Rapley-en...

A

Anoniem

Guest
Hallo dames,

Wij hebben ons de laatste tijd verdiept in bijvoeding (Jarno is 5 1/2 maand) en staan helemaal achter de repley methode. Nu krijgt hij af en toe 's avonds een stukje groente. Wortel, broccoli of tomaat bijvoorbeeld. Vanaf 6 maanden gaan we ook fruit proberen.

Wie is hier ook mee begonnen of wil hier mee beginnen? Hoe pakken jullie dit aan, en geven jullie er bv bij? En wil je dan ook bv blijven geven? Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Groetjes Lien.

Wij zijn er mee begonnen. Noodgedwongen, hihi, want Loek wil geen prutjes meer. Hij doet zijn mond niet meer open voor een lepel. We geven hem vlak voor een voedingtijd iets en laten hem lekker klooien. Of geven hem iets als wij eten en hij erbij zit. daarna geven we hem nog een fles, hoeveel hij nog wil/nodig heeft.

Rijstewafels gaan hier goed. Halve druifjes gingen goed, de laatste dagen minder. Wortel hapt hij stukjes vanaf, maar hij blijft sabbelen erop. Hij slikt die niet door. Ik zie daar het probleem niet zo van in. Hij sabbelt maar lekker, dan proeft hij de smaak toch... eten en door slikken komt wel. Hij kauwt steeds meer, alleen zitten de stukjes niet altijd tussen zijn kaken... lekker oefenen. en van de rijstwafel beland steeds minder naast hem.

Ik vind het wel leuk om hem zo te zien!

oh ja. Ik geef gedeeltelijk BV. alleen de 1e en laatste 2 nog. Dus wij geven na de voeding de fles. Ik begreep dat als je BV wil blijven geven, je het beste in het begin eerst BV kan geven en dan stukjes groente, want anders kan je BV teruglopen.

Wij Rapley'en half.
Dwz, ze krijgt eten op de lepel maar ook in de hand.  

Sommige dingen eet ze aan een stuk (pruimen, perziken, banaan, courgette, brood (ze is al zeven maanden), tomaat e.d), sommige dingen prak ik (aardappel bijvoorbeeld, dat knijpt ze fijn). Soms houden wij het voor haar vast en komt ze met haar hoofdje naar onze hand, soms pakt ze het zelf en stopt ze het zo goed en zp kwaad als het gaat in haar mond. Wat we van een lepeltje geven (pap, aardappel, rijst, soms een potje als we ergens anders eten) eten we "samen", ze  "helpt" met de lepel. Dat levert een knoeiboel op maar vind het belangrijk dat ze lekker mag rommelen. Bovendien weigert ze al maanden de fles dus moeten we haar ook leren van een lepeltje te eten omdat ze volgende maand naar het kdv gaat en haar melk dan dus in papvorm met een lepeltje krijgt.

Ik geef nog steeds bv. Maar omdat ze best wat van een lepel eet, krijgt ze al behoorlijk wat vast voedsel binnen (ook te merken aan haar ontlasting). Ik wil gewoon bv geven zolang zij het wil, ik neem aan dat het vanzelf een keer minder zal worden.

Ik moet zeggen dat deze combinatie voor ons goed werkt. Ons meisje heeft een behoorlijk temperament en heeft heel duidelijk aan wat ze wil. Soms weigert ze de lepel en kan het hele prakje wegdoen, soms weigert ze iets te eten totdat ik het prak en aan haar voer....er is geen touw aan vast te knopen, het is net hoe haar pet staat. Wat dat betreft heb ik haar in zeven maanden nooit iets "op kunnen dringen" wat betreft eten, slapen of wat dan ook, het resulteert in enorme gilpartijen. Ik kijk dus maar naar wat zij wil per keer.... RRR'en, Rapley....mevrouw vind haar eigen weg tussen alle methodes en daar ben ik wel heel trots op eigenlijk.

Heel veel succes en vergeet je fototoestel niet, vooral brood is hier echt lachen!!!!!!!!!

Gr Irene

Yanick is 5 maanden en dus zijn wij   nu ook bezig met veel te lezen over bijvoeding enzo. Wij (euuhh, nou ja, ik (en mijn man vindt wat ik vind, haha) kunnen ons ook wel vinden in de rapley methode. Hoe we het precies gaan aanpakken weet ik nog niet helemaal. Ik denk dat dat zichzelf wel een beetje zal wijzen.  Waarschijnlijk overdag een stukje fruit/rijstwafel/liga en ’s avonds een aardappel en wat groenten. En dan na een poosje brood proberen. Ik denk trouwens dat wij ook een combinatie gaan doen, dus ook af en toe een prakje.
Ik geef nu bv en dat wil ik dan ook blijven doen. Ik heb wel besloten dat wanneer Yanick 6 maanden is, ik minder ga kolven. Er zal dan dus wel eens een fles kunstvoeding aan te pas gaan komen (ik werk 3 dagen studeer 1 dag).

Leuk om te lezen hoe anderen dat doen. Ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan.

Bedankt voor jullie reakties tot nu toe! Leuk dat er nog meer repleyers zijn!
Jarno krijgt nu dus af en toe een stukje groente en hij vindt het erg interessant allemaal.
(Inderdaad hebben wij dan de camera en t fototoestel in de aanslag)
Hebben jullie dat trouwens ook, dat (vooral) de opa's en oma's het eigenlijk maar niets vinden? Hi, hi, als Jarno dan zit te kokhalzen zeggen ze al: "Hij vindt het niet zo lekker hé?..." Vervolgens stopt 'ie weer vrolijk een nieuw stuk in zijn mond!

Ik weet nog niet zo goed wat ik verder wil met de voeding. Ik geef dus nog volledig bv. En dit gaat ook nog steeds prima... Maar je zit er ook wel erg aan "vast"... Dat iemand anders een keer een flesje kan geven is ook wel makkelijk. (Dan zou ik moeten gaan kolven, maar daar heb ik niet zo'n zin in...) Ik denk er nog ff over na!

Groetjes Lien.

even met een hand, ben aan t kolven dus geen hoofdletters........

mijn moeder vindt het erg leuk, mijn zusjes zijn helemaal op de hoogte dus die vinden t ook erg leuk. belangrijk hoor, want ze kokhalst er wel bij en soms komt er zelfs weer eten mee.

verder zijn er nooit veel mensen bij het eten, onze dochter is een beetje over-alert zeg maar, dus heel snel afgeleid.

ze eet trouwens nog wanneer wij eten, ook als zij fruit krijgt eet ik fruit. ik denk dat dat wel helpt, wordt het ook iets gezamenlijks. leuk als wij een koekje eten, dan grijpt zij daar dus ook naar. had ik van te voren niet bedacht.....daarin is het dus niet zo handig, dat altijd samen eten....

haha, nee mijn moeder vindt het ook maar raar (mijn nichtje van 1 krijgt ook stukjes eten ipv gepureerd). Maar gelukkig ze zegt er  niks negatiefs over en vindt ze het zelfs wel interssant.

wat een dilemma he, die borstvoeding. Ik zou ook het liefst nog heel lang doorgaan met alleen borstvoeding (naast rapley dan), maar dat kolven hangt me zo langzamerhand wel de keel uit. Ik ga dus nu voor de 6 maanden volledige borstvoeding en daarna ga ik nog hooguit 1 keer per dag kolven en zoveel mogelijk live.

Terug
Bovenaan