ravotten in de zandbak

Hoi (aanstaande) mama's!
Ook ik ben heel gelukkig zwanger, maar ik zit toch met een vraag. Ik speel graag met mijn oppaskindje lekker in een zandhoop van hen in de tuin, maar ivm met alle rare enge bacterieen (listeria/toxoplasmose) waar ik op dit forum wel eens over lees, vraag ik me af hoe safe dit is. Natuurlijk eet ik dat zand niet op, maar het komt wel op mijn gezicht. Ik weet wel dat ik immuun ben voor toxoplasmose, dus ik hoef me niet druk te maken over kattenontlasting. Maar kan die listeria ook in een zandbak voorkomen? Ik hoop op reactie, veel liefs van El

ik zag je berichtje en dit viel me meteen op....Ik weet wel dat ik immuun ben voor toxoplasmose, dus ik hoef me niet druk te maken over kattenontlasting..
jij heb daar misschien geen last van maar je ongeboren kindje in je buik en daarom word kattenbak verschonen ook afgeraden tijdens je zwangerschap over listeria weet ik niks sorry

voor zover ik weet is die listeria een melkzuurbacterie. die zit dus niet zomaar in de zandbak (TENZIJ iemand een toostje met van die lekkere verse rauwmelkse brie erin heeft laten vallen ;) )

wauw, ik wou dat ik ook wist of ik die toxo al heb gehad. denk het wel, want ik leef niet zo 'schoon'-als kind al helemaal niet!

Ik heb gewoon een bloedtest aangevraagd bij de huisarts en zo kunnen ze kijken of je immuun bent. Was geen probleem. Ik vind dat wel fijn om te weten, omdat ik 4 katten heb!

ja maar als je toxoplasmose al gehad hebt, is het toch ook niet meer gevaarlijk voor je ongeboren kind? want je geeft dan toch die imuumstoffen door aan dat babytje?
nu snap ik er helemaal niks meer van...

listeria is inderdaad een bacterie die in voeding voor komt,of je toxoplasme door geeft aan je kindje terwijl je zelf imuum bent weet ik niet....vraag het voor de zekerheid na aan je vk,ik hoorde laatst nl dat je dan nog wel degelijk uit moet kijken!

Terug
Bovenaan