kwam, nadat hij zo had liggen krijsen, bij hem zitten op een stoeltje. Dan was ook alles goed, hij lag tevreden in zijn bedje. Ik zei niks, en keek hem ook niet aan. Ik wilde zo laten zien dat ik er altijd voor hem ben. Na 5 minuten ging ik weer weg, nog even een aai over zijn bol, welterusten zeggen en dan ging ik weg. Zonder iets te zeggen. In het begin bleef het huilen lang duren maar al heel snel (na 1 dag zelfs) werd het steeds korter totdat hij nu sinds een paar dagen weer zonder problemen gaat slapen. We hebben ons mannetje weer terug!
Op een gegeven moment verlies je uit het oog dat het om een fase gaat, en word je bang dat het een blijvend iets is....
Je vertelde dat jouw kindje ook 14 maanden is, dit past dus ook echt bij zijn leeftijd. En bij verlatingsangst werkt het juist heel erg averechts als je hem/haar maar laat huilen, dan bevestig je zijn/haar gevoel van alleen gelaten worden.
Heel veel succes. Ik weet precies hoe wanhopig je kunt zijn als je weer een nacht slecht hebt geslapen. Vooral omdat je kindje voorheen zo goed sliep. Maar het gaat echt over, geloof me!
Groetjes, Noortje