rapley

Hoi hoi,

zoals ik al eerder schreef willen wij Tijn de bijvoeding aanbieden volgens de repley-methode. De kindjes krijgen hierbij het eten aangeboden in vuistgrote stukken en zullen dit al sabbelend / kauwend naar binnen werken.

Een voordeel hiervan is dat ze veel eerder met de pot mee-eten en het zelf mogen doen. QAls je borstvoeding gegeven hebt is de overgang natuurlijker. Ook met rapley geven de kindjes zelf duidelijker aan hoeveel ze willen en de kaakbeweging die ze met bv maken is een voorloper op het kauwen. Je begint hier normaliter pas mee als het kindje 6 maanden is.

Wij zijn ruim een week eerder begonnen. Tijn keek ons het eten uit de mond en had een stuk papier naar binnen gewerkt in een paar tellen tijd. Hap, slik, weg.
We zijn voorzichtig begonnen met groente (gekookt) en fruit. Eerst na de borstvoeding, om te oefenen en omdat ik onzeker was of Tijn voldoende aangekomen was. Inmiddels ben ik naar het cb geweest en mogen we 2 borstvoedingen (van de 5)vervangen door eten met de pot mee.

Het gaat Tijn ontzettend goed af, veel beter dan we verwacht hadden. Hij heeft pas een keer zo gekokhalsd dat er wat voedsel terug kwam en at daarna direct weer door. Sinds we de borstvoeding weglaten gaat het zoveel beter (omdat hij dan ook echt honger heeft natuurlijk.) Dit alles in overleg met het CB, die aangaven dat Tijn alles al mag eten. (alleen brood tot 7 maanden max. 1 snee per dag)

Tijn eet om 12 uur ongeveer een boterham mee. Ik besmeer deze met boter en iets van beleg (pate, smeerkaas, stroop, roomkaas). Hij eet eerst een halve boterham en drinkt daarna een paar slokjes water (uit een gewone beker met hulp van mij, goed he?!) De boterham snij ik in kwarten en hij komt hier prima mee weg. Erna eet hij nog een stuk fruit. Een dikke schijf meloen bijvoorbeeld, wat aardbeien of een nectarine (in kwarten, schil nog 1 keer ingesneden)
's Avonds eet hij meestal met ons mee. Aardappels, groente, rijst met saus (alleen rijst is te droog), zelfgemaakte pizza, maar ook zoetpittige kip of pasta. Alleen toen we chili con carne aten vorige week (veel bonen) heb ik wat andere groente voor Tijn gemaakt.

Een nadeel van de rapley is wel dat je vrij lang aan tafel zit. Boterham en fruit nu 3 kwartier (eerst ruim een uur) en avondmaaltijd en fruit ruim een uur. Heb hier echter alle tijd voor dus je hoort mij niet klagen... (en het gaat steeds sneller)

Maar al met al is het ons 300 % meegevallen en is het gewoon zo mooi om ons menneke te zien genieten van zijn eten, van het zelluf-doen...

groetjes Natasja

Hoi Natasja,

Wat leuk dat het zo goed gaat! Mijn zoontje voelt zich ook superstoer als hij in zijn kinderstoel zit te eten. Hij lacht dan van oor tot oor. Ik geef hem zijn groente en fruit wel geprakt. Soms geef ik hem een worteltje of stukje broccoli in zijn hand maar eigenlijk vind ik dit best eng. Ben jij niet bang dat je zoontje erin stikt? Ik lees dat hij zich pas een keer verslikt heeft..
Verder verbaasd het me dat je zoontje al zoveel dingen eet. Mijn zoontje krijgt alleen nog maar 3 soorten groente en 3 soorten fruit. Hij heeft een koemelkallergie dus de bijvoeding gaat in overleg met een dieetist. Zij raadt aan om heel rustig en 3 dagen achter elkaar hetzelfde nieuwe produkt te introduceren. Ik ben ook erg benieuwd hoe hij straks brood enz vind, maar daar wachten we nu nog even mee.

