Rapley methode

Hoi allemaal,

Onze jongste zoon krijgt voeding via de rapley methode. Dit omdat hij niet wil dat wij hem voeren. Hij wordt dan boos en houdt zijn lippen stijf op elkaar..
Wanneer wij hem het allemaal zelf laten doen, dan gaat het redelijk goed.
Toch vind ik het lastig, straks eten wij stamppot boerenkool. Hoe moet ik hem dit zelf laten eten? Vaak begint hij er dan mee te gooien.. Ook merk ik dat ik wat vast loop in het aanbieden van groenten, een gewone bloemkool of broccoli wil hij niet.
Heeft iemand tips of nog ideeën?

Alvast bedankt!

Gewoon een lepel geven en lekker laten doen zoals hij denkt dat het handig is. Mijn dochter graaide eerst gewoon met haar handjes, smeerde het eens over het tafelblad en over haar hoofd ? en er ging ook wel wat naar binnen. Met de lepel lukte pas later. Maar sinds 14 maanden ofzo gaat dat ook wel, en nu ze 21 maanden is ook met veel minder knoeien. 
Spelen met eten is ook belangrijke blootstelling
Onze dochter at op die leeftijd al gewoon mee met wat wij aten. Ook als ze het niet zo lekker vond. Maar ik gaf haar dan nog wel eens wat extra fruit of iets anders dat ze dan wel lustte. Mijn dochter at toen al wel een halve maiskolf, lekker knagen van de kolf. Of bietjes. Kale bloemkool of broccoli lust ze ook niet. Wel met zelfgemaakte cashewsaus, maakt het wat romiger. Wortels vindt ze ook heerlijk.

Inderdaad. Lekker zelf laten eten en ontdekken. Een dreumes begrijpt dat ie dingen kan gaan weigeren. Eerder ging al het eten er zo in en dan opeens geen hap meer. Dit hoort bij de ontwikkeling van hun eigen persoonlijkheidje. Mooi heen laten doen. Je zal merken dat je kindje over een tijdje door heeft hoe de lepel en vork werkt en hoe ze zelf het eten naar hun mond kunnen brengen. Tot die tijd lekker laten eten met hun handjes en laten knoeien.

Inderdaad. Lekker zelf laten eten en ontdekken. Een dreumes begrijpt dat ie dingen kan gaan weigeren. Eerder ging al het eten er zo in en dan opeens geen hap meer. Dit hoort bij de ontwikkeling van hun eigen persoonlijkheidje. Mooi heen laten doen. Je zal merken dat je kindje over een tijdje door heeft hoe de lepel en vork werkt en hoe ze zelf het eten naar hun mond kunnen brengen. Tot die tijd lekker laten eten met hun handjes en laten knoeien. En ook gewoon mee laten eten met jullie. Want het is heel goed mogelijk dat je dreumes hetzelfde wil hebben als wat op jullie bord ligt. Wellicht dat je het vanaf je eigen bord wel mag voeren haha

Terug
Bovenaan