Recepten baby 1 jaar.

Hoihoi, mijn dochter wordt aanstaande zaterdag 1 jaar en ik ben opzoek naar recepten die ik voor haar kan maken en die we zelf ook kunnen eten. Ik ben echt even heel inspiratie loos.

Het komt hier al snel neer op aardappeltjes met een stukje vlees en wat groente of pasta met kip/gehakt en groente.. maar ik zoek dus meer dingen!

Succesnummers hier zijn:

Lasagne of Macaroni,
Pasta met (vegan) pesto en courgette,
soep van geroosterde tomaat en paprika met brood/soepstengels,
Pasta met zelfgemaakte spinazie a la crème en meegebakken gerookte zalm,
Een ovenschotel met kerrie, gehakt en bloemkool
Linzensoep
Linzencurry met naan 

Maar die van ons houdt dus ook niet van losse onderdelen haha. Als ik aardappels, vlees en groente maak wordt er bijna niks gegeten. Deze gerechten gaan er eigenlijk altijd wel prima in, al eet ze nooit consequent evenveel hoor. 

Couscous / bulgur met rozijntjes , kerrie, cherrytomaatjes en stukjes vlees & groente naar keuze is echt een favoriet van ons kleintje , Soepjes & ovenschotels kan je natuurlijk ook super veel mee variëren ? wel een leuk topic ik lees ook even mee wat er zoal gemaakt word !

Wij koken eigenlijk zo goed als zoutloos (altijd al) en vanaf zo ongeveer 1 jaar eet onze zoon alles wat wij ook eten. Eten we iets van rood vlees of stoofpotje (met flinke scheut wijn) dan doe ik wat kant en klare vega gehaktballetjes in een pannetje. Bij iets waar ik m'n twijfels over had deed ik een portie poffertjes in de magnetron (die kan je trouwens prima invriezen). 
Bijna 4 jaar en eet echt alles wat los en vast zit. Van zuurkool tot rabarber en van spruiten tot flink gekruide hachee en chili con carne. 
Had hij er een andere mening over dan roerde ik er nog wel eens appelmoes door, maar daar hoeven we tegenwoordig niet meer mee aan te komen ?

Ik maakte eigenlijk altijd alles hetzelfde, maar als iets pittig was dan deed ik de bereiding voor de baby in een ander pannetje. Bijvoorbeeld bij curry dan deed ik kokosmelk en groenten in andere pannetje met een heel klein beetje specerijen (voor de smaak), daarna met de rijst mengen en dan at ze hetzelfde als wij maar minder heftig. 
Verder is bij ons een succes Orzo pasta met tomaten en paprika, recept van lekker simpel.Dochter is inmiddels wel 2,5 maar weet het niet meer exact van toen ze 1 was..  Griekse orzo met feta | In 20-25 minuten klaar! - Lekker en Simpel
Pasta's vond ze altijd lekker, bijvoorbeeld ook pasta alla norma met tomaten en aubergine. Pasta alla Norma | The Cooking Stories
Zoete aardappelstampot met boerenkool (uit diepvries) met vegetarische balletjes ook een succes en gezond! Hier een recept gevonden, ik doe het zonder feta en met vegetarische balletjes maar kan ook met vlees natuurlijk. Zoete aardappel stamppot met boerenkool - Jaimy’s Kitchen (jaimyskitchen.nl)
Ik kookte dus gewoon altijd wat wij aten. Verder maak ik van succesnummers altijd grootte porties en vries kleine porties ervan in> Als we dan iets eten wat ze niet lust, kan ik altijd wat anders aanbieden wat wel gezond is :) Vooral de stampotten en pasta's kan je makkelijk invriezen.

vanaf 10,5-11 maanden at onze dochter eigenlijk volledig met de pot mee, en geeff ik haar dus alles wat wij ook eten. Het enige wat we doen is zout en eventuele pepers pas op ons eigen bord toevoegen. 
Oftewel, je kunt helemaal los haha! pak elk willekeurig receptenboek of receptenwebsite erbij en ga ontdekken!
Succes en vooral ook veel plezier!

Terug
Bovenaan