Groetjes

Hi Natasja,

ben hier eigenlijk illegaal, van het feb forum, maar wil ook gaan bijvoeden volgens rapley vandaar. Ik heb met interesse je verhaal gelezen en heb nog een paar vraagjes...
Dat je al 2 BV hebt laten vallen, poeh ben je niet bang voor je productie? Ik dacht dat het BIJvoeding was in het eerste jaar? (niet negatief bedoelt!!)
Wat fijn dat je CB zo goed meedenkt en positief is, ik denk niet dat die van mij dat zal zijn. Hoe heb je dat aangepakt?
Veel plezier er nog mee!

hallo

wat een leuk positief verhaal. Ik wil het ook zo doen maar hoe zorg je ervoor dat je kindje het eten pakt en ook echt gaat eten. Ik ben begonnen met stukken meloen en ook een keer peer. Hij at dit wel maar ik moest het vast houden nu geeft ik toch gepureerd eten. en Mmmh nog 3 keer Bv is heel goed met 6 maanden daarnaast dan wel flesvoeding of ander drinkende bijvoeding wordt een echte maaltijd als je BV afbouwt. Mijn zoon is nu 5 1/2 maand over 2 weken wil ik ook stoppen of minderen met BV graag nog tips voor rapleymethode

Hoi hoi,

bedankt voor jullie reacties...

Juul: als je kindje een allergie heeft / er allergieen in de familie zitten is het inderdaad verstandiger om even te wachten, en heel rustig aan te doen. Tijn leek te reageren op aardbei dus hebben we dit niet meer gegeven en later in kleine hoeveelheden weer wel. Het was toch warmteuitslag. Maar goed. Tijn kan gelukkig overal tegen en het lijkt mij het gezondst om gevarieerd te eten.
Er is weinig kans dat je kindje echt stikt. De kokhalsreflex ligt nog ver naar voren en het is een reactie van de natuur om te grote stukken weer naar buiten te werken. Ik ben er dus helemaal niet bang voor... (zeker niet nu ik Tijn bezig heb gezien). Heb echter wel EHBO, dus mocht het mis gaan dan weet ik hoe te handelen (heb het op mijn werk helaas al eens toe moeten passen... )

mmmhh: Ik ben al voor 6 maanden met bijvoeden begonnen. Is niet helemaal de bedoeling volgens Rapley, maar ons menneke was er zo aan toe! Tot de 6 maanden heb ik echter eerst gevoed en na de ochtend/ en avondvoeding heb ik bijvoeding gegeven. Met 6 maanden heb ik het omgedraaid: eerst bijvoeding, erna bv. Hij at echter zulke hoeveelheden dat bv er al snel bij in schoot. Dat merk ik nu ook bij de middagvoeding. Na een boterham en een lading fruit om 12 uur heeft meneer voor 4 uur echt geen honger. Na 4 uur wil ik geen bv meer geven omdat hij om 6 dan geen honger heeft. Voor mn productie ben ik niet zo bang. Tijn hapte verkeerd aan en toen heb ik links een paar weken gekolfd. Alleen ´s morgens en ´s avonds. Dat ging ook prima. Het is vraag en aanbod he? En als je toch weer meer wilt geven zal dit even moeite kosten om het weer op te bouwen maar lukt wel...
De middagvoeding loslaten vind ik heel moeilijk. Voor mezelf vooral. Het gaat ineens zo snel! Aan de andere kant is het praktisch gezien wel beter. Ik kan op mijn werk heel moeilijk kolven )mag ook maar tot 9 maanden meen ik' dus eigenlijk is het praktisch gezien beter om als ik in september weer begin alleen nog maar een ochtend en avond bv te geven.
Consultatiebureau... Ik hield mijn hart vast. Heb het met 3 maanden al eens aangekaart en toen was het antwoord: prima dat je m zelf laat proberen maar als hij niet veel binnenkrijgt moet je de rest toch maar malen en zo geven. Heb hier toen niet op gereageerd en had zoiets van: geef Tijn de tijd. Zolang hij bv erna krijgt krijgt hij toch voldoende binnen... Maar ghoed, toen ik met 6 maanden weer kwam en heel enthousiast vertelde hoeveel Tijn al at was er van haar kant uit alleen maar interesse en bewondering. Ik zou als ik jou was mezelf goed inlezen (borstvoeding.com) en als de arts het er niet mee eens is zou ik probeertijd vragen tot het volgende consult (7,5 mnd) Mocht je kindje dan niet voldoende gegroeid zijn / jij ontevreden zijn oid dan kun je dan nog altijd overstappen, niet?

