Rapley tips????

Hoi,

Ik geef Wieteke haar groente/ fruit en brood  volgens de Rapley-methode. Dit gaat erg goed en ik vindt het erg gezelling om zo samen te kunnen eten.
Volgens mij zijn er meer moeders die het volgens de Rapley-mehtode doen. Nu vroeg ik mij af wat jullie zoal aan fruit geven. In groente kunnen we behoorlijk variëren (tomaat, wortels, sperziebonen, bloemkool, broccoli, aardappel), maar met fruit vind ik het lastiger. Ik geeft haar nu vooral banaan en peer, maar dit zijn al lastige fruitsoorten voor haar om vast te pakken. Het glibbert vaak weg. Maar met andere fruitsoorten vind ik dit nog meer, of ze zijn veel te hard (appel) zodat ze er niets afkrijgt.
Hopelijk hebben jullie tips.

Groetjes,
Geeske mv Wieteke (15-09-2006)

P.S. Ik hanteer het voedselintroductieschema van Stefan Kleintjes.

Hoi Maaike,

Kijk maar eens op: www.borstvoeding.com  en dan bij voedselintroductie.
Het is kort gezegd een methode (bedacht door Gill Rapley) voor de introductie van vast voedsel zonder dit te blenderen, pureren etc. (toch Mwieke?)
Er heeft een poosje geleden in Ouders van Nu ook een artikel over in gestaan.

Ik gebruik de methode zelf niet (geef geen borstvoeding en Rapley gaat uit van borstvoeding maar ik neem aan dat het ook naast flesvoeding kan!) maar vind het wel erg interessant!

Grtz. Poppetje71

ah, ok nu snap ik het.
 maar ik zie mezelf nog niet een bordje met doperwtjes ofzo ongeprakt aan twan geven. K denk dak dan de hele keuken schoon moet maken na elke maaltijd. Hmmm, laat mij maar lekker prakken en husselen. (ik doe het niet meer door de mixer, maar prak het nu gewoon.) en dan voeren. Vind ik wel net zo makkelijk en hij ook. (denk ik)
Misschien dat ik het vanavond eens probeer om m een aardappel zo te geven. Ben benieuwd.
Liefs Maaike

hoihoi,

wij Rapleyen ook dat het een lieve lust is. Ik zie kindjes om ons heen stuntelen met eten, waar mijn meis grote stukken naar binnen werkt zonder blikken of blozen hihihi.

Maar goed, glibberige bende dus, en rommel, de banaan snij ik door de helft en dan snij ik weer een stukje schil weg zodat je een banaan met een handvaatje krijgt. de Peer eigenlijk idem, die schil ik alleen aan de bovenkant zodat ze de onderkant (waar ze haar handjes omheen heeft) redelijk droog houdt,.... nu wil het geval dat mijn meis zo'n lekkere eter is dat ze de peer ondertussen met huid en haar (schil en al dus) opeet. Even goed wassen van te voren dus.

Tomaat ontvel ik altijd even, dus een kruisje erin snijden, dan eventjes in kokend water tot het velletje loslaat, gauw uit het water en dan het vel eraf trekken. Appel, gaat vaak heel even in de magnetron (kan ook kort gekookt worden, maar dat is tijdrovender), hier is 5 -7 sec. meer dan genoeg, dan ziet het er nog uit als appel, maar als je het vastpakt kun je voelen dat het ietsje zachter is. Komkommer.... gewoon niet te dikke plakken en dat gaat ook zo naar binnen. Meloen... zacht genoeg.

Via de faq's op www.borstvoeding.com kun je naar een bijvoedingsforum, daar zijn de echte cracks, die weten hoe het moet en je met raad en daad bij kunnen staan.

succes

mama van Rêve

Appel kook ik ook altijd eerst even. Voor de rest heeft mijn dochter peer, banaan ( zie tip hierboeven ), meloen en mango gehad, alleen was de mango ook heel glibberig dus heb ik die uiteindelijk in stukjes gedaan en haar  gevoerd.

Ik vind het een leuke manier van eten aanbieden, maar ik wissel het wel af met zelfgepureerde groente en fruit omdat mijn schoonmoeder dat prettiger vindt als ze oppast.  

Het klopt inderdaad dat de Rapley methode uitgaat van ongepureerd voedsel. En vooral, dat de kinderen het zelf eten. Doperwten is dan ook niet zo handig, maar grotere groenten gaan super goed (tomaten, wortelen etc.).

Wieteke is er al erg handig mee, een glibberige tomaat (inderdaad ontvelt) werkt ze zo naar binnen. Echt een kostelijk gezicht om naar te kijken.

De tip van de appel in de magnetron ga ik binnenkort eens uitproberen. Ik heb een appel laatst even in kokend water gelegd, maar dat werkte niet echt goed.
En de mango ga ik ook uitproberen, ik kon deze namelijk niet terugvinden op de lijst. Dus wist niet zeker of ze deze nu al mochten hebben. Maar dat komt binnenkort ook op het menu.

Bedankt tot zo ver.
Groetjes,
Geeske mv Wieteke

Wij doen hier niet echt aan rapley ...maar meer omdat mijn dochter zich verveeld aan tafel als ze der prak op heeft krijgt ze dan ene sperciboon in der hand of een stuk brocolli. Ze vind het wel lekker zo kluiven...maar om nou zo een hele maaltijd erin te krijgen. Bij mijn zoon was dat met 9 maanden ook de methode om te eten omdat hij anders niet at. De dokter zei toen, gewoon zijn eten heel op tafel leggen..sommige kinderen willen alles graag zelf doen. En ja hoor meneer at ineens weer.

Terug
Bovenaan