Rapley

Hoi,

Wij overwegen ons zoontje te gaan voeden volgens de Rapley methode. Hij is nu bijna 5 maanden. En de vraag is; wie heeft er ervaring met de Rapley-methode, positief of negatief? Waar begin je mee (welk groente of fruit), hoeveel en combineer je het met prakjes?

Ik ben heel benieuwd en hoor graag jullie ervaringen.

Wij zijn nu een dikke maand aan het rapley-en en ik ben erg blij dat we dat zijn gaan doen. In het begin kreeg ons zoontje maar erg weinig binnen, maar het is verbluffend om te zien hoe snel hij het zelf eten onder de knie heeft gekregen. Je begint met dezelfde groenten als waar je anders ook mee zou beginnen: brocolli, sperzieboontjes, worteltjes, witlof, bloemkool, aardappel, paprika, komkommer, tomaat, spruitjes, echt bijna alles kan. Fruit doen we ook op de rapley methode en het is een mooi om te zien hoe hij met 1 tandje zo 1/3 appel weet weg te werken (hij schraapt met zijn tandje stukjes ervan af). Banaan, peer en  mango zijn lekker zacht en dus makkelijk.

Het idee is dat je kindje zelf stukjes pakt en in zijn mnd stopt, dus dat hij zelf controle heeft over het eten. Bij Yanick ging dat supergoed, alleen kokhalsde hij veel in het begin. Dat is een eng gezicht, maar op die manier werkt hij de stukjes vanuit achter zijn keel weer naar voren. Het hoort erbij, dat kokhlasreflex heeft elk kindje en het zorgt ervoor dat ze zich niet verslikken.  Nu is dat bijna helemaal over.  
Hou er ook rekening mee dat het een grote zooi wordt. Zeker in het begin was  Yanick nogal onhandig, dus het merendeel viel op de grond en werd over tafel uitgesmeerd. Maar het voordeel is dat je kindje zelf aan het eten is, dus dat  jij op je ook rustig zelf kan eten (nou ja, af en toe  een stuk aardappel van de grond rapen).  

Maar, ik vind het ook belnagrijk dat hij van een lepeltje leert eten.  Dus soms  prak ik het eten  door elkaar en geef ik tussendoor ook hapjes van een lepel.  En ik merk dat hij dat soms ook wel erg makkelijk vindt. Op het kinderdagverblijf krijgt hij zijn fruit ook gepureerd, dus daar leert hij ook prakjes eten.  

Op de site van borstvoeding.com  staat heel veel informatie over eten op de  rapleymethode (ook voor flessenkindjes) en  een heel schema met wat ze wanneer mogen.  Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.

groetjes, paulien (mv Yanick, 6-3-2007)

Hoi
je vroeg naar neg/ pos ervaringen van je kindje leren eten met de Rapley mthode;
bij deze mijn reactie

Ik heb een zoontje van nu 19 maanden, hij heeft volledige bv gehad tot zes maanden, en daarna ben ik hem elke dag iets gaan geven aan vast voedsel; ik begon met heel zacht fruit; zoals een lekkere sappige peer; dan sneed ik dat in vier grote stukken, als t biologisch was bleef de schil eraan; als t van de super was dan ging de schil eraf.
Zo gaf ik ook een stuk (kort) gekookte appel; je kan t ook in schijfvorm geven, dan heb je een gat in t midden wat ie goed kan vasthouden.

Elke dag een voedingsmoment; dan zette ik hem in de kinderstoel aan tafel, bijvoorbeeld na zijn middagslaapje; zodat ie goed uitgerust was; en dan kreeg hij dus 1 stuk fruit. Het meeste verdwijnt op de grond, dus een stuk zeil ofzo onder de kinderstoel is een goed idee ;-))
Hij plette het, kleide ermee, maar stak het ook in zijn mond! Hij likte er aan, keek mij aan; van wat is dit???
Maar na twee a drie weken eet hij toch echt dingen op!
Met zeven maanden, gaf ik hem ook rijstwafel; zonder zout van de biowinkel; die sabbelde hij op, nam een hap; spuugde de hap uit; pakte het uitgespuugde stuk op en at het weer even smakelijk echt op.
Met acht maanden kon hij kauwen, weliswaar met slechts twee tanden, maar hij kauwde!!
Ik heb hem niet gevoerd, nooit; ik heb hem alles zelf laten ontdekken, van mij hoefde hij ook niet veel binnen te krijgen omdat hij nog steeds borst als hoofdvoeding had. Geef jij borstvoeding?
Want het is wel zo dat je ervanuit moet gaan dat je kindje tot ongeveer negen a tien maanden nog wel alle melkvoedingen nodig heeft en de bijvoeding is echt bijvoeding.

