rauw vlees

A

Anoniem

Guest
Ik ben 36wk zwanger en heb een paar weken geleden per ongeluk eeb beetje vlees gegeten dat half doorbakken was. Ik ben nu ongerust ivm toxoplasmose. Zou de kans groot zijn dat ik besmet ben, maak me zorgen. Ik heb de hele zwangerschap goed opgelet en dit is me nu wel gebeurd.

Nee hoor, je hoeft niet bang te zijn, het gaat erom dat als het kindje groeit in jouw buik en alle vitale organen aan maakt dat je geen alcohol en rauwvlees enz mag gebruiken, maar nu geeft het echt niet, je kindje kan er niet meer door besmet raken.

Ik ben het niet helemaal eens met de reactie hierboven. Ik werk zelf op een neonatologie afdeling (met pasgeborene) en heb helaas met eigen ogen kunnen aanschouwen wat toxoplasmose met een kindje kan doen ook later in een zwangerschap!
Toch moet je je niet al te ongerust maken de kans dat je besmet raakt is heel klein. Maar het is dus wel verstandig om de hele zwangerschap op te blijven letten.

Maak je niet zo'n zorgen. De kans dat je besmet raakt van een klein hapje is zo ontzettend klein. Zeker nu jouw kindje al zo sterk is. Probeer het uit je hoofd te zetten.
Natuurlijk moet je er een beetje op letten, maar niet zo krampachtig hoor!

Laat het los,
Janine

Je moet je inderdaad niet al te veel zorgen maken. De kans op besmetting is niet heel erg groot. Bovendien schijnen heeel veel mensen dit als eens ongemerkt een toxoplasmose besmetting te hebben gehad. Heb je het eenmaal gehad ben je er verder immuum voor, waardoor je kindje geen gevaar loopt.

Volgens mij gaat het echt om rauw vlees. Half doorbakken? Als het vlees nog een beetje roze is dan is er denk ik niet zo veel aan de hand. het binnenste is dan wel verhit. Ik eet mijn biefstukje een beetje roze want anders hoef ik het echt niet, dan wordt het net een leren schoenzool! Ik ben niet zo heel bang voor toxoplasmose omdat ik al 26 jaar katten heb en al 14 jaar kattenbakken schoonmaak. Ik eet geen rauw vlees en blijf van de kattenbak af maar ga er een beetje van uit dat ik het al gehad heb.

Terug
Bovenaan