Rauwmelkse kaas

Dames help!!
Ben nu bijna 22 weken zwanger en voelde me tot gister top. Maar gister voelde ik me niet prettig, zwaar gevoel in mijn buik etc. Nu kwam ik er zojuist achter dat ik dinsdag op een verjaardag boerenkaas heb gegeten, terwijl ik dacht dat het "gewone" jonge kaas was. Deze boerenkaas was gemaakt van rauwe melk... Ik schrok hier echt enorm van... Voordat ik nu in paniek per semafoon de VK ga oproepen, weet iemand of ik me van die kaas zo slecht gevoeld kan hebben en zou dit dan betekenen dat daar de listeria bacterie inzat?? En wat heeft dat dan voor consequenties voor mijn kindje... Maak me toch wel zorgen... Heeft iemand een antwoord voor mij?? bedankt...
 
Hoi,

Volgens mij is het zo dat de zogenaamde harde kazen die van rauwe melk gemaakt zijn, geen kwaad kunnen. De bacterie kan in die kazen niet groeien en is daarom niet aanwezig in die kaas.
Kijk voor de zekerheid even op de site van het voedingscentrum. Daar staat meer informatie. En anders voor de zekerheid de vk bellen.

Succes, Gijs
 
Je hoeft je niet meteen zorgen te maken hoor!! Er bestaat kans dat er een bacterie inzit,maar dat wil dus niet zo zeggen dat het daadwerkelijk zo is.Dit geld eveneens voor filet american en biefstuk bijv. er bestaat een kans dat het besmet is met listeria of toxoplasmose.Als je je rot blijft voelen kun je evt. even je vk of ha bellen,dat je per ongeluk toch die kaas hebt gegeten en ziek bent geweest,zij kunnen je misschien verder helpen.
 
Sorry Marja hoor, maar de meeste harde Nederlandse kaassoorten zijn van gepasteuriseerde melk gemaakt. Alleen de 'boerenkazen' zijn van rauwe melk. In harde kazen van rauwe melk kan de listeriabacterie WEL voorkomen en daar moet je voor oppassen. Het gaat 'm dus om het feit of de gebruikte melk al dan niet gepasteuriseerd is, of de kaas hard of zacht is maakt niet uit.
Als je je zorgen maakt, zou ik gewoon even de vk bellen. Met een bloedtest o.i.d. kunnen ze zo kijken of je ziek bent geweest van die bacterie (antistoffen). Een antibiotica-kuurtje is dan vaak afdoende voor je kindje.
Maar het blijft een feit dat 'een keertje' een 'verkeerd kaasje' niet echt veel kwaad kan hoor, de kans dat je besmet raakt is zeer klein.

Succes!
 
Lize,
Misschien heb je wel gelijk, maar dit is de informatie die ik van mijn gyn gekregen heb, die vertelde heel duidelijk dat harde rauwmelkse kazen (dan bedoel ik geen buitenlandse kazen, maar gewone boerenkazen etc.)geen enkel gevaar opleveren, de bacterie zit er wel in maar kan zich niet zo ontwikkelen als bij een zachte kaas !
Misschien heeft hij het mis, maar ik ga ervan uit dat hij weet wat hij verteld.

Bovendien heb ik het nagevraagd bij de kaasboer, er zijn nog héééél veel kazen gemaakt van rauwe melk!
 
Hallo, heb zowel op voedingscentrum.nl gekeken én mijn VK gebeld, en inderdaad, hoewel boerenkazen eigenlijk altijd van rauwe melk zijn gemaakt, zijn de meeste boerenkazen "harde" kazen en daarin kan de listeria-bacterie vanwege het tekort aan water niet (over)leven. Dus ik hoefde me geen zorgen te maken, daarbij ook niet in elke hap zachte, rauwmelkse kaas hoeft de bacterie te zitten, maar je kunt het natuurlijk beter mijden.... Bedankt dames, ik ben weer gerustgesteld, voel me ondertussen ook weer prima...
 
Terug
Bovenaan