Recht op extra pauze?

Ik heb gehoord en gelezen dat als jr zwanger bent je recht heb op extra pauze. Maximaal 1/8 van je uren die je moet werken. En ook doorbetaald zodat je niet eerder hoeft te beginnen of langer door hoeft te gaan.
Nou heb ik dit aan mijn leidinggevende gevraagd omdat ik af en toe moeite heb met werk en extra pauze mij misschien kan helpen. Maar mijn leidinggevende zegt dit NOOIT gehoord te hebben. En zegt dat het ook niet in het cao staat.
Dus vroeg me af hoe het zat. Krijg je alleen extra pauze als je verloskundige dat dan aanraad? Of ligt het aan de sector die je werkt? Of doet mijn leidinggevende gewoon of hij 'dom' is zodat hij het niet hoeft te geven ?

Xx

Voor zover ik weet is dit verplicht! Je hebt inderdaad recht op 1/8 van je uren, dit wordt gewoon doorbetaald. Ik werk 4 uur per dag in een kledingwinkel en krijg sinds ik zwanger ben een half uur per dag pauze door deze regeling. Ik weet wel dat sommige werkgevers het zelfs verzwijgen zolang de zwangere vrouw er zelf niet over begint. Naar mijn weten geldt dit voor elke sector.. Google het maar eens. Volgens mij is je baas echt verplicht om je dit te geven.

Je hebt recht op extra pauzes. Er moet zelfs een plek aanwezig zijn waar je goed kan rusten en eventueel kan liggen. Kijk even op de site van het UWV, daar kan je veel informatie op vinden mbt je rechten als zwangere. Ik denk idd dat je leidinggevende zich van de domme houdt. Jammer dat zwangerschap nog altijd als zo n issue wordt gezien door werkgevers en leidinggevenden.

Dit zijn ze inderdaag verplicht!! 
Aanpassing werktijden bij zwangerschap
Ook kunnen de werktijden en rusttijden worden aangepast. Op de volgende zaken heeft u recht, maar overleg wel altijd met uw werkgever:

regelmatige werktijden en rusttijden;
extra pauzes (maximaal 1/8 deel van uw werktijd);
een geschikte, afsluitbare ruimte om te rusten (met bed of rustbank);
geen onregelmatig werk, overwerk en nachtdiensten;
noodzakelijk zwangerschapsonderzoek als dat onder werktijd plaats moet vinden. Uw loon wordt doorbetaald voor de duur van het zwangerschapsonderzoek en de reistijd.

U heeft hier tot 6 maanden na de bevalling recht op (met uitzondering van de onderzoeken)
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsomstandigheden/vraag-en-antwoord/kan-mijn-werk-worden-aangepast-tijdens-mijn-zwangerschap-of-na-mijn-bevalling

om hier even op in te haken, met een vraag, in dat stukje staat geen onregelmatig werk, hoe moet ik dit zien? ik werk namelijk wisselende uren, overdag/s'avonds, kan ik dan vanaf een bepaald moment in principe gaan eisen dat ik maar 1 soort dienst wil draaien? 

Terug
Bovenaan