Rapley + prakken??

Hey,

Wij zijn sinds gisteren aan de bijvoeding (6-7 is ze zes maanden) op advies van cb. Zijn begonnen met broccoli. Ze heeft een stronk gekregen om aan te knagen en af en toe een gemixt hapje van ons (cb vond volledig rapley met haar gewicht, 5 kg met bijna 6 mnd, niet echt slim).

De hapjes die ze van ons kreeg waren niet bijster interessant, de stronk broccoli wel. Wij moesten hem wel voor haar vasthouden, want zelf kon ze hem wel vasthouden, maar niet goed richting mond manouvreren. Maar als wij hem voor haar vasthielden zat ze heerlijk aan de stronk te knagen.

Vraagje voor de Rapley'ers:
Dat is toch niet de bedoeling? Ze moet hem toch zelf naar haar mond kunnen brengen of toch niet? ik weet wel dat ze rechtop moet zitten, dus zit ze op schoot. Maar het werkt hier dus alleen als wij de stronk voor haar mond houden, dan buigt zij haar hoofd en begint te sabblen. Vanochtend hele stukjes broccoli in de luier, dus schijnbaar krijgt ze wel wat binnen.

Vraagje voor alle bijvoeders:
Verder eet ze verschrikkelijk weinig, als ze inclusief gemixt hapje één theelepel heeft gegeten is het veel. Is dat normaal in het begin?

Ik heb wel het idee dat ze er aan toe is, ze wil onze happen van de lepel en sabbelt al een paar weken als ze de kans krijgt aan onze appels, dus denk niet dat we te vroeg zijn begonnen maar ben nu ineens weer onzeker.....

Dank je wel!!!!
Gr Irene

Hoi Irene,

over Rapley weet ik niets, maar die hoeveelheid lijkt me vrij normaal. Laura begon ook met zulke hoeveelheden en eet nu nog steeds geen hele potjes leeg hoor. Vanavond ging voor het eerst sinds een week of twee haar mond weer eens spontaan open bij het zien van het lepeltje en wat ik ook doe, met een beetje mazzel krijg ik er een half potje in en dat na twee maanden "oefenen". In het begin is het belangrijker dat ze leert eten van een lepeltje en dat je het niet te veel opdringt, want we kunnen met te veel opdringen er nu al voor zorgen dat ze straks een afkeer van eten krijgen.

Lekker blijven oefenen dus!

Groetjes Ilona

Hallo

Heb je al gelezen op borstvoeding.com? Daar staat veel over rapley geschreven.Misschien ben je daar nog niet terecht gekomen omdat je KV geeft? Volgens mij worden veel van je vragen daar beschreven.
Een beetje hulplijkt me geen kwaad kunnen. Misschien heeft ze de coordinatie nog niet voldoende om het zelf te doen. En als ze wel wat binnen krijgt... Ik heb gelezen dat het best een paar weken kan duren voor het 'goed' gaat. En als ze wel wat binnen heeft gekregen, dan gaat het toch best goed voor het begin? Als ze ook nog andere voeding krijgt en het gaat elke dag wat beter, dan gaat het toch gewoon de goede kant op?!

veel succes!
Rosanne

(mijn CB raadde ook een combinatie aan en/of wat later starten als hij hij goed kan zitten, mar yvonneZ van VBN hier had daar haar bedenkingen over)

hoi
ze moet er nog aan wennen en veel oefenen,dus in t begin kan er weinig naar binnen gaan ja.dat je het eten voor haar vasthoud geeft toch niks?ze leert zo wel eten hoor.doe ik bij boas ook.ik houd hem een stukje eten voor en hij kauwt er op en zuigt eraan.soms krijgt hij een stukje in zn mond en dat slikt hij al heel behendig door.bijvoeden met prakjes is prima,doe ik ook.maar dat het zou moeten om wille van haar gewicht lijkt het me niet nodig want ze hoeft nog niet van de hapjes te groeien.het is BIJvoeding,flessen zijn nog altijd de hoofdvoeding.ik zou zeggen,ga lekker zo door.als ze straks in een kinderstoel kan zitten kan je haar wat stukjes voorleggen en dan kan ze oefenen met zelf eten.
succes!!
groetjes kari(n)

Thanx voor jullie reacties.
Ik had idd al bij bv.com gekeken, maar blijf dan toch onzeker of ik het goed doe. Ik blijf idd maar gewoon het eten voor haar vasthouden, en dan kan ze er zelf aan sabbelen/kauwen. Ik geef een paar geprakte hapjes tussendoor, dan krijgt ze iig iets binnen en proeft ze ook echt wat, want ze zwaait vooral heel hard met haar eten. Als ik het voor haar snuit hou, gaat ze trouwens wel echt kauwen, heel leuk om te zien.
Vanavond wortels!!!
Gr Irene

Terug
Bovenaan