Recepten vanaf +- 10 mnd

A

Anoniem

Guest
Hier weer een nieuw topic over receptjes! De topic 'receptjes uitwisselen' lees ik nog steeds met veel plezier!! Hierin staan vooral recepten vanaf ongeveer een half jaar. Maar omdat de baby's best wat verschillen qua leeftijd zijn sommige net een stapje verder met eten.
Zo gaan de eersten alweer hard op weg naar de 10 maanden. En als je Opperdepop moet geloven is dat al een heel stap dichterbij normaal mee-eten.
Dus vandaar de vraag, weet iemand nog leuke recepten voor deze leeftijd? En natuurlijk zou het ook fijn zijn als je deze in kunt vriezen. Maar dit laatste is geen moeten.
Nou omdat ik me er net in verdiep heb ik geen eentje klaar liggen. Ik zal eens rond gaan neuzen. En natuurlijk naast tonijnkoekjes en omeletten  uit opperdepop zal ik ook gewoon aardappels  maken.
Nou ik ben benieuwd!

Mijn ventje is pas 6 mnd, maar ik heb de afgelopen dagen een paar voortvarende receptjes in elkaar gedraaid. Mika heeft nooit last (gehad) van z'n darmpjes, dus ik durf hem wel iets meer te geven dan alleen de hele milde dingen. Maar voor kindjes vanaf 10 mnd zijn dit misschien leuke dingen die erg gaan lijken qua smaak op "met de pot mee eten":
(alvast sorry voor de "amateuristische maatgeving"; ik werk vaak een beetje op gevoel...)

Kipstoofpotje:

- 1 kipfilet
- 300 ml groentebouillon (zoutarm,van tablet; in
het reformschap van de supermarkt gevonden)
- +/- 40 gr geraspte kokos (klein
handje)
- pompoen in blokjes (ongeveer 4 handen vol, kan
ook met wortel)
- 1/2 paprika (geel en/of groen)
- 4 gedroogde abrikozen
- 1/2 theelepel kerriepoeder
- 1/4 theelepel geraspte verse gember
- rijst (+/- 6 handjes)

Bouillon aan de kook brengen, daarna de rest van de
ingredienten toevoegen, behalve de rijst. Alles opnieuw aan de kook brengen, dan
voor 1 1/2 uur op 180 graden in de oven of laten sudderen op je gasfornuis.

Na de suddertijd de rijst koken en afgieten. Daarna
alles bij elkaar doen en pureren. Of de rijst gewoon na het pureren
toevoegen.
Chilli Con Carne (zonder chilli)

- 150 gr rundergehakt
- 1 kleine ui (gesneden)
- 1 blik tomaatstukjes (zonder toevoegingen
natuurlijk)
- 1/4 pak gedroogde bruine bonen (minimaal 8 uur
weken!)
- 1 wortel (geraspt)
- 1/2 paprika (in blokjes, rood en/of
geel)
- 1 eetlepel selderie (gesneden)
- 1/2 theelepel kaneel
- 1/4 theelepel komijn

Gehakt rulbakken, ui glazig bakken. Daarna andere
ingredienten toevoegen. Aan de kook brengen en 2 uur op 160 graden in de oven of
laten sudderen op je gasfornuis. Om niet teveel vocht te laten verdampen is het
slim om het mengsel af te dekken met bakpapier en dan de deksel erop te doen.

Na de suddertijd alles pureren. Lekker met rijst.

Bij beide receptjes is de gebruikelijke "pit" een beetje uitgehaald, omdat ik zonder zout en scherpe ingredienten wilde koken voor m'n kindje. Als je zelf ook mee wilt eten (de hoeveelheden zijn voldoende voor kindje + 2 volwassenen), kun je bij het kipstoofpotje (rode) peper, zout en meer kerrie en gember toevoegen. Bij de Chilli Con Carne natuurlijk (rode) peper, zout en chillipoeder toevoegen.
En beide gerechtjes niet pureren en de rijst natuurlijk apart erbij serveren.

Mika heeft gisteren de kipstoofpot gegeten en geen problemen gehad met de kerrie, gember of kokos (was ik een beetje benieuwd naar).

Succes!

Jacoline.

Klinkt goed! Nu alleen nog zorgen dat alle kruiden in huis zijn :D! Maar dit klinkt wel als echte maaltijden zeg! Is weer wat anders dan die beginhapjes!

@Anoniememama; oh ja, daar had ik ff geen rekening mee gehouden. Ik maak tegenwoordig veel echt helemaal zelf (dus geen kant-en-klare mixjes). Dus ik heb al een flinke collectie kruiden op voorraad... En juist voor die kleintjes vind ik dat ook wel handig, want in de kant-en-klare mixjes zit vaak zout en allerlei andere toevoegingen. Zo heb ik veel beter zelf in de hand wat ik wel of niet toevoeg en in welke hoeveelheid. En ik vind zelfgemaakte goulash, chilli con carne en andere stoofpotjes ook net iets lekkerder!

Afijn, er komen vast nog meer ideetjes hier, waarvoor je geen kruidenkast nodig hebt!

Niet verkeerd hoor een kruidenkastje . We hebben al een leuke collectie, maar er kan altijd meer bij...

Terug
Bovenaan