Rare vraag; hoe pas ik mijn schema aan met groentehap?

Hoi allemaal,

Mijn meissie is bijna 5 1/2  maand oud  en gaat vanaf zaterdag aan de fruithap, en ik zit me nu al druk te maken hoe het straks moet met de groentehap...

Het zit namelijk zo:
Ze krijgt nu  4 voedingen, om 07.00 - 11.30 - 16.00 - 20.30. De fruithap wil ik tussen de 1e en de 2e of tussen de 2e en de 3e voeding gaan geven, dat weet ik nog niet precies. Als ze straks ook groente gaat krijgen is het toch de bedoeling dat dit de 3e fles (dus van 16.00 uur) gaat vervangen? Het lijkt me  dan ook de bedoeling dat ze  de groentehap  rond onze etenstijd krijgt. Maaaaarrr... Isis gaat 2 dagen per week naar het kinderdagverblijf en wordt dan pas rond 17.45 opgehaald (we zijn dan rond 18.00 thuis), dus dan heeft ze de 3e fles al lang op. Ik kan ook niet het hele schema opschuiven (dus 's-ochtends later beginnen), want die eerste fles om 07.00 uur is ook in verband met werk/kinderdagverblijf. Snappen jullie het nog...??

Misschien is de oplossing wel heel simpel, maar ik zie het even niet. Hoe doen jullie dit?

Alvast bedankt voor de reacties!

groetjes,
Myrna, mama van Isis

Ik vind het echt vaag dat elk cb iets anders zegt! Wij moesten beginnen met groente hap (??).. Maar goed. Dit is mijn schema

08.00 Tyche flesje melk met 2 lepels rijstebloem
12.00 Fles melk
16.00 Fles melk
17.45 Groentehapje
20.00 Laatste fles met 2 lepels rijstebloem

Jij zou dus evt om 18.00/18.15 het groentehapje kunnen geven.. als je terug bent van het kdv.. misschien een idee want ik geloof dat jij ook pas om half 9 de laatste fles gaf (of heb ik het nu fout) dus dat kan best.

Misschien heb je hier iets aan.

Groetjes Kirsten

Zo hebben wij het bij Yari aangepakt:
( Dit advies kregen wij bij Yenna destijds en het beviel hatstikke goed, tja dan doe het het bij de volgende weer zo ....)

Toen hij fruit kreeg :

7.00 uur 1e fles
11.00 uur fruithap ( wat heeeeele dunne diksap na, toen hij weinig at )
12.00 uur 2e fles
16.00 uur 3e fles
20.00 uur 4e fles met rijstebloem ( Ongeveer 2 eetlepels )

Een maand verder zijn we begonnen met groente :

7.00 uur 1e fles
11.00 uur fruithap ( heel potje van 4 maanden )
12.00 uur 2e fles
16.00 uur groentehap ( begonnen met een paar lepetjes )
16.15 uur 3e fles
20.00 uur 4e fles met rijstebloem ( ongeveer 2 eetlepels )

Hoe meer groente Yari at, hoe minder fles hij kreeg ( ik heb dit heel geleidelijk gedaan )
Hij zat bijv. een tijdje op een potje van 4 maanden en dan ( geloof ik ) een flesje van 100 cc na.

Nu is hij iets meer dan 7 maanden en eet een potje van 6 maanden helemaal op en krijgt dan een danoontje start na.
Hij krijgt dit rond 16.30 uur, als hij met de pot mee eet verschuiven we het naar ongeveer 17.00 uur, althans dat proberen we dan...  ( hij vind mijn kook-kunsten verschrikkelijk)

Hopelijk snap je er iets van, je moet natuurlijk helemaal zelf weten hoe je het aan gaat pakken maar zo doen wij het en het bevalt prima.

Groetjes Marina.

Hoi Kirsten en Marina,

Bedankt voor jullie reacties!
Kisten, jij begint natuurlijk 's-ochtends een uur later dus het schema dat jij gebruikt komt niet echt overeen met mijn situatie. Ik móet gewoon om 7 uur de eerste voeding geven ivm met mijn werktijden en de ochtendspits hier in huis, haha!

Marina, jouw schema past op zich helemaal bij mijn situatie, maar het "probleem" (ik weet ook wel dat het geen probleem is op wereldniveau...) is dat ik graag zelf de groentehap wil geven en ik ben met kind en al pas rond 18.00 uur thuis.

Lastig ben ik, he?
Ik zal volgende week eens met het kdv overleggen, of ik evt. de groentehap door hun kan laten geven, maar ik zou het liever zelf thuis doen!

Iemand nog briljante ideeën???

Groetjes,
Myrna

hier yoëll zijn schema
Hij is nu 5 en halve maand oud.

8 uur fles 230cc, meestal laat hij 30cc over
9.30 fruithap een heel stuk fruit
12.30 fles 230cc
15uur bambix koekje en wat thee of diksap (drinkt hij nog niet echt enthousiast)
(dit is ongeveer tijd, meestal als hij wakker wordt 's middags krijgt hij dit)
16.30 fles 210cc, laatste tijd blijft er af en toe 30cc over
18.15 groente, nu nog een potje 4 maanden, maar over halve maand ga ik zelf koken
21 a 21.30 laatste fles 230cc met 2 eetlepels rijstebloem

Over een halve maand ongeveer willen we de fles van 16.30 gaan mindere, zodat deze er helemaal vanaf kan. En dan krijgt hij om een uur of 17.30 a 18uur groente met een toetje.

Succes meid met het gepuzzel, het is steeds weer even lastig en heb je net een lekker schema, gooit de kleine hem gewoon weer om.

Pauline

Wij blij ben ik met jullie tips. Mijn zoontje is nu bijna 6 maanden en wij willen ook zijn schema een beetje aanpassen. Maar hij is zo'n hongerlap....
Het idee is dus dat je de fles van 4 uur langszaam afbouwd en steeds meer groente gaat geven? Hij krijgt nu nog maar 1 eetlepel. Fruit is hij al aan gewend maar groente nog niet. Gisteren voor het eerst worteltjes gegeven en dat vond hij wel erg lekker.

Nog een andere vraag hoe doen jullie het met slapen, wanneer slaapt jullie kind tussendoor? Want naast veel honger wil hij ook niet graag slapen.
doeg
Kristel

Hoi Kristel
Yoëll slaapt sinds kort voor zijn doen erug veel op een dag.
Hij slaapt nu van 10 tot 11.30 en 's middags van 13.30 a 14.00 tot 14.30 a 15 uur
Dus 's middags maar een uurtje. 's Avonds slaapt hij dan van 19.30 a 20 u tot 21.30, want dan geven we hem een papfles. Daarna slaapt hij tot een uurtje of 8.
Wel moeten we 's nachts een keer of 2 zijn speen geven.

Oh ja Yoëll is 5 en halve maand, maar was 3 en halve maand toen we met groente zijn begonnen.

Gr Pauline

Terug
Bovenaan