Reacties van de grootouders

Naar aanleiding van de eerdere geplaatste onderwerpen hierover vraag ik me af hoe de reacties bij jullie van de grootouders waren. Bij mij was mijn moeder bij het doen van de test samen met mijn man. Toen we zagen dat we zwanger waren hebben we eerst elkaar eens stevig omhelst en waren er toch wel wat tranen van geluk. Mijn moeder zei toen dat ik gelijk mijn vader moest bellen. Ik nog heel enthousiast want ik dacht dat hij ook heel blij zou zijn. Maar nee, dit werd een grote teleurstelling. De eerste reactie was gelijk hoe ik het zover heb kunnen laten komen. Ik was namelijk aan de pil. Daarnaast haalde hij echt alles erbij. Hoe ga je het financieel doen etc. etc. Dat deed zo'n pijn. Van dolgelukkig was ik in een keer heel verdrietig en verbouwereerd dat hij zo reageerde. Mijn moeder heeft de hoorn toen uit mijn handen gepakt en gezegd wat zij ervan vond en dat we er alles aan zouden doen om het voor het kindje een goed huis te geven.
Daarna moesten we het mijn schoonouders vertellen. Mijn schoonvader was ook zwaar gelukkig. Hij vond het een geschenk, want zoveel stellen proberen al jaren zwanger te raken en ons werd het gewoon gegeven. Zijn moeder daarentegen maakte zich ook gelijk zorgen. De broers van mijn man zijn allebei niet zo goed terechtgekomen en ze verwachte niet dat mijn man dat wel kon. Haar vertrouwen is weg in haar zoons.
Een paar maanden later lag mijn vader in het ziekenhuis omdat hij ernstig ziek was. Mijn schoonmoeder vroeg toen of ze bij hem langs kon gaan onder het mom van kennismaken. Tuurlijk kon dat was mijn reactie toen nog. Twee dagen later bleek dat ze het alleen maar over ons hadden gehad en wat er allemaal wel niet fout kon gaan. Ik was zo boos. Ten eerste achter ons rug om en waar was het vertrouwen in ons? Ik heb toen een vreselijke ruzie met mijn vader gekregen en ben kwaad weggelopen. Later is het wel een beetje uitgepraat maar nooit helemaal. Tot het moment dat het echt heel slecht met mijn vader ging. Ik vertelde hem twee dagen voor hij overleed dat hij een kleinzoon kreeg. Dat was voor het eerst dat ik hem ontroerd over de zwangerschap zag. Zo is het toch nog goedgekomen. En mijn schoonmoeder: die is nu plotseling wel heel enthousiast over alles.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik wou het even kwijt.
Groetjes Eva T (33 wkn)
 
Hoi Eva,

Tjee wat een verhaal en dat allemaal terwijl jullie zo blij zijn met de zwangerschap,moeilijk is dat dan heh!
Ik weet ook niet zogoed wat ik er verder over kan zeggen....

Maar mijn ouders hebben we het gelijk na de eerste echo verteld en die waren allebei helemaal in de wolken ze konden niet wachten tot het zover was!

Mijn schoonouders hebben we het na 12 weken verteld omdat die soms nogal cru kunnen reageren,en idd ze vroegen waar we al die drukte om maakten het was nog maar zo vroeg en het duurde nog zolang"als alles maar goed gaat" was het antwoord,lekker om te horen....

Nu Daimy is geboren zijn ze apentrots hoor maar nog steeds niet zonder overdreven bezorgdheid....

Ik wil je heel veel sterkte wensen voor de komende tijd en geniet er lekker van!
Groetjes Marjolein
 
Lieve Eva,

Mijn schoonouders reageerden ook op zijn zachtst gezegd achterlijk, namelijk niet....We waren eerst bij mijn ouders geweest die van gekkigheid niet wisten wat ze moesten doen en in euforische stemming reden we naar mijn schoonouders. Hadden we wel kunnen laten.

We zijn precies 20 minuten binnengeweest. Mijn man heeft net een gloeiend heet kopje koffie weggetetterd en toen zijn we weer snel weggegaan. Wat een afgang.

Het kind was niet gepland.
Klopt maar ik ben 35 en dus was het wel een beetje tijd eigenlijk.
We waren nog niet getrouwd.
Klopte ook, we gingen wel trouwen en de bruiloft lag al vast voordat we wisten dat we een kind gingen krijgen maar toch, het deugde allemaal niet.

