recept voor baby en ouders

A

Anoniem

Guest
gejat en aangepast uit het opperdepop kookboek van ah:

FLUORISEREND GROENE FLUWEELZOET-ZACHTE PRUT

kook 1 zak erwtjes (liefst die hele kleine want die zijn lekker zoet) 5 minuten
snijd 1 courgette (en optioneel:  1 teen knoflook) in blokjes en kook die 5 minuten mee

afgieten en als je er knoflook in gedaan hebt vis je die er nu even uit.

pureer de groenten

geef 1 portie aan je baby

voor de groten: over de rest van de groente voeg je naar smaak peper en zout toe, eventueel scheutje olijfolie. heerlijk bij gekookte paste met gerookte zalmsnippers of geraspte kaas

klinkt goed! Maar mag Berend al knoflook dan? Ik dacht dat ze tot 1jr uien, knoflook, prei etc nog moesten mijden ivm darmpjes?
Groetjes mira

wat voor soort erwtjes zijn dat dan? ik ken alleen die pakken van silvo met gedroogde erwten waar ik erwtensoep van kook. moet ik die dan hebben?
lijkt me errug lekker namelijk!

@ mira:
nee Berend eet de knoflook niet op, wij wel (tip: tel de stukken knoflook voor je ze meekookt, dan weet je ook hoeveel je er naderhand uit moet vissen). Zijn eten rook wel heel lichtjes naar knoflook, maar dat vond hij niet erg. Hij vond het heerlijk.

Mocht er onverhoopt toch een klein stukje knoflook terecht komen in de portie voor je kindje...door het koken van de knoflook wordt hij veel lichter verteerbaar en heel mild (bijna zoet) van smaak.

@ Ruth:
1 zak diepvrieserwtjes bedoel ik, liefst kleine erwtjes (extra fijn).

@ Ruth.

bij het vorige receptentopic had ik ook nog een tip om die pompoenpuree makkelijker en lekkerder te maken. ik zoek het even voor je op.

pompoen tip:

in het baby-kookboek van stefan kleintjes staat ook een recept en dat is hier goed bevallen (zelfs bij papa en mama)

kook stukken pompoen in wat water gaar (het schillen kun je ook doen als de stukken al gaar zijn, veeeeel makkelijker).

kook de laaste 5 minuten een appeltje mee (soort maakt niet uit, klokhuis weghalen, schillen hoeft niet per se)  

prak of pureer een portie  pompoen en  appel voor de baby.

voor papa en mama:
roer door de rest van de pompoen naar smaak zout, oregano (hoe meer hoe beter!) en (kruiden)kaas

was echt lekker!

Janneke,
bedankt voor je tips. Ik ga die erwtjespuree zeker proberen!
En die pompoentip: geweldig, dat schillen zal ik de volgende keer na het koken doen, wat een rotkarwei zeg! Floor vond het trouwens wel lekker, anders was het helemaal voor niks geweest, haha!
groetjes,
Ruth

oh ja, over die fluweelgroene prut....:

Ik had laatst onze portie ook gepureerd (met de knoflook erbij) en dan heb je een hele mooie dikke pastasaus die goed aan de pasta plakt.

Terug
Bovenaan