recepten

A

Anoniem

Guest
Jawel... op verzoek  zet hier je recepten, of ideeën neer!!!

Hier komt mijn lekkere salade (en gezond!!)

1 ui - in 1/2 ringen
2 gele/rode paprika's in reepjes
1/2 komkommer in stukjes/reepjes zonder zaadlijsten (met schil!)
4 tomaten in stukjes (alles!)
150 gram feta kaas
Eventueel olijven
eventueel 1 knoflookteentje
olijfolie, basilicum, rozemarijn (vers of gedroogd)

Doe in de kom 1 a 2 el olijfolie (of ander soort als je het niet lekker vind)
Knijp 1 teentje knoflook erin uit, en kruiden erbij.

Snijd alles in stukjes maar haal uit de komkommer de zaadlijsten eruit.
Doe alles in de kom erbij lekker mengen, doe op het allerlaatste moment de feta in blokjes gesneden erbij.... Jammie!!!!

Groetjes Debby mv B'Elanna

Pasta met olijven en champignons (2 personen);

- bakje champignons
- 150 gr. zwarte olijven zonder pit
- rood spaans pepertje (niet gelijk schrikken, je kan ook de helft nemen en als je de zaadlijsten verwijderd en even met een theelepeltje langs de binnenkant gaat issie echt niet zo scherp meer)
- 2  eetlepels verse peterselie,
- teentje knoflook (of twee als je durft en niet meer ergens naar toe hoeft)
- bakje cherry tomaatjes
- olie
- pasta voor 2 personen (+/- 200 gram)

champignons + knoflook klein snijden en een paar minuten bakken (+/- 5 minuten), champignons, knoflook, olijven, peterselie en het pepertje in de keukenmachine pureren tot je een glade massa hebt, eventueel wat olijf olie toevoegen.

Ondertussen ben je ook de pasta aan het koken en heb je een koekenpan klaar staan voor de cherry tomaatjes. Koekenpan zonder olie op het vuur en gloeiend heet laten worden, net zolang opbakken tot de schil gebarsten is.

Pasta meng je met de champignon-puree, dit verdeel je over twee borden en de cherry tomaatjes doe je daar boven op. Eventueel kan je het afmaken met wat geraspte (parmezaanse) kaas.

Lekker, simpel, snel en licht!

Groetjes, KT

Jammie, krijg al honger.

Aardappels uit de oven met olijfolie en rozemarijn.

Zet je oven aan op 250 graden. Snijd de aardappels ( vastkokend ) in  blokken van ongeveer 3 cm. Kook ze 5 minuten.
Doe ze in een ovenschaal en giet er wat olijfolie overheen. Even goed schudden zodat overal olijfolie op zit. Doe ze in de oven.

Na 20 minuten doe je er 2 of 3 rode ( grof gesneden ) uien in en een paar ( platgeslagen ) tenen knoflook. Een tak rozemarijn fijnsnijden en erbij doen en een bos selderij erbij.

Het geheel nog 30 minuten in de oven ( af en toe de schaal even schudden )

Die aardappeltjes passen goed bij mijn salade!! jammie!! beetje gyros erbij, en klaar!

oh ja.. ik maak ook altijd zelf knoflooksaus.. ik vind die kant en klaar flesjes echt verschrikkelijk vies!
Mijn (verse)knoflooksaus kan dus ook door kids worden gegeten, doordat ik de scherpte van de knoflookteentjes afhaal.
oke... het is niet gezond... maar wél erg lekker!!!

mayonaise of fritessaus (zelf vind ik mayo lekkerder)
gedroogde peterselie (2 theelepels of vers)
3 á 4 teentjes (kleintjes, anders 2 á 3 grote) knoflook
Kokend heet water

Pers de knoflook uit in een schaaltje, en doe de peterselie erbij. (fijn)
die er 2 á 3 eetlepels kokend heet water overheen, dit haalt de scherpte uit de knoflook, en laat het staan.
Als het is afgekoeld, doe je er mayo bij.. of doe het mengseltje in de aangebroken pot mayo (doe ik meestal) ongeveer... 250-300 gram (1/2 tot 3/4 pot zaanse roem)
Je kan het nog best een tijdje bewaren in de koeling... als het niet opgaat...

Groetjes Debby mv B'Elanna

WAUWIE, die knoflooksaus smaakt vast goed bij de BBQ.

Oh en die aardappeltjes moeten MET schil trouwens.

Terug
Bovenaan