Recept voor pepernoten bakken

A

Anoniem

Guest
Hoi hoi,

Naast onze kleine dreumes van 16 maanden (vandaag op de kop af, wat vliegt de tijd) hebben wij ook een peuter die volgende maand (ai, dat is snel) 3 wordt. Nou wil ik vandeweek met hem een keer pepernoten gaan bakken, maar hij heeft de pech dat mama geen keukenprinses is. OK, ik kan een normaal gerecht op tafel zetten, maar je moet bij mij niet met taarten, cake, koekjes of pepernoten aan komen zetten, want die haal ik gewoon bij de Hema of Jumbo, ha ha.
Maar goed, ik wil wel mijn best doen natuurlijk, dus nu ben ik op zoek naar de ingredienten, het recept en hoe ik het allemaal moet doen (ja, alles bij elkaar mikken en kneden en balletjes maken en verder?). Ik heb een combimagnetron en daar zit dus een ovenfunctie op. Nou heb ik weleens van bakfolie gehoord, heb ik dat dan ook nodig?

Kortom: HELLUP! Het lijkt me zo leuk om met ons ventje in de keuken te gaan staan knellen en lekker die geur van onze pepernootjes te ruiken!

Liefs Miranda

Ingrediënten

150 g boter
125 g bruine basterdsuiker
10 g speculaaskruiden
250 g zelfrijzend bakmeel
4 eetlepels melk

Materialen

bakpapier
bakblik

Bereiden
1. Verwarm de oven voor op 160 °C. Kneed de boter, de bruine suiker, de speculaaskruiden, het zelfrijzend bakmeel en zout naar smaak goed door elkaar. Voeg nu lepel voor lepel de melk aan het beslag toe, zodat het een lekker soepel deeg wordt.
2. Bekleed de bakplaat met bakpapier. Maak van het deeg kleine balletjes, leg ze op het bakblik en druk ze iets plat. Bak ze in de oven in 15-20 minuten lichtbruin en gaar.

Tip: Drie versiertips: 1. Pepernoten met chocoladeglazuur, bespikkeld met witte eetbare chocoladevormpjes. 2. Pepernoten met poedersuikerglazuur (zelf make
n door poedersuiker en ranja te mengen), bespikkeld met eetbare suikervormpjes. 3. Pepernoten met chocoladeglazuur, bespikkeld met knispers.

Zo, zie hier het recept voor pepernoten. Is duidelijk toch? Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het wel!!

Ik bak ook ieder jaar pepernoten. Erg gezellig en vooral errug lekker!

Thanx voor het recept en bereidingswijze! Ik ga een poging wagen! Ik denk alleen dat het zoeken van zelfrijzend bakmeel een probleem wordt, ha ha. En mijn bakplaat, die heb ik vast ergens liggen, maar waar? Komt goed, 1000x dank!

Hoi hoi,

Nog een tipje: ik zag net in de supermarkt (Super de boer) voorverpakt pepernoten deeg liggen. Alleen nog maar balletjes draaien en de oven in.....
Dit staat op hun site:

Uw eigen kruidnoten maken?      

Nu Sinterklaas al bijna weer aan wal gaat, is de tijd van het lekkere snoepgoed ook weer aangebroken. Super de Boer komt nu met een origineel product, namelijk Super de Boer Kruidnotendeeg. Wat is er leuker dan samen met je kind je eigen kruidnoten rollen en bakken? Makkelijk om te maken, leuk om samen te doen en lekker om te eten.  Een rol Super de Boer Kruidnotendeeg is 250 gram en goed  voor circa 100 kruidnoten. Kruidnotendeeg is deze week verkrijgbaar bij  Super de Boer voor €1.99.  

Succes!
Karin

Terug
Bovenaan