esther: de arts op het cb gaf aan dat je eigenlijk geen ander vocht hoeft te geven. Tijn eet zo´n hoeveelheden (hele perzik bijvoorbeeld na zijn brood) fruit en groente dat hij voldoende vocht binnen krijgt. Fruit en groente is een en al vocht he? Toch geven we hem bij het brood altijd wat water. Uit een gewone beker, gaat prima. Een stuk fruit echter na een halve boterham zou echter ook goed zijn. (meneer vindt fruit echter veel lekkerder en wil dan liever fruit ipv brood)

Brood mogen ze trouwens eigenlijk pas hebben met 7 maanden, maar ik mag al max. 1 snee per dag geven.

Wat tips:

*neem de tijd, trek er zeker in het begin 1 tot 1,5 uur voor uit
*eet met je kindje mee, hij / zij heeft zo een goed voorbeeld
*kook groente niet te gaar, je kindje knijpt het dan elleen maar fijn.
*cougette is een goede om mee te beginnen: geen uitgesproken smaak en makkelijk naar binnen te werken. (halve dikke plak, kort gekookt)
*richt niet alle aandacht op je kindje, geen hem of haar de ruimte het zelf te doen.
*probeer geen schrikreactie te geven bij kokhalzen / verslikken. Jouw reactie is het akeligst voor het kindje
*wij trekken Tijn altijd alles uit behalve zijn luier. Erna een washandje eroverheen en klaar...
*de ikea-kinderstoel. Voor 15 euro te koop, niet de mooiste (vind ik) maar zoooo handig. Heeft een opstaand randje (voorkomt eraf vegen) en is na gebruik met de tuinslag binnen 3 tellen weer schoon.

Mochten er nog meer vragen zijn dan gil maar. Veel plezier in ieder geval!

groetjes Natasja

Hoi Natasja! Bedankt voor je antwoorden en uitleg. Ik ga nog zo'n 2 weekjes wachten en dan echt beginnen. Nu laat ik haar af en toe wel eens iets proberen. Dat van die kleertjes uit en alleen een luier aan, vind ik wel ene goede tip! Ik heb ook al zo'n ikea stoeltje in huis, maar haar rug is nog niet sterk genoeg, dus ze mag er nog niet in. Misschien over 2 weekjes wel en anders maar de wipstoel.
Ik zit er aan te denken om gewoon niets te zeggen op het CB en pas als het goed lukt het te vertellen. Maar denk dat ik er niet onderuit kom, want de vorige keer kreeg ik al een drink schema mee voor kindjes van 6 maanden. Naja, ik zie wel! Succes er mee en als ik nog meer tips nodig heb, kom ik wel weer 'langs'!

Hoi hoi,

Tijn zit prima in de stoel, alleen is deze nog veels te breed. We zetten hem dus zoveel mogelijk naar voren en dan een kussen (ingepakt in plastick en een extra katoenen hoes die vies mag worden eroverheen) achter hem. Veel succes en laat nog even weten hoe het gaat.

groetjes Natasja

ps, bij een wipstoeltje wel goed opletten dat je kindje helemaal rechtop zit ivm verslikkingsgevaar.

Thomas krijgt van mij een boterham op deze manier maar. Ik zie dat je voor het eten 1 tot 1,5 uur de tijd neemt om te eten. Maar hoe lang laat je je kindje dan in de kinderstoel zitten? Ik zit daar wel een beetje mee want ik heb gelezen dat een kindje wat nog niet zelfstandig kan zitten in het begin maar 15-20 min. in de kinderstoel mag zitten. Thomas doet meestal langer over het eten en daarom zit hij na die 20 min. meestal bij mij op schoot.

Terug
Bovenaan