Bij mij ging er met tien maanden wel 1 melkvoeding af omdat hij inmiddels een boterham at, een rijstwafel , twee keer fruit en bij het avondeten een aardappel, groente en een minibeetje vlees of vis of kip.
Dus dan bouw je heel geleidelijk de melk iets af, maar dat kun je zelf bepalen; als je iets meer wil afbouwen omdat je misschien werkt; dan kun je besluiten dat je af en toe wel wat met een lepel geeft zodat je kindje genoeg binnenkrijgt.

Ik gaf heel af en toe ook wat extra drinken, ipv borstvoeding; maar dat was meer om met een beker te oefenen; bijvoorbeeld vanaf zeven maanden elke dag bij het middag 'eten'   een bodempje water of slappe thee, zodat ie kon oefenen met de beker; hij heeft nooit een fles of tuitbeker gehad; maar ja het is wel de hele tijd goed opletten, en soms ging de beker ook om, maar dat vond ik zelf niet erg.

(ook omdat er maar een bodempje water inzat he, dat valt mee dan)

Avondeten; vanaf 8 maanden bood ik twee soorten verse groenten aan; bijvoorbeeld de stronk van de broccol gekookt; of een wortel gekookt; of een stuk courgette gekookt; dat was hier favoriet! dat slurpte hij helemaal op ;-)
joh ik kan wel uren vertellen; maar waar het op neerkomt is dat je naar je kind kijkt; wat kan hij/ zij al wel of niet en hoe stimuleer je dat wat hij/ zij kan?

Nu met 19 maanden eet Tobias drie bruine of volkoren boterhammen, twee belegd en 1 kaal, verder eet hij met gemak een appel op en dan ook nog een banaan, s middags een stuk mango, en s avonds zit hij aan tafel een bord met eten leeg te eten waar je u tegen zegt; hij drinkt zelf uit een gewone beker drie a vier bekers thee of water of bio diksap, ja wat zal ik zeggen?? ik ben er blij mee dat ik het zo gedaan heb met hem; hij was er ook het typ voor; alles zelf willen doen; verder lust hij ALLES, gisteren zelfs rabarbermoes gegeten, en ik vind dat zelfs zuur; maar hij keek er niet anders van he....
hij taalt niet naar koek of chips ofzo, krijgt geen snoep. Als hij later bij een vriendje of feestje is dan mag t wel hoor, maar ik geef t m zelf niet; hij wordt helemaal enthousiast van een goed bord pasta, of van een banaan, dus wat zal ik zeggen?

ik wil je aanraden om het boek van stefan kleintjes;' van borst tot boterham', eten voor de kleintjes; eens te lezen; ook als je fles geeft dan is het ook heel handig; er staat een voedselintroductie schema in; wat mag vanaf welk moment; en er staan recepten in, en lekkere ideeen voor gezonde tussendoortjes.

Veel succes met je orienteren!

ohja, bovenal leverde rapley veel leuke momenten aan tafel op! vooral in het begin; super leuk om te zien hoe jekindje alles ontdekt en onderzoekt!

groetjes

Ik was bij mijn zoontje ok erg snel met gewoon fruit te geven en hem zelf groente te laten eten.
Ik gaf hem gewoon een banaan en dat ging prima naar binnen.
ook groente 's avonds ging goed en hij at gewoon lekker van alles mee.
Maar ik gaf hem ook gewoon fruit of groente hapjes hoor het was maar net hoe het uit kwam, juist als ik weg moest vond ik die banaan wel makkelijk.
Wat ik van al die potjes vind is dat het zo lang heel fijn gemaakt wordt en dat die kinderen helemaal niet goed leren kauwen en ze weten ook niet eens wat ze nou eigenlijk eten.
Bij mij was het dus een beetje gemengd en dat ging prima, hij is nu bijna 1,5 jaar en eet zo'n beetje alles, lust alles en kan al erg goed met een lepel of een vorkje eten.
succes ermee en geniet vooral als hij zijn eerste fruitje eet.
groeten Martine

Terug
Bovenaan