Rapley

A

Anoniem

Guest
Een vriendin van me vertelde me van de week dat zij (zoontje van 5,5 maand) bijvoeding geeft volgens Rapley (grote stukken voedsel die hij zelf moet grijpen en in zijn mond kan stoppen, waar hij dan dus aan kan gaan knagen, in t heeeeel kort maar google staat d'r vol mee ;-)), geen idee wat het was, dus uiteraard even gevraagd.
Ik ben wel benieuwd wie gaat dit ook doen? En waarom wel of niet?
Ik moet zeggen dat het wel goed klonk... dus ik twijfel maar aangezien ik toch pas na 6 maanden ga beginnen (ivm allergische aanleg) heb ik toch nog alle tijd en ze zweren bij hoog en bij laag dat je kindje er niet in kan stikken (of niet meer dan in een gewoon prutje).

Groetjes,
Anne

Hoi Anne,

Ik heb er ooit eens een artikel over gelezen in Kinderen. Ik vond het meteen heel onsmakelijk! Het eten vliegt natuurlijk alle kanten op en ik heb echt geen zin om na het eten meteen alles te moeten schoonmaken.
Nee hoor, onze kinderen hebben gewoon altijd alles van een lepeltje gekregen en ze eten nu altijd gewoon wat de pot schaft.  En ze eten nu ook alles!  
En dit vind ik een prima methode!

Groetjes,
Els

Ja, ik ga het ook proberen als Bo 6 mnd is.
Op www.borstvoeding.com staat een artikel van stefan kleintjes (kinderdieethist) over dit onderwerp. Het artikel is erg duidelijk, misschien heb je er wat aan.
En ok, het zal in het begin een smeerboel worden, nu, pech dan, stuk plastic op de grond en klaar.
Succes ermee, ik hoor wel hoe het bij jou gaat, zal ook jou op de hoogte houden.

Groetjes Natalie

Nou, ik houd het toch maar bij het opbouwen van zachte  en kleine stukjes en daarna pas grote stukken.
Ik ben me bij onze middelste echt rot geschrokken toen we ook dachten die methode uit te proberen (volgens mij was het met bloemkool)... De eerste paar keer dat we het probeerden ging het goed, maar toen ging het bijna fout.  Ik heb mijn dochter echt beetgepakt en letterlijk onderste boven gehouden, flink op haar rug kloppend!!!
Gelukkig ging het toen goed... Ik denk dat het heel erg afhangt van het karakter van het kind of die methode werkt. Een kind dat veel lef heeft en  weinig angsten kan zich gemakkelijk verkijken op de grote stukken dan een kind dat voorzichtig is ingesteld. Mijn middelste is er eentje die eerst doet en dan pas nadenkt... niet een handige eigenschap voor die methode dus.
Ik wacht af hoe Manoe omgaat met eten, maar ik denk dat ik het bij de ouderwetse manier houd.

Groetjes, Michele

Vroeger mocht je voor het jaar geen stukken en nu moet het bijna. Ik begin er niet aan. Geknoei met brood vind ik al genoeg en doe dat ook altijd pas bij een maand of 10. Gewoon pap.
Het ligt wel aan het kind. Ik had er een die bij 10 maanden alles in stukjes kon eten,goed kon kauwen  zij heeft een pittig karakter. Maar ik had er ook een die   bij 15 mnd zich nog steeds verslikte in brood en bv lange vingers. En dat is dan zacht. Als je een keer heb gezien dat je kind donkere lippen krijgt van het verslikken dan denk je wel anders. Bij ons zoontje hebben we zo vaak onze vinger achter in zijn keel moeten steken dat als hij naar een oppas ging dat we zeiden dat hij niks mocht eten. Soms wist je niet hoe snel je hem uit zijn stoel moest halen.
Ik, voor mij, vind het levensgevaarlijk.

Terug
Bovenaan