Rare vraag voor YvonneZ?!?!

Hoi. Ik vind het toch wel erg fijn dat we jou hier altijd om goede raad kunnen vragen hoor haha..
Ik heb mijn vraag ook voorgelegd bij het cb, maar daar vonden ze het maar vreemd, maar ik heb de proef op de som genomen en ik weet het niet??
Ik heb een bepaald gerecht wat gegeten moet worden met whiskycocktail saus.. NIks mis mee zou je zeggen maar het is altijd zo dat mijn zoontje de dag erna werkelijk een hele dag ligt te slapen. Ik moet hem dan dikwijls wakker maken voor te eten (ik geef dus volledige bv), en na 1 dag is dat weer over. Nu heb ik op het flesje saus gekeken en er zit dus 0,5% whisky in!
Zou het daarmee te maken kunnen hebben of is het iedere keer puur toeval??? Voor mijn gevoel heeft het dus echt daarmee te maken.. Ik heb het gisteren weer gegeten (toch om het uit te proberen) en jawel hoor.. Ik heb hem nog niet wakker gezien vandaag, en heb hem om half 11 wakker moeten maken voor te eten..
Als het daarmee te maken heeft is het dan ook schadelijk voor hem?? Ik eet het vanaf nu niet meer maar ja ondertussen heeft ie het dan toch maar binnengekregen..
Thankx!!
Gr. Anne-Marie
mama van Tim (2,5) en Jesse (van 12-7-07)

Hoi Anne-Marie,

Dat is een hele interessante vraag die je stelt! Voor mijn gevoel zou het  met elkaar te maken kunnen hebben. In eerste instantie zou je misschien kunnen  denken: ach, 0,5% whisky, dat zal nooit veel kunnen zijn. Maar whisky is van zichzelf wel een behoorlijk sterke drank, dus  die 0,5% bestaat toch inderdaad voor een belangrijk deel uit alcohol. Die alcohol komt zonder belemmering in de moedermelk terecht. Nu zul je aan jezelf waarschijnlijk niet merken dat je via de saus wat alcohol hebt binnengekregen, maar het zou kunnen zijn dat je baby daar wel weer heel gevoelig voor is. Daarbij is het wel zo, dat zodra de alcohol uit je bloed is verdwenen, jouw melk ook weer schoon is.

De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk heeft informatiebladen ontwikkeld die bestemd zijn voor zorgverleners. Eén van die informatiebladen gaat over borstvoeding in combinatie met alcoholgebruik, waarin wetenschappelijk verantwoorde informatie over dit onderwerp wordt gegeven. De eindconclusie luidt, dat borstvoeding geven ook al drinkt de moeder af en toe wat alcohol beter is dan geen borstvoeding geven. Een baby die geen borstvoeding maar kunstvoeding  krijgt, heeft immers een aantoonbaar groter risico op maag-/darminfecties, middenoorontstekingen, obesitas, suikerziekte, chronische darmziekten, hart- en vaatziekten, (ernstige) allergische aandoeningen en een niet optimale ontwikkeling van de hersenen, ogen, kaak- en mondmotoriek. Het gehele informatieblad is via de site van de VBN gratis te downloaden.
Wellicht is je baby inderdaad gevoelig voor de alcohol die aanwezig is in whisky cocktailsaus, maar als ik naar bovenstaande informatie kijk heb ik niet het idee dat het echt schadelijk is geweest.

Wat me nog wel te binnen schiet en wat in principe eigenlijk niet met borstvoeding te maken heeft, is het gebruik van  de homeopatische druppels Cinababy tegen krampjes. Het alcoholgehalte daarvan blijkt 2,69% te zijn. Ik heb op een ander forum eens een moeder getroffen die in haar directe omgeving heeft meegemaakt dat een baby een teveel van deze druppeltjes heeft gekregen en daar heel suf van is geweest, inderdaad door de alcohol. Nu weet ik natuurlijk niet of jij die druppels gebruikt, maar als je een beetje alcohol in moedermelk optelt bij een beetje alcohol in die druppels dan kan ik me voorstellen dat een baby daar misschien niet goed op reageert.

Dan heb ik nog een vraag aan jou: zou ik jouw vraag (geanonimiseerd)  aan mijn collega's mogen voorleggen (dat gaat dan via een besloten mailinglist)? Ik ben namelijk erg benieuwd naar hun visie daarop .

Groetjes van Yvonne

Hoi. Dank je wel voor je uitgebreide uitleg... Ik geef idd ook de druppels van Cinababy, maar wist ook niet dat daar alcehol in zat trouwens!
Ik ben sowieso geen alcehol drinker en zou het wel heel erg vinden als hij dit op deze manier (teveel)binnenkreeg. Ik onthou me maar van de (overheerlijke) saus haha..
Ja natuurlijk mag je die vraag voorleggen. Ben ook wel benieuwd wat erover gezegd word..
Gr, Anne-Marie

Terug
Bovenaan