rapleymethode

Hallo,

Ik ben moeder van Stefano en hij is 6 1/2   maand oud.
Ik wil graag reactie's van moeders die de Rapleymethode toepassen,
Daar mijn kleine al gaat kokhalsen van geprakte banaan waar nog kleine stukjes door zitten en van rijstewafel die je volgens de verpakking al kan geven vanaf 6  maanden.
Daarom denk ik niet dat de methode  bij ons gaat werken.
alvast bedankt voor de reactie.  

Mijn zoontje is nu 19 maanden, met 6 maanden zijn we begonnen met de bijvoeding en hij heeft zijn eten altijd volgens de rapley manier gekregen. Dus hier een ervaringsdeskundige!
Als eerste kan ik je adviseren om eens op het bijvoedingsforum rond te kijken. Daar vind je bovenaan het forum veel info over rapley en van de vragen van andere moeders kun je ook veel leren. Het forum vind je hier: bijvoedingsforum

Over het kokhalzen: kokhalzen is helemaal niet zo erg. Het ziet er voor de ouder niet zo leuk uit, maar de meeste kindjes eten daarna gewoon verder alsof er niets gebeurd is. Kokhalzen heeft een heel belangrijke functie, het zorgt er namelijk voor dat je kindje zich niet verslikt. Wist je trouwens dat een kindje zich veel eerder verslikt in vloeibaar voedsel dan in vast voedsel? Ga maar na bij jezelf, de laatste keer dat je je verslikte was waarschijnlijk in iets te drinken.
Een jong kindje heeft de kokhalsreflex nog erg vooraan op de tong liggen. Daardoor zal het al gauw eten naar buiten werken. Als je kindje ouder wordt, verplaatst de kokhalsreflex zich steeds verder naar achter (bij volwassenen zit de reflex helemaal achter op de tong). Bovendien leert je kindje steeds beter om de controle over zijn tong te krijgen, dus schiet er geen eten meer ongecontroleerd naar achter.
Kortom: kokhalzen is niet erg, het voorkomt verslikken en het wordt vanzelf minder.

Om te zorgen dat je kindje zich niet verslikt, moet je je aan een paar regeltjes houden als je je kindje volgens de rapley manier te eten geeft:
- je kindje moet goed rechtop zitten, dus niet in een wipstoel, maar in een gewone kinderstoel. Evt. ondersteund met wat handdoeken of zo als hij nog niet goed kan zitten. Je kan je kindje ook op schoot zetten.
- beginnen na 6 maanden
- geen stukjes eten in de mond van het kindje stoppen, maar het hem zelf laten pakken of desnoods laten afhappen vanuit jouw hand.

Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het wel! Of stel ze op het bijvoedingsforum, daar kom ik vaker en daar zitten ook meer ervaringsdeskundigen dan hier.

Groetjes,
Helena

hoi,

Als je wilt kun je bij het forum 0-1 jaar kijken, bij begin 2006.
Daar staat een onderwerp "eigengemaakt eten".
Hier kun je een boel vinden over Rapley, ook mijn verhaal...
Dan hoef ik het niet nog een keer te vertellen...

succes en groetjes!

Linda

hoi chicco

ik heb presies het zelfde probleem.
met 6mnd dacht ik even trots te beginnen met rapley maar nee dat viel even tegen.
levi kokhalste al bij het kleinste stukje banaan soms zo erg dat de laatste voeding er uit kwam.
om de 2weken geprobeert en lukte het niet dan weer later proberen.
nu is hij 9mnd en sinds van de week heeft hij een plakje ontbijtkoek gegeten of zijn leven er van af hing.
gister een broodje met nog een beetje kokhalzen maar lang niet zo erg.

geduld hebben en denken ach komt wel en dan komt het ook vanzelf.

groetjes monique

ps heb je nog vragen vraag gerust, want ik zelf had ze ook ;-)

Terug
Bovenaan