Rare menstruatie, korter weer pcos?

<li style="text-align: left;">Hi allemaal ik ben nieuw hier, ben nu bijna 2 jaar bezig, vorig jaar sept pcos geconstateerd, maar toch 3 mnd daarna zwanger en helaas misgegaan in maart na 9 weken.. Ik dacht deze maand zwanger te zijn, ik kreeg 6 dagen eerder mijn eisprong als normaal en  4 dagen na ei wat misselijk.. En 14 dagen na ei kreeg ik erge kramp, steken flink pijn in mn rug en buik..maar bloedverlies was minimaal 2e dag meer bloedverlies en dacht het zet door en 3e dag was het eigelijk alweer bijna weg, ben normaal 5 a 6 dagen wel echt ongesteld. gister avond weer wat steken in mn buik gehad. normaal heb merk ik niks van mijn aankomende menstruatie, nu had ik zo een kramp en wat steken.. ben zo bang dat de pcos weer terug aan het komen is ? had gehoopt misschien de innesteling was geweest met deze korte bloeding..

Hoi,
Ik heb ook pcos en naar mijn weten gaat dat niet 'weg'. Pcos veroorzaakt wel vaak een onregelmatige cyclus. En daardoor kan het best zo zijn dat je cyclus een hele tijd nagenoeg gelijk is en dan weer 1 maand (of meerdere) heel onregelmatig dus veel langer of korter. Ik heb daar ook last van en daar kun je helaas niet zo veel aan doen. Als zwanger worden al een hele tijd (+1 jaar) niet lukt, kun je wel via de gynaecoloog een traject in. Ik heb dat zelf niet gehad dus daar heb ik verder geen kennis van, maar als het je niet lekker zit kun je het beste een afspraak maken met je gynaecoloog. En als je die nog niet hebt een doorverwijzing vragen van je huisarts.

PCOS kan met een goede levensstijl (dieet, beweging, gezond gewicht) voor sommige vrouwen vrijwel helemaal verdwijnen. En gezien het iets is wat gebaseerd op het hebben van bepaalde symptomen gediagnosticeerd wordt, kan het dus in theorie verdwijnen (aldus mijn huisarts), al blijf je er dus wel altijd vatbaar voor als je bijvoorbeeld weer aankomt, minder gezond gaat eten, minder beweegt etc. Of het dus echt overgaat is meer een definitie kwestie lijkt me dus.

En sommige vrouwen hebben dus de pech dat hoe gezond ze ook leven, ze er altijd heel veel last van blijven houden. Daarbij is PCOS ook nog eens gelinkt aan een verhoogde insuline resistentie, wat door een soort slijtage doorgaans alleen maar steeds iets erger wordt, dus erger worden kan alsnog, zelfs met een goede leefstijl. 

Als je trouwens PCOS of een andere reden hebt waardoor zwanger worden niet of moeilijker lukt, hoef je niet per se een jaar te wachten voordat je aan de bel trekt, al denk ik dat ze weinig voor je gaan doen als je dus wel redelijk regelmatig menstrueert en zelfs al zwanger bent geweest (dan heb je immers ten minste af en toe zonder medicatie al een eisprong). 

Als je twijfelt of dit misschien een innestelingsbloeding is, dan kun je altijd binnenkort een zwangerschapstest doen. ;) 

Ik zou afgelopen januari het traject ingaan,na diagnose pcos, echo gehad en vriend moest zn zaad na laten kijken, 2 dagen na de echo test gedaan voor de zekerheid vanwege een operatie die zou komen, bleek ik dus al zwanger van een 3ling, helaas mis gegaan in maart. Dat jaar ervoor ook een hele vroege miskraam gehad, zn zaad had hij al eens laten onderzoeken toen was er een ernstige afwijking aan kwaliteit maar zat toen in een kuur die zn zaad aantast, we hebben afgesproken dus in januari als het nog niet gelukt is weer het traject in te gaan, had afgelopen 2 jaar zoveel moeten knokken voor een hoop dingen, dus stress heeft het allemaal erger gemaakt en dan ineens pcos, nu volop bezig met alles verwerken. Mijn eisprong en menstruatie zijn op dit moment heel erg met regelmaat, dus zou evt nog kunnen liggen aan zn zaad, nou deze menstruatie hoop ik dat het gewoon even apart was en volgende maand weer gewoon

Terug
Bovenaan