Rauw vlees??????

Dag dames,

Ben nu 21 weken zwanger van onze 2e uk en heb me laten testen op toxoplasmose omdat ik graag in de tuin werk.

Nu heb ik dat in het verleden gehad, dus kan ik het niet nog een keer krijgen zei de verloskundige. Nu zei ze ook dat ik nu gewoon rosbief en biefstuk enzo mag eten omdat ik al een keer toxoplasmose gehad heb!

Ik heb hier nog nooit van  gehoord en hoe graag ik ook een stukje biefstuk wil eten, ik vind het toch een beetje eng!

Wat denken jullie en hebben jullie hier al vaker van gehoord?

Grtz marloes

Hoi Marloes,

Ik heb idd vaker gehoord dat als je eenmaal toxoplasmose hebt gehad, je het niet meer krijgt. Een vrouw van mijn zwangerschapsclub had heel haar leven katten gehad, was dus al lang besmet geweest en verschoonde zonder zorgen de kattenbak. Ik moet bekennen dat ik zelf heel mutserig omga met de richtlijnen/adviezen hoor. Zo tuinier ik altijd braaf met latex handschoenen aan (lekker warm met dit weer), omdat de katten van de buren vaak komen buurten en ik niet weet of ik reeds besmet ben geweest.

Een ander onderwerp, maar wat knallen de planten opeens de grond uit hè? Eindelijk goede temperaturen...mmm.

Groetjes Sacha

hallo,

ik heb het ook weleens gehoord, maar ik zou het ook niet zo snel doen, toch een biefstukje nemen ofzo, lijkt me toch wel eng voor het "gevoel"

groetjes susanne

Dag meiden,

Jullie geloven het nooit, maar ik heb navraag gedaan bij het voedingscentrum en die hebben het grondig voor me nagezocht en wat blijkt: als je eenmaal toxoplasmose hebt gehad, mag je rauw vlees eten!! Je kan het nog wel een tweede keer krijgen, echter is het dan niet meer schadelijk voor het ongeboren kind.

Ik ga het niet veel eten, maar ga binnenkort toch een broodje rosbief eten. Dan kan ik er weer wel tegenaan tot mijn bevalling.

Dus misschien voor jullie als jullie fan zijn van rosbief, filet american, biefstuk enz. en je wordt nog een keer zwanger, laat je gelijk testen op toxoplasmose bij de algemene bloedtest en je kunt het gewoon eten!

Grtz Marloes

Hoi Loes,

ik ben heel blij voor je hoor, dat je een broodje rosbief mag!!!
Maar... ik zou ook zo graag! Ik heb ook al mijn hele leven katten en at ook veel rauw vlees voor mijn zwangerschap. Ik heb me laten testen voor ik zwanger werd, aangezien mijn man de kattenbak niet kan verchonen, gaat ie over zijn nek, het watje, haha... Maar helaas konden ze mij niet met zekerheid vertellen of ik wel of niet besmet ben geweest... Daarom neem ik het zekere voor het onzekere, handschoenen aan bij tuinieren en kattenbak verschonen en geen rauw vlees! (wat is doorbakken biefstuk vies zeg, haha)

groetjes
Sas

hoi,
buiten toxoplasmose, kunnen er ook andere bacterien in rauwe producten zitten. Alleen daarom zou ik het al laten staan. Maar ja ieder moet voor zichzelf beslissen uiteraard.
Ilona

Terug
Bovenaan