Recepten oefenhapjes

<p>Hallo allemaal, </p><p>Ik dacht: laat ik eens een topic starten om recepten voor oefenhapjes met elkaar te delen.</p><p>Ter inspiratie, maar ook ok zelf lekker te delen!</p><p>Ik ga morgen een dagje kokkerellen voor mijn mannetje en kan wel wat inspiratie gebruiken!</p><p>Dus kom maar op met die lekkere hapjes groente en fruit!</p><p>Zal ik de spits afbijten?</p>peerbanaansap van sinaasappel<p>Schil de peer en snijdt in stukjes. De stukjes peer een paar minuutjes koken. Snijdt de banaan in plakjes. Doe de peer en banaan in de blender, of pureer met staafmixer. Doe er nog sap van een sinaasappel bij. Zelf even kijken hoeveel, anders wordt het snel te dun. Roer alles goed door elkaar en je hebt een heerlijk fris fruithapje!</p>

Wat een leuk idee!
het aparte groentehapje wat hier goed werkt:
- pompoen (oranje ronde)
- aardappel
- gekookte jonagold appel

snijd een halve pompoen en haal de pitten er uit. Verwijder de schil. Snij het vlees in stukken en doe in de pan. Snijd 1 of 2 kruimige aardappelen in even grote stukken en doe erbij in de pan. Giet water over de groenten en kook dit ongeveer 10-15 minuten.
schil 1 jonagold appel, snijd in stukjes. Doe een klein laagje water in de pan en kook ongeveer 20minuten tot een moes.
giet de gekookte groenten af, gooi de appelmoes erbij en mix alles met de staafmixer. Zo heb je een heerlijk herfsthapje!

Wat mijn dochter heel lekker vind is
appel/ peer/ kaneel
Banaan/ avocado 
Wortel/ aardappel/ kabeljauw/ bieslook
Tomaat/ ui/ pasta/ basilicum
Risotto/basilicum/ oregano/ courgette
Bloemkool/aardappel/ nootmuskaat 
Ik doe bijna bij alle hapjes momenteel gevriesdroogde kruiden. Ik merk dat ze hierdoor met nog meer smaak zit te eten. Soms kunnen babyhapjes zo flauw smaken.  Alle groente doe ik eerst een beetje fruiten in goede olijfolie, zo komt er ook meer smaak vrij. Mijn dochter is nu 7 maanden. Heb dit bij mijn oudste ook zo gedaan en die eet werkelijk alles. Van spruitjes tot champignons tot olijven, en alle soorten fruit en groenten. 

Avocado valt hier erg goed in de smaak! En al helemaal als het gemengd wordt met banaan en peer. Of aardbeien. Ook mango met of zonder banaan of aardbeien! Daarnaast is avocado ook nog een super gezond!
Ook maak ik graag hapjes met pastinaak.naast de meer standaard combinaties
Ik maak alleen hapjes met groente en fruit die wel zelf ook eten, zodat ze kan wennen aan de smaken. En inderdaad ook regelmatig met kruiden!
Wat ook handig is, om in te vriezen als ijsblokjes en dan in een grote doos doen, dan kan je telkens de hoeveelheid blokjes pakken die je nodig hebt. Onze dochter eet namelijk steeds meer en zo kan ik makkelijk de hoeveelheid aanpassen!

Gebruiken jullie al kruiden ja? Mag hij dat al met 4 maanden? Ikzelf houd heel erg van lekker eten en wil mijn zoontje dit ook zeker meegeven. Dus als hij al kruiden mag, ga ik dat zeker gebruiken! 
Avocado is hier ook een favorietje!! Gisteren toevallig icm mango gehad! ?

Tip: groenten en fruit uit de vriezer. Dit vond ik echt super makkelijk. Zo kon ik heel veel variëren in smaken zonder een hele broccoli of avocado aan te hoeven snijden. 
Ik gebruikte ook vaak een stoommandje van de IKEA. Daar kun je alles in doen en blijft de smaak behouden. Het is ook nog eens super snel gaar! 
Couscous en quinoa vond mijn dochter ook fantastisch. Hier wordt een hapje net iets steviger van en het is makkelijk weg te krijgen voor een kleintje 
Opperdepop is een leuk kookboek van de ah. Veel recepten staan ook op de website en op Pinterest.

Wij kregen van het cb het advies om ook al te beginnen met pindakaas en ei aan te bieden.
Nu heb ik vanochtend een klein stuk banaan geprakt en daar n heel klein beetje pindakaas doorgeroerd. Dit staat nu zeker bij stek bovenaan zijn lijstje van favo fruithapjes!
Hij was er helemaal wild op! Had het ene hapje net in de mond en begon al wild te trappelen met beentjes, zwaaien met armpjes en mondje al open voor het volgende hapje!! Lachen en kirren van plezier, echt te grappig!
Dus banaan en pindakaas it isss!! ?

Terug
Bovenaan