rauwe vis???

Hai dames,

ik weet niet meer wat wel en niet mag? sardines uit blik, gewoon rauw dus mag dat
nou wel of niet??? haring (vers mag weer wel).. weet iemand dit toevallig ook?
Ik heb zoon trek in sardines haha
alvast bedankt!!XXx

hoi,

voor zover ik weet mag je zovel sardines als haring. lees het volgende van een zwangerschapssite

Oliën en vetten
Essentiële vetzuren (linolzuur en alfa-linoleenzuur) zijn van groot belang voor onder andere de ontwikkeling en het normaal functioneren van het centrale zenuwstelsel van de baby. Deze vetzuren komen voor in: lijnzaad(olie), tarwekiemolie, walnootolie (deze niet verhitten). Daarnaast in sesam- en zonnebloemolie, walnoten, zaden en vette vis (als zalm, makreel, haring en sardines). Vetten die het minste schade geven bij hoge temperaturen zijn in volgorde: roomboter, sesamolie en olijfolie. Bij de broodmaaltijden kunnen het beste roomboter en reformmargarine gebruikt worden. (Zie verder over essentiële vetzuren Omega vetzuren).

ik eet ook gewoon haring als die maar vers is en iet uit de supermartk. je moet oppassen met vacuum verpakte vis zoals gerookte zalm ivm listeria, maar als je die ook vers bij de visboer haalt mag het weer wel. en je moet ook oppassen met roofvissen. zwaardvis, haai en bepaalde soort makreel ivm teveel aan kwik.

succes en geniet van je sardines.

xx Bambi

hoihoi.

ook ik zat lang geleden met die vraag. de nieuwe haring was er en had er zooooo veel trek in. ik nagevraagd bij mn vk. had ook al het een en ander in boekjes gelezen.

mocht idd wel rauwe vis maar zoals bambi al zei: je moet uitkijken met vacum verpakte vis. gewoon naar een visboer dus.

in de visboer heb ik nagevraagd hoe het kan dat die bacterien wel in vacum verpakte vis kan zitten en niet in verse.
dat wist hij niet echt te vertellen. wel wist hij te vertellen dat alle vis vacum verpakt wordt. en dat hij ook alles vacum binnenkreeg
nou, toen snapte ik er niks meer van.

ik durf nog steeds geen antwoord te geven of het nu wel of niet mag.
moet eerlijk bekennen dat ik toen wel die haring op heb. en af en toe haal ik ook wel eens zalm.
de boekjes en vk zouden toch  geen onzin vertellen?

liefs do

Ik heb mijn verloskundige deze vraag ook gesteld omdat ik een enorme visliefhebber ben. Van haar kreeg ik het volgende antwoord: alle gebakken en gekookte vis mag (kijk uit met tonijn ivm kwik-gehalte). De gerookte vis is een ander verhaal; vis wordt gerookt op een temperatuur van 60 graden. Bij deze temperatuur gaat de  listeria bacterie niet dood. Deze gaat pas dood bij een temperatuur van 80-85 graden. Dus alle gerookte vis zoals gerookte makreel, gerookte zalm, gerookte paling, gerookte forel en gerookte haring wordt afgeraden. De hollande nieuwe (haring) mag wél. De listeria bacterie is nog nooit in deze vis aangetroffen omdat hij diepgevroren is geweest en langdurig in een pekelbad is geweest.
De gerookte vis mag je wel hebben, als je deze nog extra kookt. Maar of dat nou zo lekker is... Met rauwe garnalan zou ik persoonlijk ook liever vermijden (tenzij meegebakken in een lekker wokgerecht oid).

De vis in blik is geconserveerd. Die sardientjes zijn volgens mij echt niet rauw, maar dat zou je even op de verpakking na moeten lezen.

Ik hoop dat je een beetje een antwoord hebt om je vraag.

groetjes!

Terug
Bovenaan