Redressie helm.

Hallo allemaal,

Mijn zoontje (9 maanden) heeft eigenlijk vrij snel na de bevalling een plat achterhoofdje gehad. Ik heb dit tientallen keren aangegeven op het CB, die zeiden elke keer dat het wel mee viel en dat het wel bij zou trekken zodra hij ging zitten enzo. Elke keer begon ik er weer over en elke keer kreeg ik het zelfde antwoord. Op een gegeven moment ben ik naar de huisarts gegaan omdat ik er geen verandering in zag komen, die heeft mij direct doorverwezen naar de kinderfysio (daar loopt hij nog steeds bij), maar op een gegeven moment kon zij ook niets meer voor hem betekenen, hij loopt namelijk ook achter in zijn ontwikkeling. Nu de afgelopen keer op het CB (kreeg weer een andere arts) zei zij dat het wel heel extreem was zijn afgeplatte hoofd en zei zij dat het niet meer vanzelf bij zou trekken. Ik zal eerlijk zeggen dat ik toen in tranen ben uitgebarsten en toch ook wel enorm kwaad ben geworden, geef je het elke keer aan en dan gebeurd er niets en nu krijg je dit op je brood. Heb ook meteen een verwijsbrief gekregen voor het ziekenhuis in Tilburg voor een redressiehelm, aankomende dinsdag (12-10-04) moeten we er naar toe, om te kijken of een helmpje nog zin heeft omdat hij al 9 maanden is.

Nu is mijn vraag heeft 1 van jullie hier ervaringen mee, en hebben jullie misschien tips, vragen die ik kan stellen. Heb wel het 1 en ander gevonden op het internet maar op zich is er niet veel van bekend.

Kunnen jullie mij misschien helpen????

Groetjes Geriena.
 
Hoi Geriena,

Jeetje meid ik kan me voorstellen hoe erg je geschrokken bent.

Weet je het cb heeft met zulke dingen veel te weinig ervaring en sturen ouders bijna altijd weer weg als ze met dit aankomen. Helaas want zo als je ziet komt het idd niet altijd vanzelf weer goed.

Ik kan alleen maar uit werkervaring zeggen dat met een helmpje heel veel weer goed komt. Ik hoop dat het voor een helmpje niet te laat is.

Het komt vaak voor dat kinderen met een afgeplat schedeltje wat achter lopen door de fyso zal dat verbeteren.

Kinderen passen zich snel aan aan zo een helmpje wij (ouders enz) vinden het vaak zieliger voor ze.

Ik zou wel heel duidelijk vragen hoe groot de kans is dat het bij trekt, wat je zelf nog kan doen. Hou je zeker aan het aantal uur dat hij op moet voor lange tijd.
Verder komt er veel info op je af en zal je zeker daar ook nog vragen krijgen.
De beste tip vraag ALLES wat je wilt weten daar is de dokter ook voor.

Heel veel succes.
 
Hee die Geriena,

Kan me voorstellen dat je boos bent geworden. Wat een verhaal zeg. En ben het met Joyce eens: alles vragen wat je wilt weten.

Mijn neefje, ondertussen vier jaar oud, heeft ook een helmpje op gehad toen hij baby was. Ik zal eens informeren bij mijn schoonzusje voor je; waar je eventueel meer info vandaan kunt halen en wat haar ervaringen met het helmpje ook alweer waren.

Je hoort nog van me. Sterkte....
 
Kaylee (6 mnd 5 dgn) heeft dit ook gehad, maar niet zo'n helmpje. Maar ik kreeg het vermoeden toen ze ongeveer 3 weken was dat ze een voorkeurshouding naar rechts aan het ontwikkelen was...
Ook bij mij op het cb zeiden ze rustig van; wacht maar rustig af, trekt vanzelf wel bij als ze gaat zitten.

Ook zag ik, net als jij, geen verbetering en na constatering van een invallende verpleegster daar (bij het weeguurtje op het cb) heb ik direct 's middags de huisarts gebeld. Toen was ze ongeveer 8 weken oud.
De volgende dag ben ik er heen geweest met Kaylee en heb direct een doorverwijzing gehad naar de fysio toe. Deze zijn nu afgerond en het gaat nu al stukken beter, maar ik blijf alert.

Inmiddels begint het hoofdje van Kaylee al langzaam weer rond te worden, maar het duurt lang vind ik.
Zelf heb ik niet het idee dat ze achter loopt qua ontwikkeling ofzo.
Ik weet natuurlijk niet wat jouw kindje allemaal al kan en wat niet.

Kijk anders eens op de pagina van kiss-kinderen en op www.flaironline.nl en dan topic baby's is ook iemand die iets heeft geschreven over een redressie helm bij baby's.

Ik vind dit ook zo slecht van het cb, je bent dan net nieuwbakken moeder. Met veel dingen nog onzeker en je gevoel zegt dat het niet goed is en dan wordt er gewoon niet naar geluisterd. Ik ben zelf eigenwijs geweest en ben naar de huisarts gegaan en die heeft Kaylee ook nog bekeken hoe ze alles deed en daarna heeft hij mee en doorverwijzing gegeven voor de fysio. Waar ik een week later met haar terecht kon.

Ik wil je veel sterkte wensen, kan me ook zo goed voorstellen dat je daar hebt moeten huilen.
En soms denk ik dat mijn vader toch ergens wel gelijk heeft; bij het cb willen ze alleen maar model kinderen.

Geldt niet voor alle cb's natuurlijk.

Groetjes Angelique


 
Terug
Bovenaan