Rechten vader

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Een paar maanden geleden heeft mijn vriend 'de ongeboren vrucht' erkend... Toen werd ons verteld dat hij daarmee eigenlijk alleen aangifte mag doen van de geboorte, maar vervolgens nog geen vader is, zowel biologisch als juridisch... Daarvoor moeten we een formulier invullen (na de geboorte) en dan moet worden opgestuurd naar het Kantongerecht. Daarna zou hij zowel 'de biologische vader' (dat is hij natuurlijk toch wel...) én de juridische vader van ons kindje zijn.  

We zijn  'ongehuwd samenwonend' mét een samenlevingsovereenkomst. Nou is mijn vraag:

Wat hebben jullie gedaan of gaan jullie doen om te zorgen dat de vader officieel de voogdij krijgt (dus alle rechten die je maar bedenken kan...)? Moet dit ook op het gemeentehuis geregeld worden of  moet dit dus bij de Kantonrechter. Of moet je hiervoor naar de notaris?

Hoop dat jullie m'n vraag begrijpen..? Ik begrijp er zelf bar weinig van eigenlijk :)

Bedankt alvast!

Groetjes, Mamamski
36 wk, 6 dg

quote: Mamamski schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('14-05-2007 21:58:05'));

Hoi,

Een paar maanden geleden heeft mijn vriend 'de ongeboren vrucht' erkend... Toen werd ons verteld dat hij daarmee eigenlijk alleen aangifte mag doen van de geboorte, maar vervolgens nog geen vader is, zowel biologisch als juridisch... Daarvoor moeten we een formulier invullen (na de geboorte) en dan moet worden opgestuurd naar het Kantongerecht. Daarna zou hij zowel 'de biologische vader' (dat is hij natuurlijk toch wel...) én de juridische vader van ons kindje zijn.  

We zijn  'ongehuwd samenwonend' mét een samenlevingsovereenkomst. Nou is mijn vraag:

Wat hebben jullie gedaan of gaan jullie doen om te zorgen dat de vader officieel de voogdij krijgt (dus alle rechten die je maar bedenken kan...)? Moet dit ook op het gemeentehuis geregeld worden of  moet dit dus bij de Kantonrechter. Of moet je hiervoor naar de notaris?

Hoop dat jullie m'n vraag begrijpen..? Ik begrijp er zelf bar weinig van eigenlijk :)

Bedankt alvast!

Groetjes, Mamamski
36 wk, 6 dg

Het is inderdaad zoals ze je vertelde bij het erkennen van de ongeboren baby.
Wij hebben dat met  19 weken gedaan.  Toen kregen we formulieren mee voor de kantonrechter waarin staat dat ik toestemming (je moet getekend hebben en legitimeren) geef dat mijn vriend de volledige rechten als vader krijgen mag.   Daarmee gaat vriendje lief straks naar de kantonrechter en klaar. Regel dit formulier nog wel effe voor je bevalling anders moet je mee naar de kantonrechter, en na je bevalling zit je daar niet direct op te wachten.
Kwestie van samen formuliertje halen, samen tekenen + legitimeren en dan kan je vriendje het afgeven dus.

Succes je laatste weekjes

xxx Annette (22 wk)

Ok dus als ik het goed begrijp hoef je niet ook nog eens naar de notaris om dit te regelen? Wellicht alleen voor de testamenten ofzo?

dank je,
Mamamski

Hi,

Ik weet niets van erkennen van de ongeboren vrucht en alles wat daarna komt. Helaas kan ik je niet verder helpen. Ik kan je wel vertellen wat wij gedaan hebben om de vader juridisch te erkennen: trouwen! Dat vonden wij de makkelijkste optie. Trouwen, zonder feest etc., puur dus alleen om ons kindje.

Gr. Tamara.

Hoi. toen ik zwanger was van mijn eerste waren we ook niet getrouwd, maar ik dacht ook van Ach, we gaan naar het gemeentehuis om het kindje te erkennen en klaar is kees...Nou vergeet het maar!
Je vriend moet idd allereerst het kindje erkennen (had je al gedaan las ik), en dan na de geboorte moet hij, met inschrijving uit het geboorteregister en schriftelijke toestemming van de moeder, jij dus, alles opsturen naar de rechtbank (kantonrecht), en dan krijgt hij officieel ook de voogdij over jullie kindje.. Ik ben daar in eerste instantie best boos om geworden want ik vroeg op het gemeentehuis of dat perse na de geboorte moest, en dat was dus het geval..
Ik zeg tegen haar Maar als er met mij tijdens de bevalling iets gebeurd, wat dan?? Maar ja het enige wat zij daarop wist te zeggen is dat ze hoopte dat de band tussen mijn ouders en (toen nog) vriend goed was, want anders had mijn vriend pech!
Bij de volgende zwangerschap wilde we dus wel getrouwd wat vorig jaar juni dan ook is gebeurd, en nu komt nummer 2 eraan in juli...
Succes!!
Gr. Anne-Marie

Terug
Bovenaan