Rapley-methode.

Volgens mij is Rapley dat je hele stukken geeft, dus dan kook je bijvoorbeeld worteltjes en dan geef je een worteltje in de hand, of een bloemkoolroosje of een broccolistukje of net wat voor groenten je hebt.
 
wij doen hier repley...
het is inderdaad hele stukken geven... beging met groeten en fruit... in prenciepe zegen ze dat je kind tot 6maanden allen moeders melk nodig heeft,... (ik weet niet wat jij geeft)
maar het gedacht is dat ze tot 6 maande dus zelf hebben kunnen kiezen hoe veel ze eten... het voeden op verzoek.. en dat ze dat dus na 6 maanden ook gaan doen met vast voedstel... echt hebben ze als ze na 6 maanden ook nog voltijd de borst krijgen de vastvoedsel pas van 8 maanden echt nodig.. dus tussen de 6 en 8 maanden is puur voor het oefen en zo...
(de maanden zijn ongeveer... elke kind ontwikelde zicht net op een ander tempo..)

hier is een lijst met wat je van af welke leeft tijd even te wel zou kunnen geven:
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/nederlands.html
in deze boek word de methode ook helemaal aan order gebracht:
http://www.borstvoeding.com/boeken/bij.html

als je geen borstvoeding geef kan je ook rapley doen... echt zijn beide links wel heel erg pro borstvoeding... dus schrik niet af daar door...

wat makelijk is om mee te beging is bijvoorbeeld banaana... laat de scheel er om heen is een goed hand vat... en dan snijden wij het meestal door midden en op bijde uiteinde een cm of zo vrij van scheel maken... dan kan de klein lekker zijn gang gaan... erg leuk om te zien...
moet wel zegen dat door dat ze zelf eten.. wel echt alles er onder zit... dus je moet wel tegen een rommeltje kunnen... en soms hebben ze gewoon geen zin... dus niks moet alles mag...

ik moet nu echt naar bed.. heb ene druk kerstweekeind voor de boeg... maar zal maandag weer even kijken... als je vragen heb... stel ze gerust... zal dan ook kijken of ik ngo ergern wat handig linkje sheb./.... (oooooooooooja op de websit kndjeopkomst stond geloof ik ook wat... ook foto's...)
 
Wij hebben niet 100% alles via Rapley gedaan. Zijn begonnen met de potjes groente en fruit na 4 maanden. Als we voldoende tijd hadden, hebben we onze dochter ook wel eens hele groente of fruitstukken in de hand gegeven. Was in het begin voor haar meer spelen dan eten, maar na enkele keren wist ze wat ermee te doen en verdween ook wel iets in haar mond.

Tip: altijd ernaast blijven zitten! Vooral in het beginnen is verslikken snel gebeurd en je kunt nu eenmaal sneller reageren als je er rustig naast zit en niet vanuit een andere kamer naar je kind moet hollen omdat je hoort dat hij/zij zich verslikt....

Deze methode heeft er volgens mij wel voor gezorgd dat onze dochter vanaf ca. 6 maanden redelijk zelfstandig boterhammen kan eten.
 
er word toch aanraden van af 6maanden...hier is de klein nu 7,5 maand en ben dus al 1,5 maanden bezig... en hij heeft zich tot nu toe nog niet verslikt... wel is dat die even kokhalst... maar verslikken nee... en hij krijg echt heel veel...
 
Terug
Bovenaan