Ik heb na die avond serieus overwogen om nooit meer een voet bij mijn schoonouders binnen te zetten maar wat gebeurde er? Na verloop van tijd vonden ze het steeds leuker worden en nu ons kind geboren is kunnen ze er niet genoeg van krijgen.

Het zijn mensen die zich niet (goed) kunnen uiten en zich met spontane gebeurtenissen in het leven geen raad weten. Ze moesten het even verwerken en nu zijn ze helemaal om.

Ik zou als ik jou was dus helemaal niets doen en me concentreren op jezelf. Het is jullie kind en jullie beslissing om het te krijgen en al gaan ze op hun kop staan, jullie maken je eigen keuzes, niets aan te doen.

Probeer er dus boven te staan wil ik maar zeggen en ga je niet rot of schuldig voelen, jullie doen niets verkeerd. Als ze leuk opa en oma willen zijn van de baby dan zullen zij iets met jullie goed moeten maken en niet andersom.

Geniet van dat je moeder wordt meid, dat is het allerbelangrijkste nu en die ouders draaien wel bij. Zo niet, dan gaan ze een hele hoop missen en niet jij...

Sterkte en liefs,

Annemieke

 
Hoi,

wat een verhalen zeg! Dan voel ik me wel heel bevoorrecht dat bij ons iedereen heel enthousiast is en enorm mee leeft.

Groetjes, en geniet allemaal nog van de zwangerschap!
Irene.
 
Ik ben ongepland zwanger, dus dat speelt wel mee in mijn verhaal, het is wel ontzettend gewenst. Er is geen twijfel geweest over het houden van...
Nou, hier dan onze reacties:

Mijn moeder: "Als je maar weet dat je de keus hebt tot abortus."
-Ik:"Nee, mam, absoluut niet."
-Zij: "Dan wil ik wel oppasseen! Gefeliciteerd!!! OOOOH, ik ben zo blij!"
Mijn vader: "O, kan ik eindelijk weer een traphekje maken."

Mijn schoonmoeder: "WAT, maar je bent nog zo jong!"
-Ik:"Jij was 17."
-Zij:"Ja, klopt, kom hier en geef me een dikke knuffel!"
Mijn schoonvader:"Als 't een jongen is, ga ik 'm leren fietsen."
-Mijn vriend:"En als 't een meid is?"
-Mijn schoonvader:"Ja, dan ook..."

Mijn Oma:"Je blijft toch wel werken, he."
Waar denkt zo'n mens aan?!?!?!
Ze vindt 't wel super, hoor. Het wordt haar 16e achterkleinkind!
 
Bedankt voor de ontzettend lieve reacties! Vanmiddag komen mijn schoonouders weer op bezoek. Ik zag er eerst tegenop omdat ze altijd zo ontzettend gaan zeuren. Ik heb namelijk last van bi en daarbij ook mijn ribben, dus mijn bewegingsvrijheid is zeer beperkt. Ook heb ik deze week al af en toe een wee gehad. Toen mijn man dit aan ze vertelde begon ze gelijk weer dat zij dat allemaal niet had. Het is toch ook niet mogelijk om dat allemaal te hebben zegt ze dan. Door jullie reacties luister ik het nu aan en lach inwendig dat ik de gelukkigste vrouw ter wereld ben. Ik weet dat het allemaal goed zit!

Nogmaals bedankt en ook voor jullie genietse en succes
 
fijn he, opa's en oma's. Dat is een onverwacht 'kadootje' dat je ouders en schoonouders ineens weer zo meedoen in je leven zo gauw als je kinderen krijgt. Trek je er niet teveel van aan, ze zijn vaak een stuk bezorgder dan nodig (ook over financien etc). Dat schijnt erbij te horen en eigenlijk bedoelen ze het natuurlijk wel goed maar het is zo'n domper als jezelf zo enthousiast bent. Ik heb ook een moeder die fijn reageerde. Eerst zeurt ze jaren aan mijn kop dat mijn broer een tweede kind moet krijgen en toen ik vertelde dat ik voor de tweede keer zwanger was kreeg ze een acute depressie (letterlijk). Vond dat wij dat financieel niet aan zouden kunnen en mijn broer wel. Blijkbaar mogen alleen rijke mensen kinderen krijgen in haar ogen. Nou ja, voorlopig hoef ik haar dus niet te zien en als het kind er is dan zien we wel verder. Als je zwanger bent moet je gewoon even egoistisch zijn hoor, het gaat om je kindje en jou, niet om hun emoties.
Succes
 
Terug
Bovenaan